6 880 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Självcirkulation & backventiler.
Häromdagen efter några ruggiga dagar drog jag igång pannan som värmde upp ack-tanken till runt 70 gr. Upptäckte på natten att jag hade 40 gr uppe i toppen av solfångarna och drog slutsatsen att jag hade självcirkulation.
Åkte till Rinkaby och köpte en backventil för hetvatten och ringde min kompis för råd om installation. Han hade själv drabbats av samma problem. Med installerad backventil bytte då självcirkulationen riktning och problemet kvarstår således.
Vad krävs? Backventil med ett högre öppningstryck än den Rinkaby säljer? Eller måste man bryta cirkulationen helt nattetid med avstängaren? Blir lite villrådig här.
Åkte till Rinkaby och köpte en backventil för hetvatten och ringde min kompis för råd om installation. Han hade själv drabbats av samma problem. Med installerad backventil bytte då självcirkulationen riktning och problemet kvarstår således.
Vad krävs? Backventil med ett högre öppningstryck än den Rinkaby säljer? Eller måste man bryta cirkulationen helt nattetid med avstängaren? Blir lite villrådig här.
Blir lite nyfiken, jag trodde detsamma men efter loggning så kan jag konstatera följande:
T1 visar temperatur i solfångarna denna följer i stort sett ute temp
Framledning visar efter eldning ca 30-40
Retur visar lite mindre ca 30-35
När man laddar fullt så stiger värmen samtidigt i rören men cirkulerar inte utan står still annars skulle T1 vara mycket högre. Nu vet jag inte var du har soldatorn men givarna sitter i den och tittar du på den så visar den de här temperaturerna. Jag trodde att jag hade självcirkulation i mitt system ochh satte då dit 2 kulventiler och spärrade flödet trodde jag,men framledning och retur visade ändå samma temperatur.
Slutsats: man kan inte lita på givarna eftersom blir det högre temp i pannrum eller dylikt så stiger dessa, för att du ska vara riktigt säker sätt 2 kranar och spärra flödet helt. Men det finns ett aber i detta om man fyller tankarna till 90 grader så behöver solslingan expansion annars kan man spränga nån koppling (jag har gjort det) bättre öppet med andra ord.
T1 visar temperatur i solfångarna denna följer i stort sett ute temp
Framledning visar efter eldning ca 30-40
Retur visar lite mindre ca 30-35
När man laddar fullt så stiger värmen samtidigt i rören men cirkulerar inte utan står still annars skulle T1 vara mycket högre. Nu vet jag inte var du har soldatorn men givarna sitter i den och tittar du på den så visar den de här temperaturerna. Jag trodde att jag hade självcirkulation i mitt system ochh satte då dit 2 kulventiler och spärrade flödet trodde jag,men framledning och retur visade ändå samma temperatur.
Slutsats: man kan inte lita på givarna eftersom blir det högre temp i pannrum eller dylikt så stiger dessa, för att du ska vara riktigt säker sätt 2 kranar och spärra flödet helt. Men det finns ett aber i detta om man fyller tankarna till 90 grader så behöver solslingan expansion annars kan man spränga nån koppling (jag har gjort det) bättre öppet med andra ord.
Magnetventil ansluten till cirkulationspumpen kan mycket väl vara lösningen. Vad ligger en sådan i för pris? Har 22 mm rör hela vägen.
Till Silversmeden: Jo jag är säker på att jag har självcirkulation. Stänger jag flödesventilen helt så sjunker temperaturen i ganska rask takt, likaså när jag öppnar så höjs temperaturen. Så här kan man ju naturligtvis hålla på, stänga på kvällen och öppna på morgonen men jag ger mig tusan på att jag kommer att glömma detta någon gång och jag vill varken vara med om konsekvenserna för detta eller hålla på att böka på detta viset.
Skall prova och se om en backventil råder bot på det eftersom jag redan har den hemma, men helst skulle jag nog vilja ha en magnetventil ansluten till cirkulationspumpen som krilon rekommenderar.
Konstigt att inte fler berättar om detta som bör vara var och varannans problem.
Till Silversmeden: Jo jag är säker på att jag har självcirkulation. Stänger jag flödesventilen helt så sjunker temperaturen i ganska rask takt, likaså när jag öppnar så höjs temperaturen. Så här kan man ju naturligtvis hålla på, stänga på kvällen och öppna på morgonen men jag ger mig tusan på att jag kommer att glömma detta någon gång och jag vill varken vara med om konsekvenserna för detta eller hålla på att böka på detta viset.
Skall prova och se om en backventil råder bot på det eftersom jag redan har den hemma, men helst skulle jag nog vilja ha en magnetventil ansluten till cirkulationspumpen som krilon rekommenderar.
Konstigt att inte fler berättar om detta som bör vara var och varannans problem.
Kanske ingen som märker nåt? Ser du på T1 att temperaturen ökar eller hur ser du att du har självcirk? Och vart sjunker temperaturen?
Jag har temp och tryckmätare i pumparmaturen på både ingående ot utgående värmebärare. Märkte det sent en kväll, kasnke 5-6 plus ute. Ingående värmebärare visade ca 60 + och tempgivare uppe vi solfångarna visade också höga temperaturer. Jag har installerat en luftfälla som om man lyssnar noga avger ett litet porlande. Dessutom tappade tanken ca 15 gr om natten. Cirkulationspumpen gick inte så därför var det lätt att komma fram till att det var självcirkulation som det rörde sig om.
Nu har jag i alla fall installerat en backventil så det blir bar till att vänta och se om det nu blir cirkulation åt andra hållet istället
Nu har jag i alla fall installerat en backventil så det blir bar till att vänta och se om det nu blir cirkulation åt andra hållet istället
Jag har fått det i samband med att det är dålig skiktning i tanken (dvs i samband med att jag eldar och tankarna får returvatten som är varmare än vattnet i botten på tanken). Får det ej längre nattetid efter att jag monterade solkretsen så att den går åt "rätt" håll i slingan i tanken. Jag tror att slingan i tanken fungerar som ett "lås" där vattnet vill uppåt pga temp-gradienten i tanken, men den riktningen går inte pga backventilen. Vet ej vad en magnetventil kostar, men det skulle ju vara skönt att vara helt säker på att man inte tömmer tanken på värme...
Hadde själv problem med lite självcirkulation...och provade med backventiler...det funkade, men..
Jag lödde ihop två värmelås oxo. en till tillopp och en till returen till solvärme, nu har jag tagit bort backventilerna och har bara dessa "lås"
Hur fungerar ett "värmelås"? Jo rören till panelerna går från slingan i botten och upp ca 1meter utanför tanken, sen tillbaka ner 90cm både på T/R. Värmen kan vandra upp, men inte ner... Detta påverkar inte tryckfall osv nämnvärt och min varvtalsstyrda pump jobbar optimalt över hela flödesregistert och störs inte av öppningstryck osv...
Jag lödde ihop två värmelås oxo. en till tillopp och en till returen till solvärme, nu har jag tagit bort backventilerna och har bara dessa "lås"
Hur fungerar ett "värmelås"? Jo rören till panelerna går från slingan i botten och upp ca 1meter utanför tanken, sen tillbaka ner 90cm både på T/R. Värmen kan vandra upp, men inte ner... Detta påverkar inte tryckfall osv nämnvärt och min varvtalsstyrda pump jobbar optimalt över hela flödesregistert och störs inte av öppningstryck osv...
Smart Rigor, det låter ju som en billigare lösning än en magnetventil, som jag funderat på att skaffa. Jag upptäckte nämligen nyligen att jag hade lite självcirkulation när jag kört elpatron för att hålla grundvärme, det har väl varit för mycket turbulens i min tank. Bra tips (om det funkar
Har själv värmelås men detta fungerade inte för mig. Kan bero på att mina solfångare sitter väldigt högt upp. Dock fungerar systemet klandefritt nu med backventil installerad.
Tror detta är ett valigt problem med självcirkulation men kanske få som uppmärksammar det. Tror också det kan vara svårt att ge specifika råd till åtgärder då varje system ser olika ut. Man får nog prova sig fram och se vad som fungerar.
Tror detta är ett valigt problem med självcirkulation men kanske få som uppmärksammar det. Tror också det kan vara svårt att ge specifika råd till åtgärder då varje system ser olika ut. Man får nog prova sig fram och se vad som fungerar.
Klicka här för att svara