6 020 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Nu laddar det ordentligt!!
Tja vi har väl haft lite si och så, har eldat 3 ggr i augusti, men jag tycker det är lite för mycket. Nu i september blir det nog 1 gång i veckan ungefär, det är ju fortfarande varmt ute, men man märker att solen inte ger lika mycket.
Har 4st 30-rörs paneler kombinerat med pelletspanna och 2st 750L acc.
Dessa laddar så pass att jag stängde av pannan i början på maj och körde igång den i slutet på sep. En bra dag med go sol så kör dom upp bägge tankarna i ca 90-95 grader.
Är också intresserad och lite sugen på vindkraft om man bara hittar nått som är lite mer kostnadseffektivt!?
Dessa laddar så pass att jag stängde av pannan i början på maj och körde igång den i slutet på sep. En bra dag med go sol så kör dom upp bägge tankarna i ca 90-95 grader.
Är också intresserad och lite sugen på vindkraft om man bara hittar nått som är lite mer kostnadseffektivt!?
Kanske ska man vänta lite och se vad som händer på solcellsfronten, om nu priserna går ned en del. Skulle vilja ha en på minst 5kWh och då blir det peng idag, on grid självklart. Har läst spaltmeter om just dessa små vindkrsftverk och det verkar som alla är uppskruvade i produktion kW.... ett verk som ska ge 1 kW ger kanske max 400 vid angiven m/sek...inte så intressant.Borje88 skrev:Har 4st 30-rörs paneler kombinerat med pelletspanna och 2st 750L acc.
Dessa laddar så pass att jag stängde av pannan i början på maj och körde igång den i slutet på sep. En bra dag med go sol så kör dom upp bägge tankarna i ca 90-95 grader.
Är också intresserad och lite sugen på vindkraft om man bara hittar nått som är lite mer kostnadseffektivt!?
Klicka här för att svara