Jag har ca 14m2 platta solfångare som laddas via en S2 solar ( https://www.solvarmeshop.se/sv/pumpgrupper/s2-mtdc ) och en kort plattvärmeväxlare på 50plattor (ca 100kW) som går till en ack tank på ca 2500l via en fördelningsventil.
Igår när solvärmen gick igång så kollade jag lite temperaturen på min anläggning.Då hade jag 106° in i PVV och returen låg 56° och på tanksidan hade jag 38° in och ut bara 69°. Jag har försökt med lite olika inställningar, ställa ner flöden mm men det funkar inte så bra. Borde inte värmen/tempen ut från PVV som går till tank bli högre? Har mailat med företaget jag har köpt grejorna ifrån och han säger att jag ska höja flödet så att tempen sjunker så att jag får ut mer värme då. Tycker det verkar konstigt. Jag vill kunna skicka in ca 90-100° i toppen på tanken och när solen inte värmer lika mycket ,skicka in detta i mitten av tanken.

Jocke

Det är Mars.. Finns inte mycket energi i solen än..

Vänta en månad, då kan du se resultat.. Hur stor volym laddar du i steg ett på fördelningsventilen?

Så överföringen via PVV kommer bli mycket bättre om en månad alltså. Nja tror inte det. Det ska gå in ca 80-90° och över till toppen av tanken är det tänkt och under det ska det gå in ungefär i mitten av tanken.

ca 100kW? Hur har det räknats fram?

Ser ut att din vvx är för lite.

Solfångarytan? Växlarens ytan ska vara min. 10% av absorbatorytan.

Utan att egentligen veta någonting om plattvärmeväxlare, så kan jag tänka mig att ett ökat flöde genom den kan bidra till ökad turbulens, och därmed bättre värmeöverföring.
Men jag kan vara ute och cykla på djup is här...

Vet ej om det stämmer med 100kW men den är på 50plattor ialla fall. Jag har 13,8m2.

Överföringen kan ju bli bättre när du får in mer hett vatten från solfångarna så det klarar att värma tankvattnet bättre. Problemet är att värmeväxlaren överför mer energi vid ett högre flöde men du får inte den höga temperatur som eftersträvas i detta fallet
Jag tror du ska vara ganska nöjd om du kan förse tanken med 69 gradigt vatten en marsdag

Lostmoose skrev:
Utan att egentligen veta någonting om plattvärmeväxlare, så kan jag tänka mig att ett ökat flöde genom den kan bidra till ökad turbulens, och därmed bättre värmeöverföring.
Men jag kan vara ute och cykla på djup is här...
Du är inte ute på djup is, det är precis så det funkar. Ett laminärt flöde i en värmeväxlare är inte bra det behöver vara turbulent.

Är vvx:n en växlare med längd 190mm så är den för lite. Det är bara att höja flödet men jag tror inte att du blir nöjd med systemet.

Vilken flöde har du nu mellan VVX och tank?

Läs TS första inlägg så ser ni att det inte har med årstiden att göra, temperaturerna primärt är ju höga och sekundärt för detta sammanhang dåliga. Att tro att ökade flöden skulle ge avsevärt bättre resultat är nog inte sant, men bara att testa om möjligt nu när redan temperaturerna fanns tillgängliga.

I solvärmesystemen vill man ju främst ta tillvara på den kvalitativa temperaturen och inte genom flödeshöjning ta ut en lite större energimängd vid en tafflig temp.

Har för mig att TS redan lärt sig lite om detta i samband med bygge av egen TVA, det är samma principer här också, sträva efter dimensionering enligt principen "pingvinben".

Redigerat:
Den är 19cm lång, 7,5cm bred och 12 cm hög. Har tyvärr ingen flödesmätare på tanksidan.
Denna PVV följde med när jag köpte dessa solfångare mm så man trodde att företaget kunde sina grejor.
Jag har funderingar på en B3-24a-40. Borde ju funka galant.

En lång PVV funkade perfekt till varmvattenberedning. ;)

GK100 skrev:
Läs TS första inlägg så ser ni att det inte har med årstiden att göra, temperaturerna primärt är ju höga och sekundärt för detta sammanhang dåliga. Att tro att ökade flöden skulle ge avsevärt bättre resultat är nog inte sant, men bara att testa om möjligt nu när redan temperaturerna fanns tillgängliga.

I solvärmesystemen vill man ju främst ta tillvara på den kvalitativa temperaturen och inte genom flödeshöjning ta ut en lite större energimängd vid en tafflig temp.

Har för mig att TS redan lärt sig lite om detta i samband med bygge av egen TVA, det är samma principer här också, sträva efter dimensionering enligt principen "pingvinben".

Jo det kan ha och göra med årstiden på det viset att för att få in 100 gradigt vatten har TS sänkt flödet. Och energin är ju inte bara temperaturen på vattnet utan också hur många kg vatten med den tempn som kommer in.

Helt riktigt larsbj, men man bör väl ha möjlighet att nyttja de lite kortare men effektmässigt helt ok timmarna även så här i början eller slutet av säsongen. Då får man kanske se till VVX utförande så att den är termiskt lång och inte så "knubbig" som den TS beskriver, kapaciteten sommartid är ju ofta mer än man behöver ändå många gånger.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Kom ett mail nu och han tyckte att jag skulle sätta en extra pump i serie på solfångarsidan så skulle det bli bra. Det hade funkat för en annan kund som har lika många solfångare som jag. Ehhh? Överföringen via PVV kommer väl inte bli bättre direkt. :)

Joukko skrev:
Kom ett mail nu och han tyckte att jag skulle sätta en extra pump i serie på solfångarsidan så skulle det bli bra. Det hade funkat för en annan kund som har lika många solfångare som jag. Ehhh? Överföringen via PVV kommer väl inte bli bättre direkt. :)
Det låter inte som en lösning för dig det kan ju bara medföra mer överförd energi men lägre temperatur till tanken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.