7 882 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
Solvärme till 2500 liters tank
Jag får helt enkelt prova 
Jag kommer att ha extremt korta kretsar eftersom fångarna kommer att sitta på pannrumstaket c:a 1m ovanför tanken
. Men jag sätter nog in en kulventil på mitten av tanken om jag vill prova lågtempladdning.
Jag kommer att ha extremt korta kretsar eftersom fångarna kommer att sitta på pannrumstaket c:a 1m ovanför tanken
När jag sotade pannan i lördags stängde jag av cirkulationen till solpanelerna. Efter någon halvtimme hade de orkat upp till 65°C, men det sjönk ju snart ner till drygt 10° över tanktemperaturen igen, när pumpen startade på nytt.
Jovisst, du kan säkert se det snurra. Men trots att jag laddade mot en lägre temperatur, fick jag ut mindre än 3% av dygnsbehovet (-12°C på natten).
Det jag försöker få fram är att på vintern är det så lite man får, att det är dumt att försämra förutsättningarna. De är dåliga nog ändå.
På sommaren fungerar det snart sagt hur du än gör.
Det jag försöker få fram är att på vintern är det så lite man får, att det är dumt att försämra förutsättningarna. De är dåliga nog ändå.
På sommaren fungerar det snart sagt hur du än gör.
Det är ju det som jag menar, är det då någon ide att sätta in dyrare grejor (motorventil och dyrare solstyrning mm.) för att kunna fånga in dessa få kWh. eller ska man nöja sig att det funkar från April-Maj till Sep-Okt?.
Jag skulle vilja påstå att det under de månaderna som t.ex. dubbla solslingor med motorventil är som bäst. Dvs någon gång i slutet av mars till mitten på maj och från början/mitten av september till början/mitten av oktober som en "dyrare" solstyrning om man nu tycker att 2000 är en dyrare solstyrning jobbar som mest.
Under själva sommaren (slutet maj till slutet augusti) då fungerar nästan vilken styrning/koppling som helst. Det är först vid t.ex en lång regnperiod mitt i sommaren som den "dyrare styrningen med dubbla slingor kan vara bra att ha under denna tid. Då den snabbare kan ge VV temperatur på vattnet vid stora volymer på acktanken.
Under själva sommaren (slutet maj till slutet augusti) då fungerar nästan vilken styrning/koppling som helst. Det är först vid t.ex en lång regnperiod mitt i sommaren som den "dyrare styrningen med dubbla slingor kan vara bra att ha under denna tid. Då den snabbare kan ge VV temperatur på vattnet vid stora volymer på acktanken.
teoretiskt resonemang om vacuumsolfångare på vägg:
detta borde vara det optimala för vårt klimat av följande skäl.
1. högre effekt av diffust ljus och
2. mindre värmeförluster jfrt plana solfångare
3. ger mer vinter/vår pga ingen snö
4. lättmonterade och lättservade
läs gano http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=profile;u=7560;sa=showPosts
som med sina 8 kvm plana lesol 3ar i 46 graders vinkel i sydsydvästligt läge fångat in 100 kwh 1-26 januari som motsvarar 35% av varmvattenbehovet.
teoretiskt skulle man med motsvarande yta vacuumrör (dvs 60 rör fr sfinx t ex) i 90 grader få ut kanske 50% mer dvs 150 kwh - vad tror ni som har erfarenheter??
detta borde vara det optimala för vårt klimat av följande skäl.
1. högre effekt av diffust ljus och
2. mindre värmeförluster jfrt plana solfångare
3. ger mer vinter/vår pga ingen snö
4. lättmonterade och lättservade
läs gano http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=profile;u=7560;sa=showPosts
som med sina 8 kvm plana lesol 3ar i 46 graders vinkel i sydsydvästligt läge fångat in 100 kwh 1-26 januari som motsvarar 35% av varmvattenbehovet.
teoretiskt skulle man med motsvarande yta vacuumrör (dvs 60 rör fr sfinx t ex) i 90 grader få ut kanske 50% mer dvs 150 kwh - vad tror ni som har erfarenheter??
Typ dessa ventiler http://www.acaso.se/svensk/produktblad/TERMOVAR AF (SE) 0408.pdfroli skrev:Om du kompletterar din skiss med ytterligare en termisk ventil så kan du också ladda tanken på två olika nivåer, under förutsättning att din tank har anslutningsmöjligheter för det. Och med två termiska ventiler så kan du ju sedan prova om det blir bättre, sämre eller lika med att ladda på olika nivåer.
Klicka här för att svara