svartöra skrev:
Solceller som använder kadmium finns tydligen,
[länk]
men såvitt jag kan se efter lite googlande använder Tesla/SolarCity inte den tekniken.
Precis. Solar city har hittils bara använt kristallina celler. Dock så såg det misstänkt likt tunnfilm på presentationen.

Majgårdarna
Blir nog lång payoff på de där taket.
Men Teslas anhängare är ju rätt fanatiska så de kommer nog få sälja några.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
Blir nog lång payoff på de där taket.
Men Teslas anhängare är ju rätt fanatiska så de kommer nog få sälja några.
Jo det kan nog stämma, synd. Men det kommer nog dröja innan man i Norrland kan förlita sig på solkraft :cool:

KnockOnWood skrev:
Ja, deras bilar är ju fantastiskt billiga i alla fall :p
Kan vara värt att förstå att deras strategi har byggt på att först skapa en high-end produkt, för att sedan optimera kostnad och då lansera billigare produkter. Det gäller deras bilar och kan förmodas gälla även detta.

Även om Musk verkar vara speciell att arbeta för är iallafall jag djupt imponerad av det han gör med sin förmögenhet.

Jag får korrigera mig, Powerwall kommer att uppdateras. Powerwall 2 kommer att ha dubbla kapaciteten och halva priset gentemot föregångaren!

Den ursprungliga Powerwall var inte mycket att ha, men med den nya kan det bli intressant. I vissa delar av USA finns det så mycket privathushåll med solceller att elnäten har svårt att hantera när alla vill sälja el soliga dagar. Samma problem finns i Tyskland. Powerwall 2 kan förhoppningsvis minska detta problem.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-10-31/no-one-saw-tesla-s-solar-roof-coming

Powerwall 2.0 kostar enligt uppgift runt 72000 kr installerat och klart i Sverige , efter stödet på 60% så blir det knappt 29000 kr! I den nya powerwallen så är även växelriktaren integrerad

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.