Jag kollade på Nordpool, tyvärr får jag inte ut timpriserna, bara dagspriserna och det är ganska missvisande då natten drar ner dygnssnittet rejält, men det låg nog ganska kosntant på 5 kr under dessa tre månader i snitt på dagtid, men det är säkert som du säger, nettomätning är mer ekonomiskt, men inte av någon avgörande betydelse för investering.

Din idé att låta solcellerna ladda ett bateri och sedan ut på nätet kan inte ge dig nått positivt, skiner solen och ger el är det bästa att direkt skicka ut den, allt annat innebär förluster, både i omformningar och lagringsförluster.

Då är det bättre att göra hydrogen av det som kommer in och ta ut el den vägen, då får man värme oxå :)

Men.. det viktiga är att se till att behålla så mycket man kan av sin produktion och dimensionera sin anläggning därefter, jag ligger ungefär på 75% nu (kör tre AC pumpar och poolvärme), eftersom jag nu köper dyrare än jag säljer,.

I vinter kommer jag dock att snåla rejält för att se vad jag kan få ut, håller dessutom på och sätter upp de sista 30 panelerna nu som kommer att ge mig runt 20Kw installerad effekt.

Min idé gick ut på att köpa, lagra och sälja dyrare. Alltså inget som har med solceller att göra egentligen.

I teorin skulle man kunna ta tex 20st bilbatterier som lagrar 15kWh och ladda dessa varje natt och sedan ladda ur som elproducent varje dag. Då kostar det kanske 1,10kr*15kWh=16,50kr/dag att ladda och sedan säljer man säg 14kWh*5kr när elpriset peakar och gör då en vinst på 53,50kr/dygn vilket blir 1600kr/mån. Man kan säkert göra minst 5000kr/år på detta sätt, å andra sidan kör man säkert slut på batterierna på 3 år om de är av god kvalitet och de kostar då mer än 15000kr att byta så det bli en förlust. Ett litet vattentorn kanske... säkert bättre effektivitet och underhållet betydligt lägre...

Faktum är att din idé redan är snodd, av ingen mindre än ABB :)
Detta inlägg beskriver vindkraft men skulle utan vidare vara aplicerbart på solkraft, att köpa billigt och sälja när det är som dyrast är nått som våra energibolag gör hela tiden, det e ju därför priserna drar iväg :).
http://www.second-opinion.se/so/view/1912
Säkert dyrt men ge det några år så kommer det nog att ramla ner lite i priser.

Tekniken har funnits länge, man har bara inte fått det att fungera tillfredställande, tror jag att en lokal på 2000M2 i stockholm löser det problemet ?, jag hoppas det, men är skeptisk.

För ett år sedan gjordes nått test just med solinstrålingen, det visade sig att även i en ganska kraftig vinkel är fortfarande kiselcellen avsevärt mycket bättre, den blir däremot ÄNNU bättre om solen ligger i mindre vinkel :)

Så även om priset låter lockande så kommer den låga effektivteten och korta livslängden att äta upp det i slutändan, men kanske om några år när dom fått utveckla lite.

matsa79
NerCon skrev:
Tekniken har funnits länge, man har bara inte fått det att fungera tillfredställande, tror jag att en lokal på 2000M2 i stockholm löser det problemet ?, jag hoppas det, men är skeptisk.

För ett år sedan gjordes nått test just med solinstrålingen, det visade sig att även i en ganska kraftig vinkel är fortfarande kiselcellen avsevärt mycket bättre, den blir däremot ÄNNU bättre om solen ligger i mindre vinkel :)

Så även om priset låter lockande så kommer den låga effektivteten och korta livslängden att äta upp det i slutändan, men kanske om några år när dom fått utveckla lite.
12%(5% om det är genomskliligt) kontra 15% är inte så stor skillnad
15 års livslängd kontra 25år.
15% av priset på vanliga solceller.

Rent matematiskt så det löna sig. Sedan måste man ju tänka på att det händer otroligt mycket teknikmessigt och att då investera dyrt i något som man ska ha i 25 år och som kanske är helt omodernt om 10 år. Då kanske det är mer lönsamt att investera i de som är billigare och har kortare livslängd. När de har gått 10-15 år så kan man byta ut dem mot solceller som har 80-90% effektivitet, medans de som investerade i vanliga kilsel paneler måste ha kvar sina i ytterligare 10-15 år för att få lönsamhet.

matsa79 skrev:
[länk] Om denna funkar så kan det vara intressant.
Tror ja får rätt svårt att sälja in den till min sambo... :)
Har man en stor tomt är det ett alternativ, men bor man i stockholm och har 700kvm tomt fungerar de inte.

noone70 skrev:
12%(5% om det är genomskliligt) kontra 15% är inte så stor skillnad
15 års livslängd kontra 25år.
15% av priset på vanliga solceller.
En kristallin solcell är knappast slutkörd efter 25år. Tillverkarna brukar ge 25 års effektgaranti, dvs de ska ha minst 80% av sin ursprungliga effekt efter 25år. I praktiken tappar dom kanske 0.5% per år enligt siffor jag har läst. Det fanns nån testanläggning i sverige som sattes upp på sjuttiotalet och plockades ner för några år sedan med resultatet att en av de tjugo panelerna hade tappat LITE i effekt pga att fukt hade krupit in eller nåt sånt. Övriga nitton var intakta och producerade i praktiken lika mycket som när de sattes upp.

Att tunnfilmsceller har en livslängd på 15år betyder nog att de är avsevärt sämre då. Efter hur lång tid ger tunnfilmscellen minst 80% av effekten? 10år max?

Jag skulle nog vilja förenkla ovanstående siffror till:
15 års livslängd kontra 50år ELLER
10 år kontra 25 år

Sedan det där med att tunnfilm är bättre än kristallint vid låg infallsvinkel och svag instrålning, jo visst ger det lite extra, men då är strålningen så svag ändå att det knappt lönar sig att ta hand om det. Jag har för min egen anläggning simulerat hur skuggorna från skorsten påverkar produktionen. De skuggor som skorstenen kastar på solcellspanelerna morgon och kväll orsakar ett produktionsbortfall på 0.7%/år.

Den svaga strålningen när det är mulet varierar kraftigt, men kan ligga runt 10-20% av full sol. En mulen dag med 10 timmar ljus betyder då att man får lika mycket energi som 1-2 timmar med full sol förutsatt att man kan ta tillvara allt ljus den mulna dagen (vilket är svårt) så i praktiken blir det nog att 1 timma sol motsvarar en hel mulen dag, typ. Och det är ju inte så att kristallina celler inte kan ta tillvara ljuset när det är mulet, de är bara något sämre.

Däremot tror jag tunnfilm är framtiden pga kostnader i tillverkningen. Kisel behöver alltid processas i dyra renrum, medan man i framtiden kommer kunna trycka sina egna tunnfilmssolceller i sin bläckstråleskrivare... (har träffat en forskare vars team själva gjort detta).

Men i vilket fall som helst (som du kommer fram till i slutet av ditt inlägg)blir det billigare med tunnfilm om man ser till hur mycket effekt/kr man får ut ur dem under deras realistiska livslängd. Plus att man, i teorin i alla fall, skulle kunna ha solceller nästan var som helst på huset/tomten.

Jag tror många av de solceller som sätts upp i dagsläget är utbytta långt innan de har nått slutet av sin livslängd. Pga att det har det kommit nya, mycket effektivare paneler som gör det lönsamt att byta ut de gamla innan de nått sitt bäst före datum.

Jag tror att priserna kommer gå ner snarare än att effektiviteten ökar markant. Det krävs något slags genombrott för att effektiveten ska öka markant. I dagsläget putsar man bara på siffrorna. Blandar in några sällsynta metaller så ökar det några procent och blir jättedyrt osv.
Jag tror det dröjer länge innan man vill byta sina kristallina celler, varför byta ut något som kanske sedan länge är betalt och som då underhållsfritt genererar gratis energi, må det vara effektivt eller inte, så länge det är gratis så...

Min anläggning kommer ha betalat sig på ca 10 år om elpriset är konstant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.