Socialt & Projekt
mr.Ola: Ja då skall det ju gå lätt, annars brukar ju Murphy allt som oftast spela in med en lömsk sten lite här o där vid stolpning o grävning!
pelpet: Rejäl skillnad, det blev mycket luftigare nu. Hur tänker ni med er renovering. Vill ni bevara något av 70-talskänslan eller vill ni försöka få huset att se modernt ut?
shadowfire: Grymt bra jobbat på så pass kort tid! Begriper inte heller hur ni får ihop det med barn o allt eller är det stora barn som hjälper till? Kul med så många bilder iaf, hatten av!
Tukk: Det är ju fanken med att det ska börja växa utanför huset med när man vill lägga all tid inne :) Hur eller hur så rör det sig framåt och till helgen ska spån- och gipsskivor upp på väggar och tak! [bild] Frånluftskanalen [bild] Måndags [bild] Takbyte den 6/6 med stå på schemat och vi har lite svårt att bestämma oss vilken färg på pannor vi ska ha. Ett hus en bit från oss har
oskar1: Det har jag för mig att vi gjort men kanske värt att försöka igen. Inga bilder på bil i hus tyvärr, det var före vår tid.
SwiftD: Nu är det nya värmesystemet driftsatt och jag är nöjd. Jag har försökt dokumentera det hela så noga jag kunnat, hoppas någon kan inspireras eller få nytta av det hela. Jordvärme 2013: http://www.minhembio.com/Badguy/338033/ Total kostnad: 143.500kr Bostadsyta: 250kvm i ett plan.
elpaco: Renoveringsobjekt måste ju inte vara liktydigt med "göra allt själv". Vi räknade in renovering till god standard av den viktiga boendedelen, samt husets kärnfunktioner (tak, dränering, ventilation och så), till köpesumman innan vi bjöd på hus. Sedan köpte vi det mesta av detta och renoverar i maklig takt resten, utan press. det jobbiga är att du får justera ned prisnivån på
NinaE: Det låter som ett roligt projekt att följa! Själv så ser jag äntligen slutet på renoveringen av vår lägenhet :)
NinaE: För att göra det hela lite tydligare så lägger jag alla kostnader i samma inlägg :) Badrumsinredning: Handfat, kommod och spegel med belysning, Hafa Moon(ByggHemma) 2 495 Högskåp, Hafa Moon (ByggHemma) 3 865 Duschväggar, Noro Ice C klarglas (ByggHemma) 3 775 Handdukstork, Adora (Coop) 1 095 Toalettpappershållare (Comfort) 249 Toalettborste, vägghängd Impuls (Comfort) 406
BonVit: Tja, det är väl antagligen därför jag fortfarande bor kvar där jag bor!? Men nä, någon Zlatan-metod tänker jag inte göra...
huggan: Det är nog många som följer det till pricka men finns det redan rör som går igenom så är det ändå avsteg hur jag än gör eftersom dom skulle vara kvar.
Mackin: Kul att se det klart :) Huset är ett arkitektritat hus med sekelskiftesstil i nytappning så att säga. Måste åka förbi framöver å titta på det. Har bara läst om det i media när bygget var nystartat. http://op.se/lanet/harjedalen/1.4741603-nytt-hotell-pa-skalet-med-historisk-kansla
Mackin: Måste bli en staty med självporträtt och lite lysande ögon å lite musik ur truten, för annars hamnar det inte under teknik i huset.:p
NinjaSatan: Jag väntar fortfarande på bättre väder, var fan är våren nånstans? ;) Men jag gjorde en inventering av skrotlagret och konstaterade att jag hade allt hemma för att smälla ihop ett par hyffsade garagehögtalare! (Y) Som basar används MGR F-2010W/4 på 10" [bild] Som simulerar så här i 75 liter sluten låda: [bild] Som synes inget lågbasmonster direkt, men fullt tillräckligt för att
Larsa: Håller med föregående talare. Men ett tips: renovera i små etapper med enkla rum först, och gör dem helt klart innan nästa rum. Skall ni göra renoveringen själva finns all info på internet, bara att ta det lugnt och söka info så går det bra...
kvistarn2: De som bodde här innan hade en gigantisk hund, vägde säkert 80-90kg, därav den massiva dörren på altan, och avsaknad av fungerande lås på ett par dörrar, ev tjuvar hade förmodligen ångrat sig ganska snabbt... träden i trädgården har fått växa fritt så länge grannen kan minnas (han har bott här i 75år) så det finns många stora träd som står lite illa till, jag har sågat
johja246: Tack Janus82! Jag har tittat lite närmare på vad en totalrenovering samt tillbyggnad kan tänkas innebära och även uppskattat kostnaderna (googlat runt lite). Verkar kostnaderna rimliga för de olika posterna för ett hus från -68 på 120kvm och har jag kanske missat något? Renovering av grunden 400,000 Riva det sammanbyggda garaget 20,000 Utbyggnad med loft (65kvm+38kvm) 1,000,000 Byta
Fruppe: Tanken är att göra iordning detta ordentligt innan jag drar igång nått annat . Just nu är jag väldigt sugen på ett garage med en lägenhet eller ett kontor ovanpå innan vi drar igång med ett hus.. Kluven ...
stice: Mycket imponerande! Speciellt att kunna hålla fokus på detaljerna under hela bygget. Det som man är petig med och är tidskrävande från början behöver man ju inte reta sig på de nästa 30 åren. "Det där skulle jag nog gjort lite mer noggrant" osv...
_kiM__: 2012-10-29 Vattenledningar på plats och armering påbörjad [bild] 2012-10-31 Grunden klar! Nygjutet [bild] Tomten grovplanerad [bild] Här blir det garage till våren [bild] För övrigt drog byggledaren på semester lagom till gjutning och kommande husleverans som är på måndag 5/11. Har inte mycket förtroende för honom än... Han kunde åtminstone ringt tillbaka med svar på de
ButterflyRacing: Jag har ställt lite frågor på annan plats på forumet, ang grundsättning av våran nya verkstad. Här tänkte jag raportera hur det går. Byggnaden är 22 x 9 meter och ska flyttas från den tomt den står på idag. Meningen är att den ska flyttas i så stora sektioner som möjligt....och monteras upp på min tomt i Dyvelsten utanför Forshaga. Det jag håller på med nu, är att försöka
A-Man_08: [citat] Tror tråden är skriven lite med ironi och glimten i ögat.
gullegrizen: Att få ut kokande vatten ur kökskranen är nog inte tillåtet enl. BBR. Annars hade Quokker varit smidigt. Men det tar ju inte två minuter med en vattenkokare...