1 668 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
U-rørsfanger opp-ned?
Det er en diskusjon om heatpipe eller u-rør er best i vakuumsolfangere. Hovedargumentet mot u-rør er problemet med å få til god partiell förångning. Jeg ønsker ikke å starte en diskusjon om hva som er best, men;
Ville det være mulig å montere u-rørsfangeren opp-ned? Da vil jo hele solfangeren være øverst i systemet og man har ingen lommer der vannet kan renne ned i og lage problemer for den partielle förångningen. Problemet vil kanskje være tetting mellom glassrørene og manifolden? Jeg vet ikke om dette er en gjennomførbar idé, men jeg presenterer den for dere for flere hoder tenker bedre enn ett d^_^b
Ville det være mulig å montere u-rørsfangeren opp-ned? Da vil jo hele solfangeren være øverst i systemet og man har ingen lommer der vannet kan renne ned i og lage problemer for den partielle förångningen. Problemet vil kanskje være tetting mellom glassrørene og manifolden? Jeg vet ikke om dette er en gjennomførbar idé, men jeg presenterer den for dere for flere hoder tenker bedre enn ett d^_^b
Jag har också funderat på det, men problemet är väl som du skriver, tätningen mellan själva glasröret och kollektorlådan. En annan idé är att lägga ner solfångaren 45 grader så att rören ligger horisontelt, men för att få ut bästa möjliga effekt ur vakuumrören bör man ha dom vertiklat monterade, fast skillnaden blir kanske inte så stor?
Mvh
Mvh
Jag frågade min leverantör om precis detta men han trodde att det kunde bli trassel med dolda luftfickor. Dimensionen på kopparrören är ju trots allt ganska klen. Men det skulle ju helt klart underlätta att montera/byta ut vakuum rör om man kunde göra så (dvs. om man vill montera panelerna i en brantare vinkel är taklutningen). Nu blev det i alla fall så att jag tillverkar ett justerbart stativ som går att vinkla upp i nederkant (manifolden uppåt i stort sett i oförändrat läge när jag ändrar vinkel). På sommaren ställer jag upp nedre kanten så vinkeln blir 45grader. Dels så att jag kommer kommer åt att montera rör men även för att få en bättre verkningsgrad på sommaren. På vintern fäller jag in det nedre stödet och får 60graders vinkel, för bättre vinter prestanda samt för att snön ska komma undan bättre.
//Johan
//Johan
Klicka här för att svara