Hej!

Det började som ett ommålningprojekt i källaren. Har länge stört mig på mindre färgsläpp etc. i nedkant i ett av rummen i källaren. Började krafsa lite försiktigt och pillade loss lös puts.

När grundmuren blottade sig visade det sig att betongblocken är väldigt porösa och spruckna.
Fogen i mellan blocken faller på vissa ställer lätt isär.

Huset är från -68 omdränerat någon gång i början på 70-talet tydligen. Då initial dränering hade brister.
Jag planerar/har insett att ny dränering med ny fuktisolering etc (isodrän etc.). är nog nästa stora grej att göra på huset..

Så till mina frågor:

1. Är ytterväggarna murade med blåbetongblock?
2. Hur allvarligt ska man ta på dessa sprickor och porösa betongblock.
3 Räcker det med att putsa om väggen, eller ska man åtgärda grundmuren på något sätt? Avskalad källarvägg visar spruckna och porösa betongblock med lösa bitar av puts på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med skadad puts och synliga sprickor i porösa betongblock som behöver dränering och reparation.
Skapa konto
Källarvägg med puts som faller av och blottar porösa, spruckna betongblock med bristande fogar.
Skapa konto

//OP

Kanske ska ligga i någon annan kategori?
Mod. Får gärna flytta den till bättre lämpad isf.

Hej, ser ut som hos oss. Är lösningen densamma är det där ingen bärande del av väggen. Men vågar givetvis inte säga att det är samma hos dig.
Våra blåbetongblock var ca 5cm tjocka och innanför var "riktiga" väggen murad med betonghålsten tror jag det var. Om jag minns rätt var det någon som sa att man förr nyttjade blåbetongblocken som isolering mot ytterväggar i källare.

Är dina innerväggar likadana?
Här var ingen blåbetong på innerväggar

Ok. Tack för svar. Det kan nog stämma att det är som ett extralager. Jag mätte djupet i fogen som jag pillat bort och den var ganska exakt 5cm. Innerväggar har inte detta. Där verkar det vara någon annan typ av betong, mycket hårdare tex.
Behöll ni blåbetongen? Tror du att det även är det i mitt fall? Jag skulle vilja ha hit någon fackman för att titta på det. Vet dock inte riktigt vart jag ska vända mig. Murare eller byggingenjör tex.?

Kan även tillägga att det låter som bom på putsen när man knackar. Dock låter det nästan likadant när man knackar där putsen är ned knackade. Så det kanske inte är bom på all puts på den väggen utan att jag blir lite lurad av att det låter ihåligt även på betongen... innerväggarna är det ett helt annat ljud i.

Redigerat:
Vi behöll blåbetongen, vi spikade på putsnät då all puts släppte hos oss. Från golv till tak på ytterväggarna, sen ny puts och silikatfärg.
Dina block ser ut exakt som mina vad man kan bedöma på bild iaf.
Vem man ska vända sig till är en bra fråga... men känner du dig osäker borde en erfaren murare kanske kunna hjälpa dig med en bedömning.

Låter som bom gjorde de här också, och gör fortfarande lite om man jämför med väggarna som inte har dessa block.

Om du tar ett betongborr bör du kunna borra väldigt lätt 5cm typ och sen stöta på mycket hårdare material. De blåbetongblock vi har är lättborrade men betonghålsten är ju betydligt hårdare

Tack så jättemycket för din input.
Nu har jag funderat lite och kommit fram till att jag pausar renoveringen för att göra en radonmätning (långtidsmätning).
När vi köpte huset var endast en korttidsmätning gjord (ca:1 vecka).
Känns surt att renovera detta och sedan mäta och kanske komma fram till att vi behöver knacka ned och ersätta blåbetongen...
Sedan blir det nog att ev. att ta in en murare för bedömning alt. att jag ger mig på att putsa själv (är sugen på att lära mig det:))

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.