Ok. Det var inte särskilt hög elförbrukning ni har då.

Vårt hus har beräknad förbrukning på ca 18000kwh.
Och skulle man köpa paneler för att tecka det behovet blir det ju rätt många och en stor yta.
Möjligtvis att 12kW hade funkat, men då är man ju en bit ifrån ens egna förbrukning.
Tidigare i tråden rekommenderades att man monterade solceller åtminstone så mycket som ens årsförbrukning ligger på.

Anledningen till att det sägs att man skall installera lika många kWp solcellsmoduler, som man har kWh-årsförbrukning, är att man får göra avdrag direkt på skatten med 0,60 kr/kWh för högst lika många solströms-kWh som man köper in kWh. Det är alltså inget avdrag på inkomsten, utan ett avdrag direkt på skatten, alltså bättre. Det är emellertid inget som tvingar att man måste installera så mycket kWp solcellsmoduler. Men solcellsanläggningen blir billigare per installerad effekt ju större den är, skalfördelar alltså.

Du kan klart inte kapa elkabeln till din elnätsägare, om du skulle ha en solcellsanläggning som producerar lika många kWh/år, som du förbrukar på ett år. Solcellsanläggningen ger knappt något på vintern nämligen, och på natten överhuvudtaget inget.

Redigerat:
Arnodt skrev:
Anledningen till att det sägs att man skall installera lika många kWp solcellsmoduler, som man har kWh-årsförbrukning, är att man får göra avdrag direkt på skatten med 0,60 kr/kWh för högst lika många solströms-kWh som man köper in kWh. Det är alltså inget avdrag på inkomsten, utan ett avdrag direkt på skatten, alltså bättre. Det är emellertid inget som tvingar att man måste installera så mycket kWp solcellsmoduler. Men solcellsanläggningen blir billigare per installerad effekt ju större den är, skalfördelar alltså.

Du kan klart inte kapa elkabeln till din elnätsägare, om du skulle ha en solcellsanläggning som producerar lika många kWh/år, som du förbrukar på ett år. Solcellsanläggningen ger knappt något på vintern nämligen, och på natten överhuvudtaget inget.

Ok. Tack för ditt svar!
Nä jag förstår att fallet är så.
Men tänkte om nätägaren kanske reducerade avgiften eller något liknande.

Blir det aktuellt för oss att installera solceller kommer det bli så stor anläggning vi känner vi har råd med.
Huset vi har köpt har även en stallbyggnad (ca 24-30m lång).
Där skulle det ju gå att montera en hel del paneler på ena sidan av taket som gissningsvis ligger mot sydväst.

Den byggnaden ligger dock ca 30-50m ifrån huvudbyggnaden.

Din elnätsägare betalar dig en nätnyttoersättning för varje kWh-solström du matar ut på hans elnät. Det är för att han slipper då den omständiga och dyra nertransformeringen, och även med energiförluster förbundna, från högspänningsnätet ner till förbrukarspänningen på 3-fas 400 Volt. Det kan vara ström som kommer ända från kraftverk vid de norrländska floderna. Han betalar dig inte mycket, men kanske 0,05 till 0,10 kr/kWh, som du matar ut på hans elnät. de kan då direkt sälja den till annan elförbrukare, kanske till din granne.

Men fråga din elnätsägare vad han betalar i nätnyttoersättning. det finns ett par hundra olika elnätsföretag i Sverige, och varje bestämmer själv den ersättningen. Men, jag tror att nätägarna är tvungna enligt lag att ge dig sådan ersättning. Annars skulle vi säkert tvingas betala dem istället när de tjänar på vår solström. De skulle nog kunna komma med undanflykter, att de då rakt inte tjänar något på det, utan att det är förlustaffär.

Redigerat:
Om man söker bidrag ifrån länsstyrelsen i förskott, och får det beviljat.
Hur lång tid har man då på sig att införa det?

Jag menar det finns väl ett tidsspann på när det måste påbörjas för att man ska kunna få det utbetalt?

Vi ansökte hos Länsstyrelsen i jan 2015, och byggde ca maj 2015. Men har ännu inte beviljats något solcellstöd.
Det funkar så att regimen skjuter varje år till pengar till Länsstyrelserna, som sedan har att beta av kön med solcellstödansökningarna. Pengarna brukar snabbt ta slut, men man avancerar i kön. Därför viktigt att så snabbt som möjligt skicka in ansökan. Man kan göra ändringar i ansökan i efterhand, t.ex. om man skulle märka att det nog kommer att kosta mer än man angivit i ansökan. Inga problem, man behåller köplatsen.

Men det är som du säger, när man får brevet att man har beviljats solcellstödet, har man en viss tid på sig att färdigställa projektet. Ofta till den 31 dec det året. Eller man kan avstå helt och hållet, och de i kön efter dig gläds då. Det finns inget tvång att genomföra projektet enbart för att man beviljats solcellstödet. För vår del är vårt projekt redan klart sedan juni 2015. När vi får beviljat, har vi bara att skicka in kvittona och begära utbetalning. Man får inte solcellstödet i handen och kan gå och handla. Så fungerar det inte, utan man måste först handla, så man har kvitton på vad man har investerat för belopp, och på det beloppet, beräknas solcellstödet 20 %. Solcellstödet beräknas aldrig på högre belopp än man ansökt om. Alltså bättre att ta till litet när man ansöker. Från andra har jag hört att det kan ta upp till ca 6 månader att få beloppet utbetalt, efter det att man skickat in kvittona, men beror nog på hur vakna tjänstemännen är på din Länsstyrelse.

Redigerat:
ahlgren88 skrev:
Om man söker bidrag ifrån länsstyrelsen i förskott, och får det beviljat.
Hur lång tid har man då på sig att införa det?

Jag menar det finns väl ett tidsspann på när det måste påbörjas för att man ska kunna få det utbetalt?
För min del hade jag på mig ca: 10 månader från beviljat stöd av länsstyrelsen till det att jag skulle vara färdig dvs. gott om tid.

Man kan senast ange sista datum för slutförande på ansökan till 31 december 2019! Så fram tills dess har man på sig om man skriver det!

Ok men då är det ju gott om tid om man bestämt sig för att montera solceller :)

• Gilla
magnetens
  • Laddar…
Jepp så börja med att skicka in en ansökan om stöd redan nu! Alla uppgifter behöver inte vara exakt rätt/definitiva då det går bra att uppdatera/ändra sin ansökan senare utan att man förlorar sin köplats!

Ja det går ju göra men det kan bli så att det inte blir att installera dem förän nästa sommar.
Och då kanske det är tidigt att ansöka nu. Om man bara har året på sig.

Är för tillfället en kötid på 1,5 -2 år även om du söker idag så har man till sista december 2019 på sig att installera om man anger det som sista datum för färdigställande!

Troligen kommer köerna nu att bli kortare då det kommer mer pengar de närmsta åren jämfört med tidigare år.

Ok. Ja men då kanske det börjar bli läge ändå :)
Ska börja kika lite mer på det om några veckor.
Är mitt uppe i en eventuell husförsäljning av nuvarande hus.

Redigerat:
Kanon tackar för det :)

Trevlig helg på er!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.