3 239 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Solfångare och elberedare.
Många VV beredare är bättre än tekniktankar, både vad gäller värmeissolering och tillförd energi om man måste hjälpa till med värmen.
Mitt tips är att behålla dom, strunta i att köpa den där tekniktanken för 10-20 tusen.
Gör såhär:
Köp solfångare med cirkulationsautomatiken men utan tank, skaffa en plattvärmeväxlare för en tusenlapp istället, en backventil och en cirkpump för dricksvatten. tot.. kostar detta 3 tusen ungefär.
Ta sedan bort blandningsventilen under beredaren, flytta ner den och avled vattnet genom plattvärmeväxlaren via pumpen, solen kommer då att ladda din bef beredare och du kan dessutom koppla in ev. vedpanna eller liknande.
I värsta fall ligger termostaten kvar på en säkerhetstemperatur och går in med el i sista hand, Man kan dessutom använda värmen till annat, ex torktumlare eller pool.
Va rädd om er gamla beredare, dom är oftast ganska bra.
Mitt tips är att behålla dom, strunta i att köpa den där tekniktanken för 10-20 tusen.
Gör såhär:
Köp solfångare med cirkulationsautomatiken men utan tank, skaffa en plattvärmeväxlare för en tusenlapp istället, en backventil och en cirkpump för dricksvatten. tot.. kostar detta 3 tusen ungefär.
Ta sedan bort blandningsventilen under beredaren, flytta ner den och avled vattnet genom plattvärmeväxlaren via pumpen, solen kommer då att ladda din bef beredare och du kan dessutom koppla in ev. vedpanna eller liknande.
I värsta fall ligger termostaten kvar på en säkerhetstemperatur och går in med el i sista hand, Man kan dessutom använda värmen till annat, ex torktumlare eller pool.
Va rädd om er gamla beredare, dom är oftast ganska bra.
Ja, ser också gärna en skiss 
Du kan kanske ta patent på din lösning,,, se: http://www.forskning.se/pressmeddel...tvarmvatten.5.631f02d12cf0dbf32180001025.html
Du kan kanske ta patent på din lösning,,, se: http://www.forskning.se/pressmeddel...tvarmvatten.5.631f02d12cf0dbf32180001025.html
Redigerat:
Sv solgruppen hade med liknande i nån årsbok redan på 80-talet. Det handlade då om att ladda beredaren "baklänges" via växlaren då ingen spolade varmvatten. Mao användes beredaren enbart till solvarmvattenberedning Tja, för den som trivs med att experimentera...
Klicka här för att svara