1 621 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Köpa renoveringsobjekt?
Har tankar på att köpa ett billigt hus för att sedan renovera det. Vad för hus bör man satsa på? Trä, kalksten, tegel mm? vad är billigast att renovera om man utgår från att det är ungefär lika mycket att göra på dem? Känns som att ett stenhus med 90cm väggar och ett tak utan läckage borde vara en bra utgångspunkt... skriv vad ni tycker. mvh morgan
Är inte det viktiga att köpa ett hus du tycker om med ett läge du vill ha?
Att ändra en träkonstruktion till sten eller vice versa är inte rimligt på samma sätt som att ett läge inte kan förändras.
Jag hade börjat i andra ändan, tittat på vilka möjligheter jag har (kunskap, tid och inte minst pengar) sedan letat efter ett hus med den stil jag vill ha, det läget jag önskar och där jag har en rimlig chans att nå mitt mål.
Att ändra en träkonstruktion till sten eller vice versa är inte rimligt på samma sätt som att ett läge inte kan förändras.
Jag hade börjat i andra ändan, tittat på vilka möjligheter jag har (kunskap, tid och inte minst pengar) sedan letat efter ett hus med den stil jag vill ha, det läget jag önskar och där jag har en rimlig chans att nå mitt mål.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 243 inlägg
Trä eller sten beror ju även på vilka kunskaper och vilka verktyg man gillar att arbeta med. Tänk:
Hammare, spik, geringsåg, cirkelsåg, hyvelmaskin, skruvdragare, slipmaskin mm.
vs
Slägga, mejsel, betongblandare, bilningsmaskin, betongfräs, andningsmask, hörselskydd, vinkelkap med diamantklinga, murslev, putsslev mm.
Jag håller på att totalrenovera stenhus. Det är tyngre att renovera när man ska in eller genom schakt, vägg, golv för tex rör, el eller ändringar. Damm blir det gott om. Materialen är kanske inte så dyra men maskinerna desto dyrare. Materialen är också tunga (minst BE kort är ju nästan en förutsättning för att inte köra olagligt till ÅVC och från byggvaruhuset).
Gäller det ekonomi så är nog läget avgörande hur mkt man kan få tillbaka. Något som är fallfärdigt med bra läge.
Hammare, spik, geringsåg, cirkelsåg, hyvelmaskin, skruvdragare, slipmaskin mm.
vs
Slägga, mejsel, betongblandare, bilningsmaskin, betongfräs, andningsmask, hörselskydd, vinkelkap med diamantklinga, murslev, putsslev mm.
Jag håller på att totalrenovera stenhus. Det är tyngre att renovera när man ska in eller genom schakt, vägg, golv för tex rör, el eller ändringar. Damm blir det gott om. Materialen är kanske inte så dyra men maskinerna desto dyrare. Materialen är också tunga (minst BE kort är ju nästan en förutsättning för att inte köra olagligt till ÅVC och från byggvaruhuset).
Gäller det ekonomi så är nog läget avgörande hur mkt man kan få tillbaka. Något som är fallfärdigt med bra läge.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Det måste vara läget och ekonomin som avgör.....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden