Såg ju att du skrev isolerglas nu.
Jag läste fel men energiglas kanske funkar bra det med.
Har även läst nånstans att man kan använda billigare kanalplast.

Intressant bygge. Och intressant ide överhuvudtaget. Jag har kikat på SolarVenti ett tag nu. Men jag tycker att det känns lite oroväckande att trycka in varm luft i ett kallt (kallställt) hus på vintern. Troligtvis är den kalla luften i huset på vintern torr och den uppvärmda luften som trycks in kommer att öka fuktigheten.

Är det fel tänkt?

Vägs det upp av att cirkulationen ökar?

Men lik f-t ett mycket imponerande bygge. Snyggt blev det också (åtminstone med solfångar mått mätt).

/Micke

Vi har haft vår solfångare i snart 30 år , det som vi märkte
direkt första vintern var att dörrarna inte svällde fast som de
alltid gjorde förut , dessutom luktade det inte instängt som
det gärna gjorde förut då man inte varit dit under dec-jan .

Drivs av en solcell och sköter sig själv , det enda vi har
behövt byta är fläkten , den håller max 10 år , solcellen
höll från 1983 tills nyss då stormen tog den .

Troligen materialutmattning i aluminiumfästet .....

Hej, mycket bra gjort och mycket trevlig läsning

Skulle du vilja beskriva hur du kopplat 230V fläkten tillsammans med termostaten (24V) från conrad? har du satt reläer för detta?

Termostaten som du styr detta med, vilka grader kör du på?

Tack på förhand

Man skall (har jag hört) vara försiktig med att ta luften inifrån igen då fuktigheten bara ökar eftersom det inte kommer till ny luft..
Men ditt bygge är snyggt och stilrent..

Det blir aldrig fuktigare inne än ute med en luftsolvärmare. Inneluften blir torrare och friskare istället.
Men om man inte har en frånluftventil i rummet/huset så kan ju luften tryckas in i väggen istället (övertryck). Inte så lyckat ! Så därför installerade jag en kallrasventil i bortre delen av huset.

Anläggningen har ingen direkt användning på sommaren men den har varit mycket användbar på våren och nu på hösten. (När det är sol dvs.) ;)
Det är framför allt den friska inneluften som vi uppskattat.

Det sitter ett inbyggt relä i differenstermostaten, så det är bara att koppla fläkten direkt till detta.
En termostat sitter i lådan och en inne i huset. Sedan kan man ställa in vid hur många grader som relät skall slå till. Jag har satt den till ca: 2-3 graders skillnad. Detta får man testa sig fram till. Har en digital termometer i lådan och en i huset.
På sommaren har termometern i lådan "bottnat" så fort det är full sol mitt på dagen. Så jag gissar på ca: 90 grader.
Före differenstermostaten har jag satt en vanlig enkel rumstermostat som stänger av hela anläggningen om det blir för varmt inne.
Vad som fortfarande saknas är någon typ av värmeskydd för panelen under högsommaren. Men det kommer till nästa år.

Hej!

Instämmer med de andra. Ett imponerande bygge, mycket snyggt. Tyvärr har en del bilder fallit bort :(
Har du luftsolfångaren fortfarande i drift? Jag är sugen på att bygga en själv till sommarstugan.

titanium skrev:
Hej!
Här är länk till vår hemsida där du hittar bilderna.
[länk]
Länken fungerar tyvärr inte :(
Däremot så var det roligt att "återse" platsen där vi beställde våra förlovningsringar i titanuim för ca 10 år sedan.
As hard as it looks;)

Edit: Såg nu att inlägget postades 2015-01... jag läste 2016-01..

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.