Staffans2000
Jo, en Kaplanturbin är ju att föredra vid lägre fallhöjder, men då åker du ju på ett regleringssystem till denna också, vilket kostar pengar.
 
Staffans2000
Med tanke på de olika turbintypernas för och nackdelar, kanske det helt enkelt är så att effektuttaget inte blir större vad som än göres?

Staffan
 
Effektuttaget kan göras större, men inte mycket, och till orimliga pengar.
Det är inte bara att byta löphjul till en Kaplan, på befintlig axel.
Du måste byta axeln också....i princip hela maskineriet, och då snackar vi STORA pengar, som är svåra att snurra in på en rimlig tid framåt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.