4 454 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Nytänkande
Funderar att bygga till på landet , senare kanske bo där permanent. Ett bygge jag passerar bygger en självbyggare
väggar av dubbla 9 cm leca el finja block och där emellan stoppar gubben i 10 cm cellplastblock. Vilket k-värde får han. Efter att ha läst lite trådar så verkar leca/finja blocken med något emellan ganska bra. Jag tänker på att i hålrummet kan man ju dra el och övriga installationer. Stora cellplast shok kan ju bilda köldbrygger. Finns det annat bättre att stoppa i? Jag tänker lösull , mineralull , lösa cellplastkulor eller andra förslag.
Man vill ju slippa fukt , plast och mögel.
väggar av dubbla 9 cm leca el finja block och där emellan stoppar gubben i 10 cm cellplastblock. Vilket k-värde får han. Efter att ha läst lite trådar så verkar leca/finja blocken med något emellan ganska bra. Jag tänker på att i hålrummet kan man ju dra el och övriga installationer. Stora cellplast shok kan ju bilda köldbrygger. Finns det annat bättre att stoppa i? Jag tänker lösull , mineralull , lösa cellplastkulor eller andra förslag.
Lecas lambda enligt Maxit är 0,2 W/mK. 18cm leca ger då U = 1,11 W/m2K.borge skrev:
Vid antagande att cellplastens (EPS) lambda-värde ligger runt 0,038 W/mK, får man U = 0,38 W/m2K.
Kombinerat U-värde blir då 0,28 W/m2K.
Vill du slippa springor mellan cellplastskivorna, köper du falsade skivor. Se Sundolitt G-fals, eller liknande. Andra alternativ kan vara att skumma med fogskum, eller att lägga dubbla lager (halva tjockleken) omlott.borge skrev:Efter att ha läst lite trådar så verkar leca/finja blocken med något emellan ganska bra. Jag tänker på att i hålrummet kan man ju dra el och övriga installationer. Stora cellplast shok kan ju bilda köldbrygger. Finns det annat bättre att stoppa i? Jag tänker lösull , mineralull , lösa cellplastkulor eller andra förslag.
Uttag och andra installationer skulle jag se till att fylla med fogskum.
Jag vill inte spekulera var daggunkten kommer att hamna i det här fallet, men man ska komma ihåg att EPS tar upp fukt, dock utan att mögla. I fuktigt tillstånd förändras dess U-värde dramatiskt. Har läst någonstans att EPS kan ta upp 20% fukt på 2 år, jämfört med XPS som tar upp 2% fukt på 20 år.
Och, är det inte så att för att få stadga i en sådan konstruktion, så att den kan ta några laster så behöver de bägge skalmurarna förbindas? varje sådan punkt kommer ge en köldbrygga.
har du tittat på Lammiblocken ? Där har du ingen köldbrygga mellan ytter/innervägg och installationer gör du innan du gjuter väggarna.borge skrev:Ett bygge jag passerar bygger en självbyggare
väggar av dubbla 9 cm leca el finja block och där emellan stoppar gubben i 10 cm cellplastblock. Vilket k-värde får han. Efter att ha läst lite trådar så verkar leca/finja blocken med något emellan ganska bra. Jag tänker på att i hålrummet kan man ju dra el och övriga installationer. Stora cellplast shok kan ju bilda köldbrygger.
www.lammistenhus.se/sida1_1.php?s1=1
Mvh Peter
Klicka här för att svara