Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Hej,
jag har en extem skrovlig tegelfasad som dessutom är målad rosa! Jag skulle gärna slätputsa för jag tror att måla skulle sluka kopiösa mängder färg.
Provputsning som jag gjorde för två år sedan
Jag kan inte det göra själv och behöver lite råd för diskussion med hantverkare.
Färgen är ganska söndervittrad så jag skulle tro att putsen häfta bra på den. Behövs det nät? Fler skikt?
Som täckskikt skulle jag vilja ha slätputs utan mönsterrivning. FInns i Sverige genomfärgad puts så att man slippa måla om 10 år?
Läget är ganska utsatt för sol, vind och hav. Växtlighet har jag inte sett så mycket av på träfasaden. Däremot är de andra sidorna av huset lite mer påväxta.
Jag kollade lite runt i Webers sortiment men blev ju helt vilse.
Har ni tips?
jag har en extem skrovlig tegelfasad som dessutom är målad rosa! Jag skulle gärna slätputsa för jag tror att måla skulle sluka kopiösa mängder färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provputsning som jag gjorde för två år sedan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte det göra själv och behöver lite råd för diskussion med hantverkare.
Färgen är ganska söndervittrad så jag skulle tro att putsen häfta bra på den. Behövs det nät? Fler skikt?
Som täckskikt skulle jag vilja ha slätputs utan mönsterrivning. FInns i Sverige genomfärgad puts så att man slippa måla om 10 år?
Läget är ganska utsatt för sol, vind och hav. Växtlighet har jag inte sett så mycket av på träfasaden. Däremot är de andra sidorna av huset lite mer påväxta.
Jag kollade lite runt i Webers sortiment men blev ju helt vilse.
Har ni tips?
Hej!
Mitt svar på denna fråga:
Blästra bort färgen från teglet så att putsbruket får bra vidhäftning mot underlaget/teglet. Vid detta moment se till att ALLT runt i kring det som ska blästras är skyddstäckt och nedmonterat t,ex lampor kontakter etc.
Lägg gärna någon sorts täckning på marken, altangolv mm som får ligga kvar till avlutat putsarbete, så att det blir lättare att få bort all sand o bruk som annars kan vara svårt att få bort.
Lättpresenning funkar bra o klart värt kostnaden!
Titta över fasaden efter detta moment, för att avgöra ifall sprickor finns på fasaden. Om så är det nödvändigt att förstärka dem med putsnät, jag skulle även rekomendera att sätta nät 45° i övre hörnen av fönstren o dörrar.
Vilken sorts puts avgör vilket sorts nät som ska användas, tjockputs eller tunnputs och vilket utseende du vill ha!
Beroende på val här ovan av puts metod är det fler faktorer som bör samspela,
Ev behöver smygplåtar vid fönster-dörrar bytas eller smyglister o dyl monteras ned.
Jag tolkar dig som valet är tjockputs o då ser momenten ut ungefär så här.
Täckning med plast av takfot, fönster, dörrar, sockel etc.
Grundning med cementgrund/rödgrund 2-5mm beroende på ojämnheter.
nätnining/armering
1a stockning med putsbruk B, 5-10mm
2a stockning med putsbruk B som e den avslutande finstockningen 5-10mm där ytan bearbetas till önskat utseende.
Vattning bör göras före, mellan och efter alla moment även upp till 1-3 dagar efter avslutad putsarbete om vädret är mycket uttorkande , att föredra är vattenslang med dimbart munnstycke.
Färgning bör tidigast utföras 5-10 dagar efter avslutad vattning, färgtyp efter putstilllverkarens rekomendation.
Avtäckning av plast och återmontering av plåtar, lister etc
Njut av din nya fasad i många år!
Nu hoppas jag att jag fått ned detta i text att det blir begripligt, o självklart finns det andra tillvägagångssätt! så här skulle jag göra iaf!
Mvh Kramla
Mitt svar på denna fråga:
Blästra bort färgen från teglet så att putsbruket får bra vidhäftning mot underlaget/teglet. Vid detta moment se till att ALLT runt i kring det som ska blästras är skyddstäckt och nedmonterat t,ex lampor kontakter etc.
Lägg gärna någon sorts täckning på marken, altangolv mm som får ligga kvar till avlutat putsarbete, så att det blir lättare att få bort all sand o bruk som annars kan vara svårt att få bort.
Lättpresenning funkar bra o klart värt kostnaden!
Titta över fasaden efter detta moment, för att avgöra ifall sprickor finns på fasaden. Om så är det nödvändigt att förstärka dem med putsnät, jag skulle även rekomendera att sätta nät 45° i övre hörnen av fönstren o dörrar.
Vilken sorts puts avgör vilket sorts nät som ska användas, tjockputs eller tunnputs och vilket utseende du vill ha!
Beroende på val här ovan av puts metod är det fler faktorer som bör samspela,
Ev behöver smygplåtar vid fönster-dörrar bytas eller smyglister o dyl monteras ned.
Jag tolkar dig som valet är tjockputs o då ser momenten ut ungefär så här.
Täckning med plast av takfot, fönster, dörrar, sockel etc.
Grundning med cementgrund/rödgrund 2-5mm beroende på ojämnheter.
nätnining/armering
1a stockning med putsbruk B, 5-10mm
2a stockning med putsbruk B som e den avslutande finstockningen 5-10mm där ytan bearbetas till önskat utseende.
Vattning bör göras före, mellan och efter alla moment även upp till 1-3 dagar efter avslutad putsarbete om vädret är mycket uttorkande , att föredra är vattenslang med dimbart munnstycke.
Färgning bör tidigast utföras 5-10 dagar efter avslutad vattning, färgtyp efter putstilllverkarens rekomendation.
Avtäckning av plast och återmontering av plåtar, lister etc
Njut av din nya fasad i många år!
Nu hoppas jag att jag fått ned detta i text att det blir begripligt, o självklart finns det andra tillvägagångssätt! så här skulle jag göra iaf!
Mvh Kramla
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Tack Kramla! Nu är det bara att hitta någon som kan detta på ett tillförlitlig sätt.
Hej!Thomas_Blekinge skrev:
Kontakta en mur/puts firma som har 10-15 år på nacken och kan visa upp korrekt kompetens mot referenser, det finns yrkesbevis eller mästarbevis för Murare.
Det viktigaste är dock er kommunikation ihop, med ett avtal på vad som ska göras och hur slutresultat ska vara.
Även om man som kund tar in ett företag för att (av olika anledningar inte göra jobbet själv) så är man som kund fortfarande beställare av jobbet.
Och då är det så mycket bättre för slutresultatet att du som kund/beställare är engagerad och medveten om vad som ska göras, hur slutresultat ska vara,och även till viss del hur vägen dit ska se ut.
Detta lutar jag mot att jag har erfarenhet av båda sidor.
Nu är detta min åsikt o det finns säkert både rätt och fel i detta.
Trevlig kväll
Klicka här för att svara