8 826 läst ·
14 svar
9k läst
14 svar
Håltagning i betongbjälklag
Hej!
Bor i ett 1,5-planshus med källare, betongbjälklag mellan båda våningarna. Tänkte ta upp ett hål mellan ÖV och källaren för ett tvättnedkast och undrar vad jag ska tänka på?
Hålet i fråga är tänkt att vara cirkulärt med en diameter på ca 25 cm samt placerat ca 2 dm ut från en innervägg som jag misstänker är bärande (grova väggar både i källaren och på bottenplan). Är det bara att borra upp och se glad ut eller försvagar ett så pass stort hål bjälklaget? Jag kommer ju garanterat stöta på armeringsjärn som måste sågas av...
Tilläggas bör nog oxo att det redan finns ett hål för ett tvättnedkast 2m längre bort längs med samma vägg men det är ju möjligt att någon planerade för det när de armerade och dimensionerade bjälklaget.
Bor i ett 1,5-planshus med källare, betongbjälklag mellan båda våningarna. Tänkte ta upp ett hål mellan ÖV och källaren för ett tvättnedkast och undrar vad jag ska tänka på?
Hålet i fråga är tänkt att vara cirkulärt med en diameter på ca 25 cm samt placerat ca 2 dm ut från en innervägg som jag misstänker är bärande (grova väggar både i källaren och på bottenplan). Är det bara att borra upp och se glad ut eller försvagar ett så pass stort hål bjälklaget? Jag kommer ju garanterat stöta på armeringsjärn som måste sågas av...
Tilläggas bör nog oxo att det redan finns ett hål för ett tvättnedkast 2m längre bort längs med samma vägg men det är ju möjligt att någon planerade för det när de armerade och dimensionerade bjälklaget.
Om ni har kvar konstruktionsritningarna så låt en konstruktör råda er angående håltagningen.
Om det redan finns ett hål är det snarare så att konstruktionen redan är försvagad och inte bör påfrestas mer.
Mitt förslag är (såklart) att ni försöker använda det befintliga hålet.
Om det redan finns ett hål är det snarare så att konstruktionen redan är försvagad och inte bör påfrestas mer.
Mitt förslag är (såklart) att ni försöker använda det befintliga hålet.
Lyfter min gamla tråd igen då det nu börjar bli aktuellt att ta upp hål till tvättnedkastet samt kabelschakt. Slog lite på Eniro både under arkitekter och byggnadsingenjörer här i trakten och fick hundratals träffar ringde någon firma men de verkade inte ett dugg intresserade av att hjälpa mig med en konsulttimme. Någon rekommendation på vilken typ av firma jag borde kontakta? Kanske till och med en specifik firma i Lund-regionen?
Men attans vilken usling jag är, glömde helt bort att jag lyft den här tråden. Bifogar länkar till de två ritningsblad jag tror är relevanta. Bladet med valvet över källaren är med två gånger i olika kvalitet...
Valv över källaren:
http://www.whatever.nu/byggahus/bv_tvattnedkast.jpg
http://www.whatever.nu/byggahus/bv_tvattnedkast_zoom.jpg
Valv över bv:
http://www.whatever.nu/byggahus/ov_tvattnedkast.jpg
Valv över källaren:
http://www.whatever.nu/byggahus/bv_tvattnedkast.jpg
http://www.whatever.nu/byggahus/bv_tvattnedkast_zoom.jpg
Valv över bv:
http://www.whatever.nu/byggahus/ov_tvattnedkast.jpg
Hade du bara lagt på en krona på ritningen eller annan markering, där du ska ha tvättnedkastet, så hade mycket varit vunnet 
Men vad jag kan se (bilderna är inte helt tydliga) ska det inte bli något hållfasthetsproblem med att ta ett hål nästan varsomhelst genom bjälklagen intill bärande väggar. Det mest kristiska stället är mellan trapphål och vägg.
______________
Byggaren
Men vad jag kan se (bilderna är inte helt tydliga) ska det inte bli något hållfasthetsproblem med att ta ett hål nästan varsomhelst genom bjälklagen intill bärande väggar. Det mest kristiska stället är mellan trapphål och vägg.
______________
Byggaren
viltfjall skrev:
Aj fan då! Den missade jag helt däruppe. Jaja. Då är det klart.
I ett hörn är det så gott som noll fara. Dessutom är plattorna armerade som tresidigt upplagda för kung och fosterland med både underkantsjärn och dito överkant. Så det kan inte bli mer än högst tre järn på det stället som berörs. Ett överkant och två i underkant. Om inte phl har maximal otur att järnen inte ligger på rätt cc-avstånd.
__________________
Byggaren
Uj, här får man experthjälp! Jag är rätt nyfiken av mig och undrar om någon kan tipsa om bok eller annan källa där jag kan läsa mig till hur jag själv tyder ritningen med avseende på armeringsjärn.
Tolkar era inlägg som att det är lugnt att ta upp nämnda hål för tvättnedkast i bjälklagen, samt att eventuella armeringsjärn bara kapas?
Tack så här långt iaf!
Tolkar era inlägg som att det är lugnt att ta upp nämnda hål för tvättnedkast i bjälklagen, samt att eventuella armeringsjärn bara kapas?
Tack så här långt iaf!
phl skrev:Uj, här får man experthjälp! Jag är rätt nyfiken av mig och undrar om någon kan tipsa om bok eller annan källa där jag kan läsa mig till hur jag själv tyder ritningen med avseende på armeringsjärn.
Tolkar era inlägg som att det är lugnt att ta upp nämnda hål för tvättnedkast i bjälklagen, samt att eventuella armeringsjärn bara kapas?
Tack så här långt iaf!
Försök att få tag i HALTH-gruppens ritningsanvisningar via Svensk Byggtjänst om det går. Den har några år på nacken nu. Dessvärre är det så att före den fanns en annan standard (fram till cirka slutet 1960-talet) för hur man ritade hus, armering, materialbeteckningar och det gäller därför att se hur gammal ritningen är för att veta hur den ska tolkas.
Ja. Du ska lugnt kunna ta upp ett hål på 25 cm (eller något större eftersom kanterna aldrig blir helt jämna om du inte kärnborrar upp hålet).
Jag skulle råda dig att börja 'hacka' lite lätt i centrum och sen arbeta dig runt cirkelbågen med en borrhammare och ett ganska grovt SD-borr (fi 12-14). Då märker du var du har arm.järn och event. rör och elledningar. (De sista
Hacka sen bort all btg. innan du klipper järnen. Är de släta (st44-järn i gamla hus) och inte försedda med kammar (KS40-järn eller bättre) ska du inte klippa av dem vid kanten, utan mitt i hålet och bocka dem längs kanten och gjuta in dem i den avjämning du gör i sidorna av hålet. Släta järn klarar nämligen inte av att ta dragkrafter utan ändkrok och ombockningen blir en sådan. Du kan alltså knäcka till dem i ganska skarp vinkel med en handslägga så att de ligger så gott som platt med cirkelbågen i hålet.
Lycka till!
_______________
Byggaren
phl skrev:
Hittade den inte i bokhyllan tidigare, men nu. Den heter 'Armering, riktlinjer för ritning och specificering'. Rapport 30:1965. Byggforskningen.
_____________
Byggaren
Klicka här för att svara