Solceller, Solfångare, Solenergi
BengtS: [citat] För byggnader som använder all solel själv har utredningen om nettodebitering ingen betydelse. För småhusägare som matar in ett överskott på nätet är den dock viktig, eftersom det påverkar värdet av det överskott man matar in på nätet. Efter det att utredningens förslag presenterats i juni ska det tas i riksdagen och det är först därefter vi vet hur det blir.
KnockOnWood: [citat] Vasd jag förstår så rörde frågan en solvärmeinstallation, inte solel (fotoceller). Men man kanske kan sälja överskottsvärmen till en fjärrvärmeleverantör ;)
cagu: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/index.htm kan du jo fylle inn verdier og se innstråling...
murak: Stort tack för era svar! Jag har nu lärt mig skillnaden på en elpanna och en varmvattenberedare, tack för upplysningen :) Jag har svårt att hitta alla marknadens pannor samlade på en plats, har ni något tipps på bra sida som saluför eller där man kan jämföra de flesta märkena? Jag är i första hand intresserad av "rätt" panna för mej, men det hade varit kul att veta vad den
byggbävern: [citat] Tack för det! Kanske har vi alla olika beslutsunderlag?
cagu: [bild] fra 23 mars kl 14 til i dag, det kommer nen litt. Lagret energi er målt med delte temp inn/ut av tanken og gjennomstrømningsmåler så tallene skal være riktige. Det er jo ikke nok til å slutte å fyre med ved enda. Hvordan måler dere ? Ser at jeg får store avvik hvis jeg lar solstasjonen beregne lagret energi. Den tar i litt for mye, den viser 50% for mye.
HansR: [citat] Förutom risken att ramla ner från taket eller få snö på sig finns även en risk att modulerna skadas vid borttagning av snö. Om man tycker intäckterna under november till februari på ca 30 kr/kWp överväger arbetsinsatsen och riskerna så kör hårt med skottning/sopning.
Enk Projektet: [citat] En sån kan nog elda ner hela kvarteret på några dagar....;)
BalooMannen: [citat] Ja, men hur kul är det då? Då får man ju nästan inga knappar å dupeditter :p
Chrissofsweden: [citat] www.24volt.eu Och har du några frågor så kan du gott fråga butiksägaren. Han är sjukt duktig. /G
heij: Min tanke var att man prioriterar varmvattnet för att sedan köra rest till en tank som bara används till växthuset
ricebridge: Borde man inte kunna använda andra rör, så man slipper allt limmande?
heij: detta är inte första jag bygger o den är provkörd på vintern jag tycker att resultatet är förvånasvärt bra med tanke på kylan o inte den allra besta solefekt. Det är klart att den inte kan täcka behovet för hushållet men det blir endå ett tillskot på varmvattnet När den pulskör så kan man väll säga att den tar det som går. Naturigtvis sjunker temperaturen i solfångaren om
heij: [citat] Hej Hur stor var din gamla varmvatenberedare räckte den till eller var den för liten. Det brukar röra sig om 200 liter för tapvattnet i en vanlig ctc panna som exempel. Att kopla en solfångare till en så liten tank skulle med all sanorlighet betyda att den kommer att koka relativt snappt. men om det tillkommer en pool eller badtunna kommer vi i ett bättre läge mindre risk för
heij: Undrar om det finns någon erfarehet av plana solfångare när du sägger att det blir dålig temperatur när det blir några minusgrader. Jag bygger och har konstruerat egna solfångare och efter otaligt många mätningar o kontroll av temperaturen så kan jag medela att det inte är några som helst problem med att få värme även på vintern bara solen skiner. Mätningarna visar att värmen
smurfen72: Värmeväxlare till solpanel är ok men synd med beredare som vill ha rätt så höga temperaturer men det kanske inte skiljer så mycket per år. På hösten och vintern när solen skulle kunna jobba mot låga temperaturer ger den väldigt få kwh så jag tror du får en ok anläggning.
mozgiz: Jag kommer nog inte vänta till solcellstekniken är mogen (då får jag vänta länge), utan mer att Tyskland har fått fart på sitt solcellsprogram som de har startat. Det kommer nog ge en fingervisning vad för pris och effekt det kommer att hamna på. Det är större utbud i Tyskland samt lägre priser redan nu. Sedan skulle det vara bra att svenska staten bestämmer sig vilka spelregler det
KnockOnWood: Börjar det bli ett heltidsjobb att bara bo? Långt ifrån två hål i väggen i alla fall :rolleyes:
HansR: [citat] Jag förstod vad TS menade och såg ingen anledning att märka ord.
HansR: När det är dags för dig att sätta upp anläggningen ser sannolikt förutsättningarna annorlunda ut. Då har vi sannolikt infört nettodebitering och då lönar det sig bättre att elnätansluta anläggningen. Då bör du dimensionera anläggningen så överskott undviks. Med andra ord sparar du köpt el som du gör av med i huset
Joukko: Tänkte mest på ett ungefär och hur man ska ställa in det senare när det rullar på för fullt. Jag har 3st solfångare i serie + 3st till i serie som sedan är parallellkopplade. Det längsta röret är nog ca 17m, sammanlagt är det ca 26m. Rören är isolerade med den speciella HT/Armaflex isoleringen, 22/19mm (kör med 22mm rör).
Stenolofanders: Väcker liv i denna gamla tråd: Jag har börjat hamstra grejer till en mantagervadmanhaver-lsf och vill gärna höra fler erfarenheter och jämförelser av att montera fläkten sugande respektive tryckande! I en skrotad mikrovågsugn hittade jag denna finfina fläkt: [bild] Motorn tar 0,28 A, 230 V, gjord för kontinuerlig drift (info här) 20 watt lär den dra. Hittar ingen uppgift om
bax: Effektuttaget kan göras större, men inte mycket, och till orimliga pengar. Det är inte bara att byta löphjul till en Kaplan, på befintlig axel. Du måste byta axeln också....i princip hela maskineriet, och då snackar vi STORA pengar, som är svåra att snurra in på en rimlig tid framåt.
Aniska: I vår hoppas vi förverkliga växthuset. Fler smarta saker man kan tänka på?
Plutus: Jag tror de överdriver lite, då tror jag mer på flata paneler som följer solen och kanske speglar på sidan
likblek: Första upptäckta missen var som sagt att översta inloppet på sidan satt lite långt ner. Nummer 2 är att anslutningarna är 3/4 vilket fungerar fint med den tilltänkta vattenmantlade kaminen men som blir lite snålt med värmepumpen, tittar på olika lösningar för att svetsa dit två egna muffar... Nummer 3 som är desto mer irriterande är att den utlovade 2" muffen för elpatronen
byggbävern: Undersökningen bekräfta det som jag sa tidigare. Toxiciteten är en ganska så stor nackdel, tycker jag. Men det kan ju alla bedöma själv. Annars ser jag ingen nämnvärd fördel med etylenen. Viskositeten vid låga temperaturer är ju ganska så ointressant för solvärmen. Även om anläggningen skulle starta vid minus 20 grader är en stor del av anläggningen redan uppvärmd. Enda
mycke_nu: Har man slang utan dragtråd så är det är ganska enkelt att pilla in en dragtråd själv INNAN slangen ligger i marken. Jag fäste en stor mutter i en tunn lina och sedan var det bara att gå och lyfta slangen (40 m PEM) bit för bit så rasade muttern igenom och drog med sig linan. Sedan är det bara att dra i en kraftigare tamp som dragtråd.
heij: [citat] Hej bergstrollet Vanliga solfångare Ej vakum då vakumet tydligen rsviner med tiden läkage. Kollat i annoser för vakumrör och det återkommer mycket om att det finns resärvrör, men hur kollar man rören vilket rör som har tappat vakumet? Du frågar hur mycket du behöver elda det beror på hur mycket du förbrukar. Men om man räknar går det åt 1kw = 1grad och 1000 liter vatten.