Byggahus.se

Rimlig isolering av sten- och tegelhus

  1. D
    Medlem Nivå 1
    Har läst och läst för att komma fram till vad som skall göras med vårt hus inför nästa vinter, tar gärna emot tips eller varningar om jag tänkt fel.

    Ytterväggarna består av 24cm tegelväggar med puts på in- och utsidan samt ett vardagsrum som har 30cm stenväggar samt en stor öppen spis som går från golv till tak, ca 5 m takhöjd, med 80 cm sten, varav ca 30 cm "sticker in" i huset.

    Alla ytterdörrar är i 8-10cm trä och det saknas trösklar överallt, det blåser alltså rakt in både under och över dörrarna. Alla fönster är i enkelglas och hälften har träramar och hälften har femnomenala ramar i järn, som går utifrån och in - om solen ligger på kan man alltså bränna sig fördärvad på karmens insida, fantastiskt.
    Taket är gipsskiva, 5-10cm luft och sedan korrugerad plåt. Oisolerad grund med 40-50 cm betong. Inget värmesystem eller ventilationssystem alls.

    En annan detalj är att det ligger en liten bit upp i bergen utanför Santiago de Chile, klimatet under sommaren är varmt (tänk "nya" svenska somrar i Stockholm fast torrare luft och under 4-5 månader) men med mycket svalare kvällar och med en vinter som liknar sydligaste Sverige, har snö kanske två veckor om man har tur och annars är det -2 till 10 grader med en del regn under några månader.

    Tänkte mig dessa förändringar:

    Läste att vinsten av att isolera putsade tegelväggar kanske inte var så stor så jag beslutade att låta bli dem och stenväggarna helt, är det rätt eller borde iallafall stenväggarna isoleras utifrån (20cm glasfiber och sedan stenvägg igen)?

    Ordentliga trösklar och gummilister på alla ytterdörrar, eftersom det skakar rätt friskt ibland måste man ha marginaler mellan dörr och karm men med gummilister borde det ju gå alldeles utmärkt att stoppa draget.

    Isolera taket, tvingas riva av och höja men alla verkar överens om att det måste göras om inte allt skall gå rakt ut. Tänkte behålla undertaket i gips, plankor på det, 25cm glasull, sedan träplankor igen och tegelpannor på det.

    Byta alla fönster och fönsterkarmar till energifönster, blir lite dyrt så om någon vet om "traditionella" tvåglasfönster skulle räcka i mitt fall vore jag tacksam, dvs vanligt fönsterglas i träkarmar med luft emellan. Stålkarmarna åker ut hursomhelst.

    Cementgolven tänkte jag lägga trägolv på, ingen särskild isolering mer än skummet för att jämna ut golvet.

    Allt ovan är för att kunna sätta in vattenburen centralvärme via element på väggarna utan att bli ruinerad under de 3 kalla månaderna och utan att isolera sönder huset så att somrarna bli olidliga.
    Just nu fungerar huset bra om det är 30+ ute på dagen och sedan sjunker till ca 16 på kvällen. Under höst/vår med runt 20+ ute blir det 16-17 inne vilket är ok men ibland skulle man vilja kunna få upp det lite. På vintern (nu) är det runt 8-10 grader i nästan hela huset vilket inte riktigt är i komfortzonen.
     
  2. T
    Medlem · Nivå 7
    Hej Daniel.

    Detta förstår jag inte riktigt. Menar du att den öppna spisen står "mitt i väggen, med 30cm in i rummet, 30cm inne i väggen och 20cm utanför huset, som en puckel?

    Vi bor också i ett hus med putsade tegelväggar inn- och utvändigt, utanför Malmö i Skåne. Låt oss anta att klimatförhållandena är ungefär liknande. Våra väggar läcker värme något oerhört. Vi har knackat ner putsen utvändigt och skall sätta stenull som vi sedan skall putsa över. Systemet heter Serporoc och sälj av Maxit (http://www.maxit.se/media/22/pdf/puts/arbetsanvisningar/serporoc_arbanv.pdf) . Kanske det finns något liknande i Chile?
    Beror ju naturligtvis på er budget, men vi upplever våra väggar som mycket kalla under vintern.

    Japp, där har du nog alldeles rätt. Glöm bara inte pappen under takpannorna och eventuellt plastfolie ovanpå gipsskivorna, om huset skall vara uppvärmt året om.

    Svårt att ge generella råd, men jag försöker. Dina nuvarande fönster låter som om de ger en viss stil till huset idag. Vill du inte ha kvar dem? Om du vill ha kvar dem, men vill bättra på isolervärdet i dem, så hade jag gjort så här:
    Låtit en snickare tillverka innerramar i trä, med isolerglas i (det som är belagt med en tunn metallfilm). Sedan hade jag behållit dina nuvarande fönster och satt innerfönstren innanför, med så stor luftspalt som möjligt mellan. På sommaren tar du ur dem (om du inte vill minska instrålningen av värme på sommaren, ett problem vi inte har här så ofta).

    Bör du inte åtminstonde lägga en fuktspärr under?

    Mitt förslag till handlingsprogram blir följande:
    1. Täta dörrarna. I Sverige är det vanligt (på gamla, dåligt isolerade, hus) med en kallfarstu, dvs ett litet run precis innanför ytterdörren som är ganska nära utetemperatur (dvs vatten fryser definitivt där kalla vinterdagar). Ibland har man två dörrar "efter varandra", (en på väggens utsida, en på väggens insida) med kanske 30-60cm mellanrum. Detta ger en fenomenal värmeisolering, även om utrymmet mellan dörrarna blir mycket kallt.

    2. Isolera taket.
    20-40 cm glasfiber.

    3.Isolera den väggen där den öppna spisen står utvändigt.
    (Detta förutsätter att jag har förstått din spis placering korrekt, samt att ni faktiskt använder den)
    Om du isolerar utvändigt här, så kommer en mindre del av värmen från elden att gå ut på utsidan av väggen och i stället gå in i huset.

    4. Isolera/byt fönstren.

    5. Isolera golvet. Lägg kanske fem-sju centimeter cellplast på din betongplatta och lägg sedan trägolv ovanpå det. Detta höjer då golvet fem-sju cm, om det är acceptabelt eller inte beror naturligtvis på trösklar, fönster, takhöjd mm mm.

    6. Isolera resten av väggarna utvändigt.

    Generellt tror jag inte du skall vara alltför orolig för att
    Om du isolerar för att hålla vinterkylan ute, så kommer du även att hålla värmen ute på sommrarna. Stäng dörrar och fönster under dagen på sommaren, för att inte släppa in värmen. Sedan öppnar du dem under natten och släpper in den kalla luften. Nattens kyla kommer att lagras i dina tjocka (tunga) stenväggar, så du kommer inte att uppleva det som för varmt.

    Lycka till.

    / Fredrik
     
    Redigerat 5 sep 2008 11:32
  3. D
    Medlem Nivå 1
    Jo, precis så, spisen/skorstenen är så att säga yttervägg också och sticker up på båda sidorna. Mätte igen och den är faktiskt ännu lite tjockare än vad jag sa. Har nu sprängeldat under en hel kväll, ca 8 timmar med över 50 kg ved och på slutet kunde jag på utsidan känna en viss värme (lätt ljummet) vid de stenar som ligger precis bakom elden men i princip ingenting längre upp eller på sidorna. Samma sak för insidan, där var stenarna på sidan om elden ljumna men det avtog redan i huvudhöjd. Resten av vardagsrumet var dock lätt rostat, visste inte att sten var så trög att värma upp.

    Tack! Hade helt fastnat för att enda "säkra" möjligheten var att bygga en skalvägg över teglet och det verkade för mycket så jag hoppades att någon mer skulle säga att tegelväggar inte läcker så mycket....
    Finns helt säkert något liknande mineralsystem här och det verkar vara bra mycket mindre arbetsinsats.
    Skall kolla om det fungerar för stenväggarna också fast där kan det bli stopp av andra anledningar eftersom frugan tycker om dem (det gör ju jag också, men jag tycker ännu bättre om att inte frysa ihjäl). Kanke kan lämna bara skorstenen oisolerad.

    Har frågat här om detta och de två som verkade tillförlitligast sa båda att gips (undertak), brädor, glasfiber, brädor och tegel var ok, om något tegel spricker var teorin att det mesta fastnar i plankorna och glasfibern och torkar ut utan problem sedan. Vet att vi hade tjärpapp under teglet i mitt gamla hus, kanske det är olika byggtraditioner bara. Skall kolla, låter ju som ett billigt och bra sätt att unvika olyckor med läckage.

    Tror jag måste byta alltihop, men att tillverka nya "antika" tvåglasfönster kostar inte så mycket, vet att det finns bra energiglas här (för ena rutan) och kostnaden är mycket mindre än för färdigfabricerade lågenergifönster (i princip 80% billigare, ännu mer om det klarar sig med vanligt glas).

    Tack för råden, dina kommentarer om golvet gör mig lite orolig, eftersom jag inte skall ha golvvärme tänkte jag att det kanske inte spelade så stor roll om jag bara får på trä eller laminat. Alla golvinstallatörer jag pratat med (alla från samma byggvaruhus, kanske inte är bästa stället att fråga) har sagt att man kör betong, skum och sedan golv.

    /Daniel
     
  4. T
    Medlem · Nivå 7
    Jag vet att i Sverige, med svenskt klimat, så skall man ha gips, plastfolie, isolering, vindpapp, luftspalt, bräder och takpapp, i den ordningen, under takpannorna. Tegel (eller betong) pannor är inte helt täta, en del fukt vandrar genom dem. Fukt i glasfiberisolering luktar ofta kiss, eftersom tillverkarna använder urinämnen som bindemedel. Sedan har jag ingen koll alls på Chile, möjligtvis tar klimatet där hand om detta så att det inte blir något problem? Gamla svenska hus med tegeltak har ofta tex tjärade träspån som undertak. Detta tar hand om den roll som takpappen sköter i modernare konstruktioner.
    I gamla svenska hus finns naturligtvis ingen plastfolie, och om man planerar för att inte värma upp huset, så att innertemperaturen är högre än yttertemperaturen, under åtminstonde större delen av året, så skippar man ofta plastfolien. Därför kan jag tänka mig att du kanske inte bör lägga plastfolie.

    Om jag har förstått rätt, så är ditt hus byggt ungefär som mitt, förutom golvet. I så fall så tror jag inte att det lönar sig med lågengifönster. Väggarna kommer att läcka lika mycket energi som fönstren, per m2, och de har ju i regel mycket större yta. Köp du nya "antika" tvåglasfönster. I Sverige har man ju ofta lösa innerfönster, långt (5-15cm) ifrån ytterfönstren. Om du tycker att det passar stilmässigt så kan du få lika bra isolering i dem som i nya treglasfönster om du sätter energiglas i innerbågen.

    Lita nu inte allt för mycket på mig, jag sitter ju faktiskt en halv värld bort, och så som man gör här behöver inte nödvändigtvis vara förnuftigt hos er.
    För det första, skummet skulle mycket väl kunna fungera både som isolering och tätning för fukt ur marken. För det andra, ni kanske har så pass torr mark att man inte behöver bekymra sig över fukt från marken. Men värmen tänker jag ändå på. Nu vet jag iofs att det inte är i hela världen man vill kunna gå barfota på ett trägolv mitt i vintern, men ändå..
    Om jag skulle välja att inte lägga någon isolering och fuktspärr i golvet, så skulle jag valt ett "riktigt" trägolv, inte laminat. 25mm (eller åtminstonde 15mm) massivt trägolv isolerar faktiskt inte så dåligt, samtidigt kan många träslag hantera lite tillskjutande fukt, åtminstonde i perioder. Försök hitta ett lätt men hårt träslag, lätta träslag isolerar bättre än tunga.
    7mm laminatgolv däremot blir VÄLDIGT kallt att gå på och det mår inte alls bra av fukt, även om det är i små mängder.

    / Fredrik
     
  5. T
    Medlem · Nivå 7
    Förresten, när du skriver "skum" under trägolvet, då tänker jag mig något som man sprutar eller brer ut på golvet, inte sådant där tremillimeters som man rullar ut.
    Är det något sådant du tänker på också, eller tänker du på "underlagsfoam", tex http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00018076 ?

    / Fredrik