44 817 läst ·
63 svar
45k läst
63 svar
Värma hus med solceller ?
Problemet är att många som söker aldrig installerar någon anläggning. Jag tycker personligen att stödet skall tas bort när nettodebitering införs.KnockOnWood skrev:
Nu har jag bestämt mig hur jag ska göra min anläggning (efter läsande av denna tråd samt annat på nätet som jag har hittat). Det kommer bli ett vattenburet system med ackumulatortankar, då blir jag inte låst till någon specifik uppvärmningsmetod i framtiden. Kommer börja med solfångare (u-pipe) anpassat för varmvattenbehovet, men kommer lägga till lite extra solfångaryta. Då kommer en del av elbehovet för varmvattnet minska. Kommer bli intressant att se vilken lägsta temp. i ack.tanken som är kostnadseffektiv att använda till att (för)värma luften i huset. Systemet kommer vara förberett för solceller. Jag tror att jag kommer köpa sådana lite längre fram (5-10år), när tekniken för solceller har blivit mer utvecklad (effekt per m2 samt billigare inköpspris). Hittade lite nytt om forskning på solceller: http://www.lu.se/article/genombrott-solcellsforskning
Jag kommer nog inte vänta till solcellstekniken är mogen (då får jag vänta länge), utan mer att Tyskland har fått fart på sitt solcellsprogram som de har startat. Det kommer nog ge en fingervisning vad för pris och effekt det kommer att hamna på. Det är större utbud i Tyskland samt lägre priser redan nu. Sedan skulle det vara bra att svenska staten bestämmer sig vilka spelregler det gäller för privata solcellsanläggningar som kopplas on-grid.
Klicka här för att svara