Hej,

Ebay.de har sjukt billiga solpaneler. Vad jag har sett så hittar man 100w paneler från 6kr/w men så hittade jag det här paketet. Verkar vara ett trevligt och kraftfullt paket - kanske lite batteri men det kan ju kompletteras från biltema.

http://www.ebay.de/itm/Solaranlage-...719050582?pt=Solaranlagen&hash=item565093cb56

Behov:
Belysning LED till 30m2
Div laddare - Ipad, telefon, jaktradio m.m
Kylskåp 12V 100 - 120 liter
Vedklyv på 1500w upp till 2-3 timmar per helg

Funkar detta paket till mig?
Kan inte nån av er köpa detta paketet å berätta om det är bra? :rolleyes:

Ser ut som man får mycket för pengarna, men som sagt kunde det gott vara ett batteri till.
Mina erfarenheter av solcellsanläggningar är att folk (inkl jag själv) ofta är dumsnåla när det gäller batterierna och kabeldimensioner, vilket förmodligen är den vanligaste orsaken till att det inte funkar som man tänkt.
Där det funkar problemfritt har man oftast ett eller två feta AGM-batterier av känt märke och kabel som matchar.
Är det ett kompressorkylskåp som skall drivas?

De blir ett kompressor skåp waeco eller Isotherm, finns det andra?
Men jag är inte säker på om jag borde satsa på 12 eller 24 Volt.

Vid 24 volt blir ju förlusterna mindre. Och det ser ut som de flesta 12V kylskåp också fungerar med 24V. Det blir ju ofta fler meter kabel än vad man först tänkt sig...

Jag kör med en kinesisk kyl/frys från Solarlab, http://solarlab.se/solpanel/kyl142.html
Har bara haft det 2 år, och hittills funkar det bra, men det är för tidigt att uttala sig om kvaliteten.
Det är iallafall praktiskt med en liten frys, då det kan bli flera veckor långa vistelser för oss.
Hade tänkt uppgradera batterierna till AGM, och såg att innosund.se hade bra pris. (Deras webshop verkar dock vara under ombyggnad f.n.)
En 45A MPPT-regulator (EP Solar Tracer) är beställd från Kina (ca1600kr +ev moms) för att ersätta Kjell&Co 700kr-variant.

Såhär i efterhand ångrar jag nästan att jag inte satsade på ett rent 220V förbrukningssystem.
Dom vitvarorna är väldigt strömsnåla nuförtiden, och betydligt bättre pris.
Likaså är det enklare med LED-belysning, TV, diverse radio/mobil/laptop-laddare.
Gasolspisens automattändning går på 220, elvisp, köksfläkt, dammsugare, lödkolv.......
Sedan är ju kabeldragningen mycket enklare och billigare.
På laddningssidan behöver man ju inte heller begränsa sig till 12V om man har 2 eller flera batterier.
Nackdelen är väl förlusterna vid dc/ac-konvertern, men jag skulle inte bli förvånad om mina kabelförluster är större.

Jag tror utmaningen för ditt system blir att driva vedklyven. Om det är mulet några dagar i sträck kommer kylskåpet att ha tömt batteriet såpass att underspänningsskyddet klipper strömmen när du kör igång klyven.
Nu kanske man gärna klyver ved under soliga dagar, men jag tror ändå att det behövs mer än ett 200Ah batteri.

Maxkapaciteten på 200Ah-batteriet är 2,4kWh, så förutsatt att det är nytt, fullt och +20°C kan du köra drygt 1,5h.
I verkligheten vill man bara utnyttja ca 30-50% av batterikapaciteten eftersom större urladdningar förkortar livslängden avsevärt. (Laddningsregulatorerna brukar ha ett underspänningsskydd som bryter innan batteriet laddas ur för mycket)
Det behövs alltså STOR batterikapacitet för effektkrävande maskiner.
Dessutom kanske det inte är 20°C, utan 0°C vilket reducerar batteriets kapacitet ytterligare.
Då är det bättre och billigare att skaffa ett kina-elverk för att driva vedklyv, byggsåg, dammsugare, vinkelslip etc.
Med ett elverk och en rejäl batteriladdare har man dessutom möjlighet att ladda batteriet om det skulle krisa en mulen sommar om några år när batteriet börjar bli slitet.

Njaä...

Max effekten på klyven är ju 1500w men den jobbar ju bara med den effekten kanske 2 sekunder var 20 sekund om man står på. Så man kan nog köra på ganska länge

Men annars är jag enig. Jag använde google translate och såg att inverten kan ta emot ström in också.
Jag har tänkt att köpa en biltema generator som då kan köras vi stora effekt behov. Den effekt som inte avänds till maskinen går då till batteriet.

Smart system det där,

Ska bygga stuga till våren/sommaren så jag har lite tid att fundera.

Vad gäller vedklyvar som drivs av en kompressor så måste man vara uppmärksam på det effektbehov som uppstår en kort stund just när kompressorn går igång. Tillverkare av elverk rekommenderar att man ska ha ett elverk som klarar så mycket som 4-5 ggr mer än kompressorns effekt. Har själv testat ett 2,5kW elverk till en vedklyv på 1,5kW vilket inte funkade alls, överbelastningsskyddet på elverket löste ut direkt. Eftersom paketet du tittat på klarar 6kW i 3 sekunder så borde det funka bra.

Skall själv installera ett offgrid system till våren och planen är att ha en inverter som klarar 5kW (Outback VFX3024) under kortare stunder. Det vore trevligt om den klarar att driva en vedklyv men det är jag inte 100 på att det funkar... Är det nån som har praktisk erfarenhet av detta så får de gärna dela med sig.
Ett vanligt modernt kylskåp (med kompressor) på ung 90W kan i värsta fall gå upp i 1000W när det kickar igång så det kommer åtminstone att funka bra. Skall man ha en vattenpump (inte kompressor men elmotor som också har en spik när den kickar igång) så rekommenderas mjukstartande pumpar som inte har lika höga effekt-toppar som vanliga pumpar.

Vad gäller likström så rekommenderar jag starkt att gå upp till 24 eller 48V om det är en nyinstallation; behöver inte ha lika tjocka ledningar och minskar risken för att ledningar brinner. Dessutom finns det rätt mycket 24V LED för belysning och små transformatorer för att ta ner till 12V där det absolut behövs.
Precis som andra sagt så tycker jag flaskhalsen i systemet du hittat är batteriet, går man upp till 400Ah (2 batterier) så blir det mer balanserat, och då kan man köra 24V också.

Men det var onekligen ett trevligt pris på hela anläggningen; för 1.600:- euro får man inte ens en sinus-inverter av mer kända märken.

Jag menar att det är onödigt och framför allt dyrt att dimensionera anläggningen för att köra en vedklyv några ggr/år när man ändå har ett bensinelverk stående.
För att driva ett kompressor-kylskåp och en massa led-belysning osv räcker garanterat anläggningen till, även om jag personligen satsat mindre krut på panelerna och istället mera på batterierna.
Kompressordriven vedklyv har jag aldrig hört talas om. Det känns som en lång omväg för att klyva veden.

Kul med ditt solel-projekt, följer diskussionen med intresse!

Ang vedklyvning: När yxan med lätthet splittrar klabben värmer det hjärtat som en strike!
Jag menar inte att vara präktig men med två armar och smärre mängder ved ser jag ingen anledning att använda maskinklyv (vedmaskin: bra kapklyv e en annan och rationellare femma för större mängder) lika lite som jag tar moppen till postlådan eller filar naglarna med vinkelslipen.
Jag använder en bra, tung yxa, en bekväm huggkubb, om så krävs en tung träklubba och några träkilar som jag yxat till. Klyvandet är bra omväxling till sågandet.

Håller med om att behöver man inga stora mängder eller om man har tid så är det en mycket trevlig sysselsättning att klyva ved med en bra yxa! Och så tänker man så bra när man gör det.

Rättning; skall såklart vara hydraul-driven vedklyv och inget annat. Men problemet kvarstår med att man måste dimensionera elverket rätt om man skall driva en vedklyv med den. Lite synd eftersom man annars kanske bara vill ha ett litet elverk för att underhållsladda batterier eller möjligtvis köra en dammsugare eller nåt handverktyg.

Letade runt lite på den inverter från Toyo som var med i paketetet och hittade bla denna tråd där invertern drog 4A utan last; Toyo Sedan kan det ju vara ett dåligt ex eller att de är bättre nu, ofta (men inte alltid!) ligger det nåt i att man får vad man betalar för.
Hursomhelst kan det vara bra att leta runt en stund innan man slår till.

Stenolofanders skrev:
Ang vedklyvning: När yxan med lätthet splittrar klabben värmer det hjärtat som en strike!
Jag menar inte att vara präktig men med två armar och smärre mängder ved ser jag ingen anledning att använda maskinklyv
Jag håller med om strikekänslan men det finns ved och ved... Det är inte all ved som ens den bästa klyvyxa "splittrar med lätthet"...

Dom du länkade till skickar ju inte till Sverige.. :(
Paketet verkar ju rätt roligt, men som alla säger, man måste ha fler batterier om du skall köra en vedklyv 2-3 timmar.. :)
Om du kollar på PS.NU så har dom 10st 130watts solpanel på auktion. Dom andra jag har sätt brukar hamna på runt 10 000 innan lägsta pris är uppnått, och det går att få dom att skicka panelen tror jag. Står på sidan att en pall går på 125kr med DHL eller något.
Men det är pluss moms och 800 i inropsavgift, men fortfarande ganska billigt för 130watt solpanel.

Ska man köra de där grejerna på solcell så är det bara batteribanken som räknas. Om du kör med en 100w eller 500w spelar mindre roll eftersom du ändå bara använde grejerna under helgen. Förutsättningarna för din vistelse måste ändå utgå från att det regnar. Se det som en grundregel..

Eftersom du har två stora förbrukare; kylskåp och vedklyv så kommer det krävas mycket kraft i batteribanken för att först kyla och helt ärligt, köp ett elverk till vedklyven.

Jag gissar att du som alla andra ändå vill komma billigt undan? Systemet du kollade på landar på ca 17'000kr plus ett extra batteri på 200Ah (ca 5-6000kr). Sen vet jag inte hur invertern ser ut, men om jag inte förstod helt fel så låg den på 2000W under kontinuerlig drift och 6000W under max 3 sekunder. Enligt mig så får du mer för pengarna om du köper ett elverk. Bensin finns alltid att få tag på och de drar nästan ingenting.

Kommer snart... måste in och ge dottern vätskeersättning. Stackarn är magsjuk :(

/G

Chrissofsweden skrev:
... Enligt mig så får du mer för pengarna om du köper ett elverk. Bensin finns alltid att få tag på och de drar nästan ingenting.
Ja, men hur kul är det då?
Då får man ju nästan inga knappar å dupeditter :p

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.