H
Henke_83: aiskylos2: Har ni kollat på takintegrerade solceller till bostadshuset. Vi har varit i precis sammas situation där designchefen inte tyckte det var snyggt med solceller - men helt svarta celler CIS eller tunnfilms på svenska är faktiskt snyggt. Hör av dig om du vill ha mer information. Jag har grottat ner mig i det här inför vårt nybygge som kommer ske under 2016.. Vi kommer använda oss
7 svar · 8,3k läst
·
N
Nuntia: Byråkraterna ligger i så dom kan svälla än mer
4 svar · 7,1k läst
P
Peedster: Intressant att höra mer uppdateringar från kamin/sol/ftx gänget. Jag har ett nybyggt hus i 3 plan runt 260 boa med vattenmantlad kamin Amelia Eco 18kw (15 till vatten), FTX Paul Novus 450 passivhus certat upp till 94,4% återvinning, Dalatanken 750l 4-slingstank och elpatron. Tanken är att investera i solfångare innan våren kommer. Just nu är ej FTX igång då lev vill vänta till källare
14 svar · 18,2k läst
A
Avemo: Växelriktare avsedda att vara inkopplade på elnätet får absolut inte kunna leverera ut ström om de inte är anslutna till elnätet. Detta av säkerhetsskäl. Om det blir strömavbrott skall de som arbetar med att reparera elnätet kunna lita på att det är spänningslöst. Sådana växelriktare är därför omöjliga att använda fristående. Vad är det du vill göra? Det är lättare att
3 svar · 3,3k läst
bax
bax: Om dom sitter på ditt eget tak så förbrukas ju en viss del ström redan i ditt eget hus, den går därför inte genom elmätaren och ut på nätet till försäljning = ingen skatt att betala. Än, kan sägas, när myndigheterna ser att nog många har solceller kommer dom väl kräva att mätningen ska sitta direkt vid solcellerna. :( Jag antar att det är bekvämt att slippa rådda med allt om
7 svar · 2,8k läst
T
toolman77: Eget pumpkraftverk! Nu börjar det blir intressant på riktigt :)
8 svar · 3,7k läst
B
Bengt_j: Hur mycket solfångare har du på taket? Solfångarytan ska stå i relation till tankvolymen. Plana solfångare-75-100L/m². Om du aldrig når högre än 60°C även vid flera dagars solsken har du sannolikt för stor tankvolym inkopplad och/eller dåligt isolerade tankar. Dina tankar är snygga att se på men är troligen bara isolerade med 50mm mineralull. Isolera mer. Eventuellt kanske du har
6 svar · 5,8k läst
·
S
slurppe99: [citat] Det undrar jag också var är tilluften?
14 svar · 11,8k läst
·
S
smurfen72: Jag skulle dragit ledningen från plattvxl till toppen på acktanken och returen från botten eller ev en bit upp. Om du vill få högre temp ur växlaren får du sänka cirkulationen på cirkpumpen eller strypa flödet via ventiler lägre flöde gör att skiktningen blir lite bättre men bra blir det nog inte.
1 svar · 3,9k läst
Demmpa
Demmpa: Koppla så här [bild]
2 svar · 5,2k läst
·
pelpet
pelpet: Du ska absolut förbereda med ett gult kabelskyddsrör för el. Utvecklingen av solceller går snabbt och det kan tänkas att du vill ha sådana i framtiden.
5 svar · 4,5k läst
M
MagicFingers: Vill helst inte syssla med pellets, det blir ett satans kånkande upp och nedför en smal trappa., alt. göra hål i väggen och köra bulk... men frågan gäller om den givna offerten är prisvärd?. täta och isolera det pågår för fullt i sommar., en separat VV har jag redan, faktum är att jag har 2 eftersom jag bara har kallvatten till andra sidan huset... (den ena har mantel, är det
6 svar · 4,2k läst
·
Carl_Elvis
Carl_Elvis: The future is so bright, I gotta wear shades! :cool:
45 svar · 15,5k läst
·
V
virre86: Solvärme ska installeras till en befintlig anläggning. Vedpanna och 2 st 750 liters ack.tankar. 120 liter förrådsberedare för varmvatten. Ingen slinga finns för solvärmen. 4 st Plana solfångare, ca. 9 m2. 1 st Laddstation med värmeväxlare. 1 st Termisk växelventil 61°C för laddning i två nivåer. Vad tror ni om denna lösning? Har ni några tips på förbättringar i samband med
0 svar · 3,2k läst
·
E
edmund: Precis det gjorde jag i förrådet vid sommarstugan förra året. 25W Solarmare solcell 385:- http://www.erlandsonsbrygga.se/SOLPANEL_SOLARMARE_25W?id=06042 Solarmare regulator 295:- http://www.erlandsonsbrygga.se/10A_PWM-REGULATOR_SOLARMARE?id=06072 Tudor fritidsbatteri 788:- http://www.erlandsonsbrygga.se/TUDOR_MARINE_MULTI_72Ah?id=05466 Sedan behöver du kabel (räkna ut dimension efter
4 svar · 9,8k läst
M
magnetens: Snyggt, vi kommer att få ganska lika anläggningar har 16 paneler mot sydöst med bara 8 graders lutning. Förmodar att du kopplar alla i en och samma sträng? Kommer du att ha någon loggning på din anläggning? Kanske kommer ditt snörasskydd hindra att snön glider av panelerna på bästa sätt. Har fått 240 kwh el hitills i Mars Du kan se min på
40 svar · 15,4k läst
·
N
Napalm: http://www.microhydropower.com/our-products/stream-engine/ Jag köpte tre sånadäringa och kopplade mot en batteribank. Projektet var tyvärr på jobbet och inte mitt eget. Fungerar klockrent! Det sista man ska göra som privatperson är att söka tillstånd - det går inte att få. Däremot kan man vara lite smidig och ta ett litet delflöde ur ett vattendrag som i praktiken har noll påverkan,
24 svar · 69,3k läst
GK100
GK100: Du kan ju skaffa någon enkel typ av skyddsrör för kabel att dra den i så blir det mindre gråzon om du inte låter det bli permanent. Att bara låta kabeln ligga så annars är på gränsen till oansvarigt skulle jag tycka. Klyven kör du väl inte dygnet runt eller helt utan uppsikt och drar ur kontakten då den inte används så det är lite annorlunda.
5 svar · 5,1k läst
O
Oskar Ek: Jag är på gång att installera solfångare och läste på någon sida att man bör placera solfångarna så att rören går med jämn lutning upp från tanken till solfångarna. Detta för att minska risken för luftfickor vad jag förstod. Är det något man bör göra sig stort besvär att få till? Enklaste lösningen för min installation vore att dra rören genom fläktrör till källaren
0 svar · 3,8k läst
M
magnetens: De flesta paneler har liknade specifikation gällande effekt och garantier vanligen 25 års effektgaranti. väljer man en större tillverkare som funnits länge på marknaden så är det kanske större chans att de finns kvar om 25 år om något skulle inträffa. Själv så valde jag paneler från Norska REC som jag hittills varit nöjda med inte de billigaste men inte Heller de dyraste. Kolla
1 svar · 4,4k läst
J
Joukko: [bild] [bild] [bild] Så här ser den ut. Vet inte hur jag ska komma åt den. Har försökt dela på den med det sitter som f*n.
3 svar · 4,6k läst
·
P
Plutus: Jag har kommit över ett hundratal vakuumrör från ett havererat solfångarprojekt. De är av typen vätskefyllda och har varit monterade med lutande samlingsrör och vakuumrören horisontella. Så den befintliga strukturen känns helt fel och omöjlig att få fungera. Tätningarna mot samlingsrören är bara en plastbussning och inget hindrar rören från att ploppa ut om trycket stiger. Vad
0 svar · 3,2k läst
P
Picke: Det finns en jättebra app för smarta telefoner som heter Sky View. Med den kan man "peka" med telefonens kamera mot himlen för att se till exempel solens bana vid olika tider och datum. Rekommenderas!
12 svar · 11,7k läst
X
xelirator: Hej! Har lite funderingar kring luftsolfångare , har idag ett uterum ca 40kvm, isolerade väggar o tak. 4 fönster totalt,vanliga tvåglas så där åker de ut mkt luft! Är de möjligt att få nån värme av luftsolfångaren ca 15-20 grader en kall dag och om solen lyser såklart..eller bör jag komplettera med element? Rätt o slätt, hur mkt kan jag få ut i värme? Kom gärna med idéer !
0 svar · 4,9k läst
E
exerg: solceller monteras oftast på ett konsolsystem ,några cm ovanför takytan, för att luften skall kunna cirkulera och kyla solcellerna när det är som hetast ute. Detta kan vem som helst utföra om det är medlevererat rätt grejer och sedan låta en behörig elektriker sköta de sista anslutningarna. Det som man måste ha lite kunskap om är hur delskuggning mm kan ställa till det för
4 svar · 4,9k läst
H
HansR: Den senaste tiden har jag noterat att fler och fler använder solskenstiden, som de oftast felaktigt kallar soltimmar, som en indikator på vilken solenergipotential det finns på en viss ort. Tom företag, tex Bixia, använder solskenstiden på detta sätt. Jag är starkt kritisk mot att använda solskenstiden för detta och företag som gör det visar på en stor okunskap. Solskenstid är den
0 svar · 3,6k läst
H
HansR: [citat] Energimyndighetens mätningar ger ett intervall mellan 800 - 2500 kWh/ person, år vilket inte hjälper speciellt mycket. Utbytet per kvadratmeter byggarea är i stort sett lika för plana- och vakuumsolfångare.
3 svar · 4,8k läst
H
HansR: [citat] Det går inte att hitta någon korrelation mellan dålig kvalitet och kinesiska tillverkare i de europeiska studier som är utförda. Däremot mellan storlek på tillverkare och kvalitet.
42 svar · 28,6k läst
M
magnetens: Det blir dyrt i förhållande till vad du får ut. Bättre för både miljön och plånboken att satsa på ett nätanslutet system. Är ju även himla trevligt att få elräkningar på 0 kr under våren och sommaren!
6 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.