Jag ringde faktiskt E-on och frågade hur många kWh miljövänlig el dom sålde kontra hade tillgång till, efter ca 6 omkopplingar fick jag reda på att det var hemligt... Man kan ju undra varför? Det kan väll inte vara så att dom säljer mer än dom har ?? :)

Har själv sedan efter ganska precis ett halvår tillbaks mina vindandelar hos O2 i drift, och kan väl inte annat än påstå att jag känner mig nöjd med investeringen.
En andel kostade då jag köpte 6700kr, man binder upp sitt kapital i 2 år, men sen är man fri att sälja andelarna vidare (privat, egen prissättning) eller tillbaks till föreningen (till inköpspriset).

Elpriset är nu "uppe i" 20öre/kWh utan energiskatt och moms (detta pga straffskatten för att man är delägare). Årsavgiften för O2 är 560kr (ink moms), dvs något högre än de flesta andra leverantörers, och brytgränsen för vars det ger en ekonomisk vinst blir 2 andelar (med en andel blir det i stort sett +/- 0). Ränka sen med minst 500kr/år och andel i "vinst" (dvs en "ränta" på 7-8% av investeringen)

Sen är en av de många fördelarna med andelarna att man får ta med dom när/om man byter boende. Det är ju lite bökigare att plocka med ett ev. eget uppmonterat vindkraftverk vid flytt.

Får väl fortsätta lite off-topic också:
Nästa kloka investering ? Elbil eller berg/markvärme ?
Elbilen kan man ta med sig till ett annat boende, medans mark/bergvärmen ökar värdet på bostaden.. Har inte funderat eller räknat något direkt på det, men spontant känns elbilen (billigare än bergvärme) kanske som den investering man gör först...

/PeO

S
Elbil är en skitdum investering, 15mil i 20grader och lugn trafik, -15 så kommer du 7 mil max. Det är ju skrattretande. Nä när en bra plug-inhybrid kommer så är det nog det som gäller ett tag framöver, 100% elbil är och kommer föbli en plojgrej en bra tid framöver. perfekt för kommuner och företag för att

Elbils-tankarna lutar väl åt nån Clio eller Peugeot (gam-elbil), men gärna med dieselgenerator som backup. Det som avskräcker mest med elbil är att den kräver lite annorlunda underhåll (+ en del av det vanliga) än vanliga bilar, och att man kan få anledning att skaffa en personlig regplåt till den "Farträdd" eller nåt pga risken att den aldrig kommer upp i normal hastighet..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.