42 265 läst ·
27 svar
42k läst
27 svar
solceller, hur fungerar det med snön på vintern???
Man tappar under perioden november till december strax under 70 kWh/kWp. Det motsvarar ca 7 % av det årliga utbytet.
Raptor50 är ute och cyklar ganska rejält. En solcellsmodul har ett årsutbyte på ca 130 - 150 kWh/m² och år så enligt hans beräkningar skulle ungefär halva årsutbytet förloras under vintermånaderna.
Om solcellerna placeras på vägg i 90° så minskar det årliga utbytet med ca 30% jämfört med ett system med 45° lutning.
Raptor50 är ute och cyklar ganska rejält. En solcellsmodul har ett årsutbyte på ca 130 - 150 kWh/m² och år så enligt hans beräkningar skulle ungefär halva årsutbytet förloras under vintermånaderna.
Om solcellerna placeras på vägg i 90° så minskar det årliga utbytet med ca 30% jämfört med ett system med 45° lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag räknar på en kWp. Det är lättast att göra så eftersom om man räknar per yta så måste man även ta hänsyn till modulernas verkningsgrad vilka varierar mellan olika fabrikat och olika typer av solcellsmoduler.
Jo du är ordentlig ute och cyklar. 70 kWh/m2 är som sagt ca halva årsutbytet medan den globala instrålningen under samma period är ca 6 %.Raptor50 skrev:
Du får ursäkta att jag inte helt fattar HansR.
Du tänker på november till december. Vart snö'n inte är problemet med solpanelen. Nu vet jag ju inte hur det är med snö i november och december i Västerbotten som TS tydligen är ifrån, men här i värmland så har vi i alla fall inte haft någon snö dom sista November / December månaderna att prata om.
Men utifrån ditt schema i inlägg 12, så tänker jag så här:
Sista december månaderna som jag har sätt, så har det inte varit så mycket med snö direkt, så jag tänker att januari till slutet av mars, så kan det vara snö på panelen. Så 3 månader.
I Januari så är det ungefär 5Kwh/kvm
I februari så är det ungefär 23kwh/kvm
I Mars så är det ungefär 70Kwh/kvm
Totalt ungefär 98Kwh/kvm
Detta är ju då sol instrålning pr Kvm, och säger inte något om hur stor yta med solpanel man har.
Har man som jag skriver i inlägg 15, en yta på 6,4kvm solpanel, så skulle i alla fall jag tro att man tappar ALLA Kwh om man inte skottar av panelen, alltså 6,4Kvm X 98Kwh/kvm = 627,2Kwh (På 6,4 kvm)
Jag säger inte något om hur effektiva solpanelen är eller hur många watt solpanelen är på, men endast hur många Kwh som man potentiellt tappar på att inte skotta bort snön.
Om jag fortfarande är "Ute och cyklar" så hoppas jag du kan förklara detta för mig på ett annat sätt så fattar.
Du tänker på november till december. Vart snö'n inte är problemet med solpanelen. Nu vet jag ju inte hur det är med snö i november och december i Västerbotten som TS tydligen är ifrån, men här i värmland så har vi i alla fall inte haft någon snö dom sista November / December månaderna att prata om.
Men utifrån ditt schema i inlägg 12, så tänker jag så här:
Sista december månaderna som jag har sätt, så har det inte varit så mycket med snö direkt, så jag tänker att januari till slutet av mars, så kan det vara snö på panelen. Så 3 månader.
I Januari så är det ungefär 5Kwh/kvm
I februari så är det ungefär 23kwh/kvm
I Mars så är det ungefär 70Kwh/kvm
Totalt ungefär 98Kwh/kvm
Detta är ju då sol instrålning pr Kvm, och säger inte något om hur stor yta med solpanel man har.
Har man som jag skriver i inlägg 15, en yta på 6,4kvm solpanel, så skulle i alla fall jag tro att man tappar ALLA Kwh om man inte skottar av panelen, alltså 6,4Kvm X 98Kwh/kvm = 627,2Kwh (På 6,4 kvm)
Jag säger inte något om hur effektiva solpanelen är eller hur många watt solpanelen är på, men endast hur många Kwh som man potentiellt tappar på att inte skotta bort snön.
Om jag fortfarande är "Ute och cyklar" så hoppas jag du kan förklara detta för mig på ett annat sätt så fattar.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Ja ja, då tänker vi lite annorlunda HansR, för jag tänkte på möjliga effekten som man kan få om man skottar av panelen, och inte hur verkningsgrad och lutning, för det har inte varit i TS sin fråga.
Till Izvek.
Det är nog det samma som jag har tänkt till mina paneler. Och vad jag har kommit fram till är att jag har hittat värmesits som jag har tagit ur värmekabeln ur, och monterat i mellan en panelens baksida och en isolerings matta från biltema.
Det som är bra med värmesitsen är att den har en egen temperatur sensor som stänger ned värmen när den når en satt temperatur, och den tejpen som ligger på baksidan brukar inte tåla mer än runt 60 grader, så det kan vara att man måste ta den bort under sommar månaderna.
Men oavsett så har jag kopplat det ena solpanelet jag har på söder väggen (90 grader) till en omkopplare så jag kan stänga av värmen till värmekabeln och dirigera den till batteriet i stället, så jag lett kan smälta av snö när behovet är där.
Till Izvek.
Det är nog det samma som jag har tänkt till mina paneler. Och vad jag har kommit fram till är att jag har hittat värmesits som jag har tagit ur värmekabeln ur, och monterat i mellan en panelens baksida och en isolerings matta från biltema.
Det som är bra med värmesitsen är att den har en egen temperatur sensor som stänger ned värmen när den når en satt temperatur, och den tejpen som ligger på baksidan brukar inte tåla mer än runt 60 grader, så det kan vara att man måste ta den bort under sommar månaderna.
Men oavsett så har jag kopplat det ena solpanelet jag har på söder väggen (90 grader) till en omkopplare så jag kan stänga av värmen till värmekabeln och dirigera den till batteriet i stället, så jag lett kan smälta av snö när behovet är där.
Fast du räknar på utbytet på ett system med 0 grader lutning med 100% verkningsgrad. Förklara gärna för mig hur en sådan beräkning kan hjälpa TS att värdera om det är värt att ta bort snön från modulerna.Raptor50 skrev:Ja ja, då tänker vi lite annorlunda HansR, för jag tänkte på möjliga effekten som man kan få om man skottar av panelen, och inte hur verkningsgrad och lutning, för det har inte varit i TS sin fråga.
Till Izvek.
Förutom risken att ramla ner från taket eller få snö på sig finns även en risk att modulerna skadas vid borttagning av snö.Raptor50 skrev:
Om man tycker intäckterna under november till februari på ca 30 kr/kWp överväger arbetsinsatsen och riskerna så kör hårt med skottning/sopning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden