Tänkte dela med mej av lite erfarenheter med mitt första luftsolbygge.
Sitter på gästhuset till sommarstugan.
Har skissat lite under vintern och utgångspunkten var egentligen en isolerglasruta med säkerhetsglas som jag fick av en glasmästare. Någon hade ristat på glaset, men det hade ju ingen betydelse för mitt bygge.
Nedan ser ni skissen i Sketchup.
Baksida o ram i formplyfa, isolering 45mm både bak o på sidorna.
Fläkten är en 100 mm kullagrad fläkt från Clas. Monteras på inloppet för att inte få försämrad livslängd pga. den ibland mycket heta luften inne i solfångaren. Nackdelen kan istället vara att den på vintern får gå kallt istället. Diskrepans !
Styrning är en differenstermostat från Conrad (tips på denna fick jag här på Byggahus) En givare inne i huset och en inne i lådan uppe till vänster vid utloppet sitter den. Samt en vanlig rumstermostat för att det inte skall bli för varmt inomhus.
Bockade plåtar på framsidan för att skydda isoleringen. Skruvade och silikonlimmade med värmetåligt silikon från Biltema. (billigt o bra)
Inluften nere till höger förses med filter för att ta bort flugor, damm och lite pollen. Här borde man kunna göra mer så att luften som kommer in blir så ren som möjligt.
Utloppet uppe till vänster rakt in i huset. Fördelas med luftkanaler till 2 rum.
Luften i lådan cirkulerar runt klippta plåtar från takplåt som popnitas fast 90 grader mot den stora takplåten. Dessa avgränsare fjädrar ju något när man pressar glaset mot dem och på så sätt blir det tillräckligt tätt.
Sprängskiss på luftsolfångaren
Ramen tillverkad av 12 mm vattenbeständig formplyfa. Distanser för att få isolering bakom takplåten.
Här ser man inloppet där jag monterar filter.
Här syns fläktmonteringen
Här är panelen monterad på söderväggen. Isoleringen på väg att läggas in.
Kraftiga konsoler på undersidan av panelen. Distansklossarna agerar som stöd för den tunga isolerrutan.
Plåten som skall styra luftflödet klipps så att 45 gradersvinkeln monteras mot samma vinkel på bakplåten. Den tunna remsan på bilden tas bort.
Höjden på plåten är anpassad så att den precis kommer att nudda glaset.
Värmeplåtana är monterade så att luften får ta en lång väg inne i panelen och bli riktigt varm.
Utloppet går rätt in genom väggen och genom röret har jag också dragit ledningen till givaren.
Så blev det färdiga resultatet !
Isolerrutan fungerar perfekt. Kall på utsidan och varm på insidan.
Och varmt inne i huset också.
Har konstaterat att man måste ha någon form av solskydd på panelen när den inte används så att det inte blir för hett inne i den.
Funderar på en rulle av något material som t.ex. aluminiumfärgad presenning, att bara dra ner över panelen.
Skall nu dra vidare inluften till 2 andra rum i gäststugan. Kommer att sätta vanliga luftventiler för att begränsa flödet.
Sitter på gästhuset till sommarstugan.
Har skissat lite under vintern och utgångspunkten var egentligen en isolerglasruta med säkerhetsglas som jag fick av en glasmästare. Någon hade ristat på glaset, men det hade ju ingen betydelse för mitt bygge.
Nedan ser ni skissen i Sketchup.
Baksida o ram i formplyfa, isolering 45mm både bak o på sidorna.
Fläkten är en 100 mm kullagrad fläkt från Clas. Monteras på inloppet för att inte få försämrad livslängd pga. den ibland mycket heta luften inne i solfångaren. Nackdelen kan istället vara att den på vintern får gå kallt istället. Diskrepans !
Styrning är en differenstermostat från Conrad (tips på denna fick jag här på Byggahus) En givare inne i huset och en inne i lådan uppe till vänster vid utloppet sitter den. Samt en vanlig rumstermostat för att det inte skall bli för varmt inomhus.
Bockade plåtar på framsidan för att skydda isoleringen. Skruvade och silikonlimmade med värmetåligt silikon från Biltema. (billigt o bra)
Inluften nere till höger förses med filter för att ta bort flugor, damm och lite pollen. Här borde man kunna göra mer så att luften som kommer in blir så ren som möjligt.
Utloppet uppe till vänster rakt in i huset. Fördelas med luftkanaler till 2 rum.
Luften i lådan cirkulerar runt klippta plåtar från takplåt som popnitas fast 90 grader mot den stora takplåten. Dessa avgränsare fjädrar ju något när man pressar glaset mot dem och på så sätt blir det tillräckligt tätt.
Sprängskiss på luftsolfångaren
Ramen tillverkad av 12 mm vattenbeständig formplyfa. Distanser för att få isolering bakom takplåten.
Här ser man inloppet där jag monterar filter.
Här syns fläktmonteringen
Här är panelen monterad på söderväggen. Isoleringen på väg att läggas in.
Kraftiga konsoler på undersidan av panelen. Distansklossarna agerar som stöd för den tunga isolerrutan.
Plåten som skall styra luftflödet klipps så att 45 gradersvinkeln monteras mot samma vinkel på bakplåten. Den tunna remsan på bilden tas bort.
Höjden på plåten är anpassad så att den precis kommer att nudda glaset.
Värmeplåtana är monterade så att luften får ta en lång väg inne i panelen och bli riktigt varm.
Utloppet går rätt in genom väggen och genom röret har jag också dragit ledningen till givaren.
Så blev det färdiga resultatet !
Isolerrutan fungerar perfekt. Kall på utsidan och varm på insidan.
Och varmt inne i huset också.
Har konstaterat att man måste ha någon form av solskydd på panelen när den inte används så att det inte blir för hett inne i den.
Funderar på en rulle av något material som t.ex. aluminiumfärgad presenning, att bara dra ner över panelen.
Skall nu dra vidare inluften till 2 andra rum i gäststugan. Kommer att sätta vanliga luftventiler för att begränsa flödet.
Imponerande. Gedigen och snygg. Hur fick du till de snygga kantlisterna täckandes glaset ? (För de följde väl inte med isolerglaset..). Fläkten är väl 230v så du ämnar inte köra fläkten med solcell och "backupbatteri" antar jag. Jag lurar på ett bygge själv till sommarstugan som står kall på vintern men ska försöka med solcellsdriven fläkt (möjligtvis med placering i ventilationsrör en bit in i huset för att inte ha den i den varma solfångaren) och "backupbatteri".
Plåtslagare låter dyrt... Kör nog på målad formplyfa som du föreslår.
Hur räknar man på fläkten? Är det volymen luft per timme man ska titta efter ? (har en jag kikat på som klarar 95 kubikmeter /h)
Hur räknar man på fläkten? Är det volymen luft per timme man ska titta efter ? (har en jag kikat på som klarar 95 kubikmeter /h)
Om du har en liten fläkt så bör du ha en liten låda (läs volym).
Vill du veta exakt så går det att räkna ut. Här är länk till min "bibel" d^_^b http://www.builditsolar.com/Projects/SpaceHeating/Space_Heating.htm
Tänk på att med en liten fläkt som dessutom sitter på utblåset kommer fläkten att leva ett hårt liv . Då måste du veta att fläkten tål den höga temperaturen. Vad jag vet så finns det olika kvalitéer på 12 v fläktar. Vissa som sitter i datorer klarar högre temp. Men mer vet jag inte.
Jag satsade på att sätta på inloppet för att inte riskera att få byta fläkten pga. att fläktbladen inte klarar värmen.
Vill du veta exakt så går det att räkna ut. Här är länk till min "bibel" d^_^b http://www.builditsolar.com/Projects/SpaceHeating/Space_Heating.htm
Tänk på att med en liten fläkt som dessutom sitter på utblåset kommer fläkten att leva ett hårt liv . Då måste du veta att fläkten tål den höga temperaturen. Vad jag vet så finns det olika kvalitéer på 12 v fläktar. Vissa som sitter i datorer klarar högre temp. Men mer vet jag inte.
Jag satsade på att sätta på inloppet för att inte riskera att få byta fläkten pga. att fläktbladen inte klarar värmen.
Tack för de vänliga orden
Måste också tillägga att den nu varit i drift i 2 dagar och resultatet är överraskande. Det blir 18 grader inomhus med endast denna lilla LSF som energikälla.
Den värmer alltså upp 2 rum som tillsammans är ca: 35 m2. Och vilken frsik luft det är inomhus "lyrisk".
Fläkten ger 185 kbm/h och det ger en värme på 30-40 grader från utblåset. Då är yttertemperaturen +5 grader.
Enda nackdelen är att placeringen inte är rakt mot söder utan något åt sydsydväst. Panelen ger ingen bra effekt på morgonen, men tvärtom på kvällen ger den bra värme ända till klockan 18 nu den 1:a maj.
Om jag skulle bygga en ny anläggning idag så skulle jag sätta den runt ett hörn på huset. Där hörnet pekar rakt mot söder. 2 sammankopplade paneler alltså, en mot SO och en mot SV.
Anledningen är att få en bättre spridning på värmen under hela dagen, även morgon och kväll.
Jämför förhållandet (som är mest vanligt) att panelen sitter rakt mot söder. Då får man riktigt hett mitt på dagen men missar den viktiga uppvärmningen tidig morgon och sen kväll.
Hade man haft en solfångare kopplad till accumulatortank så är det ju självklart att rikta panelerna 100% mot söder.
Måste också tillägga att den nu varit i drift i 2 dagar och resultatet är överraskande. Det blir 18 grader inomhus med endast denna lilla LSF som energikälla.
Den värmer alltså upp 2 rum som tillsammans är ca: 35 m2. Och vilken frsik luft det är inomhus "lyrisk".
Fläkten ger 185 kbm/h och det ger en värme på 30-40 grader från utblåset. Då är yttertemperaturen +5 grader.
Enda nackdelen är att placeringen inte är rakt mot söder utan något åt sydsydväst. Panelen ger ingen bra effekt på morgonen, men tvärtom på kvällen ger den bra värme ända till klockan 18 nu den 1:a maj.
Om jag skulle bygga en ny anläggning idag så skulle jag sätta den runt ett hörn på huset. Där hörnet pekar rakt mot söder. 2 sammankopplade paneler alltså, en mot SO och en mot SV.
Anledningen är att få en bättre spridning på värmen under hela dagen, även morgon och kväll.
Jämför förhållandet (som är mest vanligt) att panelen sitter rakt mot söder. Då får man riktigt hett mitt på dagen men missar den viktiga uppvärmningen tidig morgon och sen kväll.
Hade man haft en solfångare kopplad till accumulatortank så är det ju självklart att rikta panelerna 100% mot söder.
Kostnader:
Glaset: repigt isoler-säkerhetsglas - gratis (fråga hos någon glasmästare)
Formplyfan: 240:-
Isolering: hade jag spillbitar.
Färg: hade jag några "slattar" Även mattsvart värmetålig färg
Takplåt: hade jag en begagnad bit från gamla sommarstugan.
Plåtdetaljer: (600:- onödigt dyrt, men snyggt. Hade funkat fint med formplyfa för 100
Fläkt: 800:- (det enda dyra som jag verkligen satsade på för livslängd och bra effekt)
Termostat: 225:- (temperatur-differensomkopplare från Conrad. Funkar med begagnade termostater från t.ex. tvättmaskin.)
Termometer: 149:- (med utegivare. För att ställa in termostaten och så klart kolla vilken temp man får i lådan resp. i rummet )
Vent. rör: 200:-
Summa: 2.214:-
Det viktigaste har jag konstaterat efter att ha använt den ett tag är att ha bra effekt på fläkten. Om jag skulle bygga en större låda med större yta skulle jag definitivt satsa på en ännu större fläkt.
Glaset: repigt isoler-säkerhetsglas - gratis (fråga hos någon glasmästare)
Formplyfan: 240:-
Isolering: hade jag spillbitar.
Färg: hade jag några "slattar" Även mattsvart värmetålig färg
Takplåt: hade jag en begagnad bit från gamla sommarstugan.
Plåtdetaljer: (600:- onödigt dyrt, men snyggt. Hade funkat fint med formplyfa för 100
Fläkt: 800:- (det enda dyra som jag verkligen satsade på för livslängd och bra effekt)
Termostat: 225:- (temperatur-differensomkopplare från Conrad. Funkar med begagnade termostater från t.ex. tvättmaskin.)
Termometer: 149:- (med utegivare. För att ställa in termostaten och så klart kolla vilken temp man får i lådan resp. i rummet )
Vent. rör: 200:-
Summa: 2.214:-
Det viktigaste har jag konstaterat efter att ha använt den ett tag är att ha bra effekt på fläkten. Om jag skulle bygga en större låda med större yta skulle jag definitivt satsa på en ännu större fläkt.