Jag har sökt rundor här på forumet och tycker att det verkar som att stenhus ska kunna erbjuda bättre u-värde än trähus.

Men villa Varm har tydligen U-värde vägg: 0,136 och när jag fråga ett husföretag som bygger med Finja betong så fick jag svaret att U-värdet på betongelementen är 0,23.

???

Jag hittad en tråd där "Hålta" kämpade med att få ner u-värdet till 0,15 i sitt stenhus. Och det verkade inte vara det enklaste...
http://www.byggahus.se/forum/stenhus/69547-u-vaerde-under-0-15-a.html

Så om jag förstår det rätt så ligger trähuset Villa varm väldigt bra till?
Kanske t.o.m i topp?
 
om du vill ha lägre u-värde för att impa på polarna så kan man ju jaga på hur långt som helst med 600mm block el dyl, men om det är för att spara pengar på uppvärmningen så blir det lite bortkastat... du lägger mer extra pengar på tjockare väggar än du kan spara in under överskådlig tid.
Som jag förstått av en del diskussioner här så mäter inte alla u-värden på samma sätt. Man måste kolla på helheten för huset. Spelar liksom ingen roll om du har bästa möjliga väggar och sen fyller en hel vägg med glaspartier som släpper ut värme...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.