Socialt & Projekt
Felde: spännande! Lycka till :) Jag fick lite ont i ögonen när jag såg bilderna på kök och badrum ;)
junken: [citat] Kommet så fort vi börjat komma en bitter... Men på ritningar kan jag lägga upp Och kanske någon CAD bilder
reactor: Jodå. Är klar så att vi brukar det nu. Bara lite plock kvar. Ska ta lite nya bilder och lägga upp.
AlexanderC: ja de kan man ju lugnt säga. som tur e så är huset i jättebra ordning. känns shysst att få börja med nåt som man inte är beroende av=)
byggaombloggen: Här kan du se den läxa jag lärt mig idag har numer en schweizerost i garderoben http://byggaombloggen.com/2014/04/09/trana-pa-turordning/ vad har du lärt dig?
Rocksanne: En trapphiss är uteslutet, då har jag en gul rand uppför hela trappen, om jag inte trimmar den förstås. ;) Jag har ingen tvättstuga, tvättmaskinen står i köket. Det är ett litet hus jag har.
saiter: Hej Beppo. Kan du inte lägga upp lite bilder hur det blev, med bla. putsfasaden och inredning / lyftbord? //AA
nino: när du har fått bort det mesta av tapeten så kan man blanda lite vanlig väggfärg med kanske 20-30% (tror jag) vatten och rolla väggarna, när färgen torkat så ser man var det är blåsor och dom skär/skrapar man bort, eller så köper man Beckers Binder och rollar över väggarna, den binder ihop tapetlagren och ger en bra yta att börja spackla på. Det finns även grov sandspackel du
MagicFingers: Jag undrar hur många timmar dom fakturerade hen.., men det é ju snart ett år som TS var här och skrev så inga stora förhoppningar på att få svar,,,
Lundgrenn: Nu ser det ut att bli ett köp, vi skippar byggkredit och kör på ett vanligt lån till en början då vi kommer använda mkt direkt ändå till kök badrum mm sedan kommer vi göra en förhandsvärdering direkt och då kommer vi förhoppningsvis få in allt eller iaf det mesta i bottenlån direkt!
jonegustafsson: Som ni säkert märker är jag sämre än min 75-åriga mor på datorer....
Stenolofanders: Herreminje... Tur att man bor i vilda västern själv... Uppsala i all ära, men förståelsen för lantisar och kreativitet är kanske lägre än andelen paragrafryttare i befolkning och förvaltning? Regelverket är nog mer anpassat för att hålla tätortsborna i schack. Jag känner en som jobbade på miljökontoret i Uppsala. Hon är dock en sympatisk människa. Hon jobbar inte kvar.
byggaombloggen: Här kan du följa min totalrenovering av ett radhus från 1970 på Ekerö. Det finns både originalbilder och uppdateringar på vad som sker. Tar gärna emot din feedback! http://byggaombloggen.wordpress.com/
Enk Projektet: Planering och prioritering är något man behöver tänka över i ett tidigt stadium.....sen är det bra att vara målmedveten, envis och realistisk för att få ihop projektet...
Grazz: Hej och tack, Jo har nog tänkt på att det blir en bra dokumentation att kunna gå tillbaka och se vad man gjort. Tycker också det är väldigt roligt att följa projekttrådar.
JKrister: Jag hade gjort takstolarna i masonite beams. Den enda talstolen med moment styva knutpunkter. Men inget hustillverkarna börjat med än. Kommer nog i vårt kalla land. Dem minskar dessutom köldbryggor. Googla masonit balk
Oldboy: Spara bilderna exempelvis i storleken 1024 x 768 punkter, och i jpeg-format och krymp dem till någonstans i regionen 100 - 300 kB så blir det rätt ok. Sedan är det bara som nämnts att klicka på infoga bild-knappen och välja filen. Jag använder Picasa och kan ändra dessa egenskaper hos mina bilder när jag exporterar dem. Du kan spara dem i större format om det är behövligt för
Granisen: Hej! För er som är nyfikna kan ni följa vårat husbygg på våran blogg https://lyckansvag.wordpress.com/ Från avstyckning av tomt till färdigt hus. Förhoppningsvis.. ;) Vi beräknar att flytta in på nedervåningen innan året är slut. Önska oss lycka till!! //Hanna
DunderJohan: Bygget går framåt. Ofta är det fyra gubbar här och bygger och när VVS och elektriker är med är det sex man på plats... då händer det grejer! [bild] Hallen har fått golvvärme från dörren och fram tills där foto är taget ungefär. Spackel ska på i veckan. Funderar på att bygga in trappan, men det blir ett senare projekt. [bild] Barnrum 1 med golvspån, tätat mot väggar,
Gusten87: Efter ett år nu så har man ändå kommit en bit på vägen, dock har jag hållt uppdateringen på annat håll men allt är dokumentaret.. Sovrum, Klädkammare, Tvättstuga och vardagsrum är nu renoverat och otroligt nöjd med resultatet.. Köket har jag väntat med för att känna av lite vart jag vill ha saker och ting och det börjar ordna upp sig men fortfarande flyttar man runt saker på
palman87: Jag ville ha shinglet, ja enbart för utseendet. Tycker det passar bättre in i en sommarstugsby. Har en liten förkärlek till det:) Det är jätte lätt att lägga. Det tyngsta va att få upp paketen på ställningen. Sen en picka och fyra lådar rullbandadspik. Tog ungefär tre dagar att lägga båda sidorna, bara för att vädret skulle bråka. Det roliga med shingel är att enligt dom flesta
Hosse: Tack!:-) Vi har hämtat inspiration från Saltdalshytta - http://saltdalshytta.no/aktuelt/artikler/ny-hytte-pa-sjusjoen-til-paske. Det skulle vara hyfsat klart till Jul, men pga massa regn, snö och sist men inte minst stormen Ivar, så han vi inte längre..
madbe: Nu har jag listat alla våra motgångar i bygget på min blogg. För er som är nyfikna finns mer info med bilder där. Framför allt handlar det om tomtens beskaffenhet, hög fönsterhöjd, fördelarskåp som vi inte informerats om, dåliga och dyra garderober från ballingslöv och lite annat strul med vår husleverantör gällande elriningen.
Karlminator: Hej! Hur går det för er? Jag är också sugen på att bygga bärnstenen. Vill gärna se lite mer bilder! Mvh Kalle
javlaandersson: Glenn hade fått mig att skaffat vapen licens, och sedan gjort mig olycklig...... eller fått gräva ett potatisland för att gömma" någon i :thumbdown:
Rydh: [citat] Buggyn är bara 3,2 meter lång så med en vanlig bil skulle det bli rätt trångt, jag bygge nog lite för tidigt för om det blir så att man får bygga 20kvm så är det ju inga problem! //Rydh
Sydligaste Passiv: Hej Drömma Vi har vattenburna golvvärme på bottenvåningen, men jag har inte använt den ännu, förutom att testa att det fungerar. Den är utformad med endast en zon för bottenvåningen. Det finns en 900W elektrisk eftervärme i Temovex FDX -systemet. Detta är på auto sedan förra veckan som vädret börjar äntligen att vända sig till vintern här, hade vi de första minusgrader på