3 154 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Lite gräbliga frågor.
Om man slänger upp ett solfångare och använder sej av en värmeväxlare, hur blir skiktningen i ackumulatortanken och vart kopplar man värmeväxlaren? Kan man koppla på returen till pannan? Eller på bypassledningen för att alltid ha värme i pannan (fått för mej att det kan va bra) och det varma vattnet stiger då till tank med självcirkulation? Hur varmt kan vattnet bli i solfångaren? Kan det blir för varmt och vad gör man åt det? Vore kul om nån kunde skicka upp lite bilder på hembyggen.
De med värmeväxlare har ofta mer än ett inlopp till tanken, just för att minska otrevlig påverkan på skiktningen.
Själv har jag slinga i bottnen. Det blir superb skiktning, allt i ett och samma skikt. Samma temperatur i bottnen som i toppen, med andra ord.
Men är det sommar gör det ju inget att det finns mer vatten som är 60°C än bara i toppen. Det är vår och höst, under en oftast ganska kort tid, som det är ett problem. På vintern får man ändå elda, på sommaren fungerar det hur det än är gjort.
Jag har vakuumrör med heatpipe och en anläggning som har ganska mycket vatten, extra kylmöjlighet via element i källaren och dessutom klarar partiell förångning.
Själv har jag slinga i bottnen. Det blir superb skiktning, allt i ett och samma skikt. Samma temperatur i bottnen som i toppen, med andra ord.
Men är det sommar gör det ju inget att det finns mer vatten som är 60°C än bara i toppen. Det är vår och höst, under en oftast ganska kort tid, som det är ett problem. På vintern får man ändå elda, på sommaren fungerar det hur det än är gjort.
Jag har vakuumrör med heatpipe och en anläggning som har ganska mycket vatten, extra kylmöjlighet via element i källaren och dessutom klarar partiell förångning.
Det är ju inte helt omöjlligt att komplettera sin tank med en slinga heller. Är man lite händig - eller känner någon som är det- , så är det ganska lätt att skära upp en lucka i tanken som man monterar slingan i och sedan svetsar tillbaka luckan i tanken.
Det kan man. Men hur fungerar reglementet om man har ett trycksatt system? Jag är dåligt insatt i tryckkärlsförordningen, då det inte är mitt område. Men om det är som för maskiner i allmänhet innebär en sådan ändring att du själv plötsligt står där med tillverkaransvaret. Det innebär att det hänger på dig att kunna visa dokumentation om vilka standarder du har följt, beräkningsunderlag om det är tillämpligt och dokumentation av föreskriven provning, vilket i detta fall lär vara provtryckning.
Nu är väl sannolikheten inte så stor att detta någonsin kommer att komma i dagen, men frågan kan ju uppstå, om något skulle hända, eller om huset ska säljas, eller...
Om det är något att bry sig om är alltså upp till var och en, men man bör ju vara medveten om vad som gäller, innan man börjar. Observera att sådana här regelverk vanligtvis inte bara gäller vid försäljning, utan även vid tillverkning för eget bruk.
Nu är väl sannolikheten inte så stor att detta någonsin kommer att komma i dagen, men frågan kan ju uppstå, om något skulle hända, eller om huset ska säljas, eller...
Om det är något att bry sig om är alltså upp till var och en, men man bör ju vara medveten om vad som gäller, innan man börjar. Observera att sådana här regelverk vanligtvis inte bara gäller vid försäljning, utan även vid tillverkning för eget bruk.
Jo, det låter nog riktigt och enligt regelboken. Men pragmatiskt sett så pratar vi ju inte om några jättetryck och självklart ska ingen ge sig in och göra något som den inte behärskar.apersson850 skrev:Det kan man. Men hur fungerar reglementet om man har ett trycksatt system? Jag är dåligt insatt i tryckkärlsförordningen, då det inte är mitt område. Men om det är som för maskiner i allmänhet innebär en sådan ändring att du själv plötsligt står där med tillverkaransvaret. Det innebär att det hänger på dig att kunna visa dokumentation om vilka standarder du har följt, beräkningsunderlag om det är tillämpligt och dokumentation av föreskriven provning, vilket i detta fall lär vara provtryckning.
Nu är väl sannolikheten inte så stor att detta någonsin kommer att komma i dagen, men frågan kan ju uppstå, om något skulle hända, eller om huset ska säljas, eller...
Om det är något att bry sig om är alltså upp till var och en, men man bör ju vara medveten om vad som gäller, innan man börjar. Observera att sådana här regelverk vanligtvis inte bara gäller vid försäljning, utan även vid tillverkning för eget bruk.
Men för en svetskunnig person så borde det finnas mer kritiska objekt att sätta svetsen i, än i en acktank som aldrig utsätts för högre tryck än 1,5 bar.
I andra delar av detta forum finns ju en hel del idéer om att konvertera gamla oljetankar till acktankar och det tror jag är farligare än ett "kirurgiskt" ingrepp i något som redan har den funktionen.
Det är säkert farligare att köra bil. Men jag anser att man bör känna till vilka regler man bryter mot. Sen spelar det väl ingen större roll, så länge det inte drabbar någon annan.
Klicka här för att svara