Solceller, Solfångare, Solenergi
Yrrol: [citat] oohh... Ingen idé att ha med det på önskelistan till tomten då. =(
Ludwig: En sån här: http://www.conrad.se/UNIVERSALTERMOSTAT-UT-200.htm?websale7=conrad-swe&pi=615910&Ctx={ver%2F7%2Fver}{st%2F3ec%2Fst}{cmd%2F0%2Fcmd}{m%2Fwebsale%2Fm}{s%2Fconrad-swe%2Fs}{l%2F01-aa%2Fl}{bi%2F1%2Fbi}{sf%2F%3Cs1%3Eut+200%3C%2Fs1%3E%2Fsf}{p1%2Fce80f1d56b9ee769c30423215067f65c%2Fp1}{md5%2Ffb2e221153a18cb5c4a41e2828079361%2Fmd5} ...en batterieliminator och en datorfläkt av lite grövre
mariatherese: Ni som har dragit solkulvert i mark - vad har ni använt för att dra kulverten i? Ett förslag jag har fått är avloppsrör.
Kalle LKPG: http://www.shoparsite.se/solfangarpaket-35-solfangare-typ-h-p-47-c-151.aspx Har fått i uppdrag av en dam att ordna solvärme åt henne då hennes granne har det och hon med vill ha. Hon vill ha varmvatten på sommaren samt kortad eldningssäsong. Verkar det vara bra produkter till hemsidan jag länkar? MVH Kalle
Bjornsson: Undrar om någon har här har erfarenhet utav Involars solelsprodukter. Står i startgroparna att införskaffa en solelanläggning och hittade ett paket inkl allt på 1225Wp för strax under 26k (21,10:- Wp), och där varje panel har en egen microinverter istället för en enda inverter för alla paneler, känns som det är en bra lösning iaf det jag läst och sett om det systemet, men skadar ju
Chrissofsweden: Först ut är en 12V LED TV från Andersson med inbyggd dvd-spelare. När jag spelar upp en DVD-skiva så förbrukar den ca 1,5Ah [bild] Jag köpte en växelriktare på 150W som drivs mellan 10-16V. Den har även inbyggd USB-utgång. Hittills har jag kört mina gamla retro-spelkonsoler på 8-16bit utan problem. Jag brukar även köra min "Boomblaster" med den och då ladda telefonen samtidigt
Ewald: Med nettodebiteringen menar man att man installerar solceller för att producera el som man förbrukar själv. Här behövs det rätt dimensionerade anläggningar. Utbyten under vinterhalvåret kommer ju att bli mycket lägre och just där behövs det kanske mer el (cirkulationspumpar, belysning,..) Förutom Tyskland har också (bland annat) Bulgarien ganaska högsubventionerade priser till dom
Chrissofsweden: Hahaha oj, jävlar vad dyrt. Ska du kosta på 27'000 kronor på 300w?? Vad har du då tänkt att driva? En TV, lite lampor och... ja,du.. 300w är ju inte mycket :S Dessutom känns ju 300w med ren sinus våg som pengarna i sjön då det räcker till en bärbar dator, varpå det är det enda ändamålet för just en med ren sinus våg. En stationär dator drar väl ca. 600-700W? Nej, kör på 12V
svenne78: Tjo Kiixx, http://www.byggahus.se/forum/solvarme-vindkraft/26953-varma-hus-varmvatten-med-bara-solpaneler.htm I ovan länk ordas de lite om de där, har klurat fram och tillbaka och tittat runt. Och det jag kommit fram till är att man inte skall förvänta sig mycket av dem på vintern kort o gott, gör man de blir man besviken. Jag har därför gått in med inställningen att jag gör en
smurfen72: Tycker jag låter grymt bra när jag räknade med bidrag hamnade jag på ca 15 år och då var det inte intressant.
Raptor50: Nej, nu har det inte blivit NÅGOT alls på sista veckorna. Har fått mig ett litet jobb igen, så jag fick åka iväg en sväng igen. Nu blir det kanske till veckan som jag får lite tid, om jag inte får det Offshore jobbet jag har haft lust på ett tag. Om det blir så så blir det nog ännu ett par veckor innan jag får fortsatt.
titanium: Jag skulle säga, båda ! Du får in torr frisk luft med luftsolpanelen och luftvärmepumpen blir på sikt energieffektivare än elelementen. Vi skall bygga en sommarstuga och kommer att satsa på elelement, luftvärmepump och luftsolpaneler. Elelementen kan behövas i de rum dit luftvärmepumpen inte når. I vår gäststuga har vi i ett par år haft bara en luftsolpanel och den ger en fantastisk
darkg: Mycket tyder på att jag kommer att byta ut varmvattenberedaren (från 1967) mot ett solvärmepaket från Aquasol. De listar återförsäljare på sin sida, jag undrar om det finns några erfarenheter av installatörer, på gott och ont! Gärna nära Kristianstad. :wow: Erfarenheter av Aquasol kan också vara intressanta att ta del av förstås...
MathiasS: Finns en svensk produkt med transparenta takpannor sombygger på samma princip, dvs att cirkulera luft under taktäckningen. Problemet är fortfarande att tillskottet är för litet när det verkligen behövs
Raptor50: Jag håller till dels med Chrissofsweden med summan, men tror du måste gå lite över om du skall ha en sinus växelriktare. Dom är lite dyrare, men kan brukas till alla el saker. Du får dog 2 st 100 watts panel på 24volt.eu till 2495:- om du beställer nu.. :) Du kan se lite av min anläggning i min tråd. Första sidan så ser du lite av batterier och regulatorer och vidare i tråden hur
fordp: Vad jag har läst mig till så är 2-3 lager med aluminiumnät mycket effektivt. http://www.builditsolar.com/Experimental/AirColTesting/Index.htm och http://www.builditsolar.com/Experimental/DeepMeshCol/120116Test.htm
HansR: [citat] Det finns andra program också som t ex PVsyst men det är sannolikt svårt att få det bra. Problemet är att få modellen att skugga modulerna som de skulle bli skuggade i verkligheten, osäkerheten blir sannolikt hög. Sen kräver alla simuleringsprogram ganska mycket av användaren. Visst kan man säkert få resultat ur programmet men det krävs en del teoretisk kunskap för att kunna
Henke1975: Hej o tack igen för svaren! O fan, pratar vi sådana summor så är det ju inte aktuellt. Jag anar att något inte är riktigt med golvvärmen då det tar många timmar att ens känna värmen i golvet. Tänkte ta hit nån som kan det o se över det. Finns nått annat sätt också med nån pump som alstrar värmen från luften o värmer rummet snabbt oåterkalleligt det viset. Vet dock inte vad
pellesnurr: Jag har sett flera leverantörer av solfångare som säljer lösa rör, jag köpte min anläggning hos Sfinx i Fjärås och då kunde man köpa lösa rör. Nu när jag kollar ser jag det inte på hemsidan, men ringer du Stig Felldén kan han säkert hjälpa dig. /per
Stickan56: Om man är ute efter att spara pengar så är besparingspotentialen betydligt större i andra åtgärder såsom förstärkt isolering och installation av värmepump vilket borde komma i första hand. MVH Stickan
noone70: Nu börjar det ta fart i panelerna. I maj fick vi ut ca 487 kWh från solpanelerna, vilket innebär att solpanelerna tänkte upp för ca 40% av husets energiförbruking. :) Jag har lite funderingar på att sätta upp solceller på räcket till vår takterrass, det skulle bli ca 15kvm i 3 olika vädersträck. Tyvärr är det rätt dyrt än så länge om man ska mått beställa panelerna + att de
Rigor: Man kan koppla på otaliga sätt..Så lite mer input vore bra.. Bereder du Tappvarmvattnet i slinga? Hur är ack kopplade? Vad för styrning hadde du tänk dej? Kan du ladda på olika nivåer..osv
Jasse64: [citat] Nej, det var bara dåligt beskrivet av mig. Säkerhetsventilen sitter ovanför denna utgång:rolleyes: Ok, det låter bra. Tack för svaret.
HansR: [citat] Jag är inte säker på om man lagt upp det på någon hemsida.
matsv201: thomasx: Det kommer troligen inte att fungera eftersom gasoldrivna kylskåp använder en annan vätska för absorbtion som aktiveras vid en annan temperatur för att få högre verkningsgrad. Misstänker att den främsta orsaken att de är dyra helt enkelt beror på att marknaden är ganska begränsad. För principiellt finns de inget dyrt i dem. Enklaste konstruktionen någonsin, är bara ren
Ewald: Man får installera det själv och en anläggning kostar minst kring 10 000 - 12 000 SEK. Beror dock helt på förutsättningarna man har. Bäst är att köpa ett färdigt paket som man sen installerar själv.
Raptor50: Det finnas färdiga system att köpa från Energysolutions som går på 12 / 24 volt. http://energysolutions.noxshop.se/?category_id=31&item_id=w2094 Till styrning av det hela så kan du köpa en UVR61-PV, som du kan koppla direkt mot solpanel. http://www.karkulla.se/TA/uvr61PV.html Skulle jag tro skulle funka om du inte skall ha accumulator tank..
thomasx: Då tror jag att det kommer att funka ganska bra. Du får prova och återrapportera i tråden längre fram i sommar :)