Funderar att bygga till på landet , senare kanske bo där permanent. Ett bygge jag passerar bygger en självbyggare
väggar av dubbla 9 cm leca el finja block och där emellan stoppar gubben i 10 cm cellplastblock. Vilket k-värde får han. Efter att ha läst lite trådar så verkar leca/finja blocken med något emellan ganska bra. Jag tänker på att i hålrummet kan man ju dra el och övriga installationer. Stora cellplast shok kan ju bilda köldbrygger. Finns det annat bättre att stoppa i? Jag tänker lösull , mineralull , lösa cellplastkulor eller andra förslag.

Man vill ju slippa fukt , plast och mögel.
 
borge skrev:
Funderar att bygga till på landet , senare kanske bo där permanent. Ett bygge jag passerar bygger en självbyggare
väggar av dubbla 9 cm leca el finja block och där emellan stoppar gubben i 10 cm cellplastblock. Vilket k-värde får han.
Lecas lambda enligt Maxit är 0,2 W/mK. 18cm leca ger då U = 1,11 W/m2K.
Vid antagande att cellplastens (EPS) lambda-värde ligger runt 0,038 W/mK, får man U = 0,38 W/m2K.

Kombinerat U-värde blir då 0,28 W/m2K.


borge skrev:
Efter att ha läst lite trådar så verkar leca/finja blocken med något emellan ganska bra. Jag tänker på att i hålrummet kan man ju dra el och övriga installationer. Stora cellplast shok kan ju bilda köldbrygger. Finns det annat bättre att stoppa i? Jag tänker lösull , mineralull , lösa cellplastkulor eller andra förslag.

Man vill ju slippa fukt , plast och mögel.
Vill du slippa springor mellan cellplastskivorna, köper du falsade skivor. Se Sundolitt G-fals, eller liknande. Andra alternativ kan vara att skumma med fogskum, eller att lägga dubbla lager (halva tjockleken) omlott.

Uttag och andra installationer skulle jag se till att fylla med fogskum.

Jag vill inte spekulera var daggunkten kommer att hamna i det här fallet, men man ska komma ihåg att EPS tar upp fukt, dock utan att mögla. I fuktigt tillstånd förändras dess U-värde dramatiskt. Har läst någonstans att EPS kan ta upp 20% fukt på 2 år, jämfört med XPS som tar upp 2% fukt på 20 år.
 
Tack för inlägget , daggpunkten tänkte jag inte på. Leca på in och utsidan verkar bra. Att ha installationerna
där emellan verkar bra. Problemet är att hitta det smartaste och bästa att fylla emellan med.
 
G
Tycker inte det låter som nytänkande. Om man inte får bättre u värde ser jag ingen anledning till att bygga på det sättet.Varför inte bygga med isoblock eller lättbetong.
 
Och, är det inte så att för att få stadga i en sådan konstruktion, så att den kan ta några laster så behöver de bägge skalmurarna förbindas? varje sådan punkt kommer ge en köldbrygga.
 
borge skrev:
Ett bygge jag passerar bygger en självbyggare
väggar av dubbla 9 cm leca el finja block och där emellan stoppar gubben i 10 cm cellplastblock. Vilket k-värde får han. Efter att ha läst lite trådar så verkar leca/finja blocken med något emellan ganska bra. Jag tänker på att i hålrummet kan man ju dra el och övriga installationer. Stora cellplast shok kan ju bilda köldbrygger.
har du tittat på Lammiblocken ? Där har du ingen köldbrygga mellan ytter/innervägg och installationer gör du innan du gjuter väggarna.
www.lammistenhus.se/sida1_1.php?s1=1


Mvh Peter
 
Tack Lammiväggen ser spännande ut. jag spanar efter något som både är bra och prisvärt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.