tidigare renoverat 1960 nånting.
kom över huset genom kronofogdens auktion har sagt upp mig för att lägga tid på detta istället.

har ingen bra öppning på hur jag ska starta tråden så det får bli väldigt konkret

såhär ser vindsvåningen ut nu efter att ha rivit ut ett halvtaskigt byggt innertak. såsom huset är timrat tidigare så ser det ut som att murstocken byggdes sista av allt och därav att den är skev. väldigt märkligt men inte mycket att göra åt. ser nästan lite charmigt ut.
. 5a17f518-3222-4bb5-923c-e00201a5aa64.png

8a2718c0-73c9-4198-927d-7536c5d5a703.png

rev idag golvet/taket upp till loftet, tanken är att det ska bli ett sovrum senare men det bollas fortfarande med ideén. osäker på om jag vill spara alla bjälkar eller vad jag ska göra med dom.
bilden på loftet är tagen när jag står på bjälken närmast vägg.
126febcc-7daf-4007-87cb-939c4b589b29.png

mer imorgon,kom gärna med åsikter kritik eller inspiration. har enbart jobbat med rivning så det ska bli kul att få bygga upp för en gångs skull.

hur gör jag för att få större bilder blir min första fråga? :)

• fdccd8c1-c39b-4601-b991-3b55fb6d4042.png
S
Börja med att klicka på "infoga bild" och välj att ladda upp från datorn eller via existerande länk från annan sida.
Skulle gärna kommentera, men som sagt svårt att se bilderna. Skulle vara kul med en bild på fasaden också!

Kul projekt, men som sagt, få till bilderna först...en bild säger mer än 1000 ord :)

Kul att kunna jobba heltid med ett sånt här projekt!

Här kan ju åsikterna gå isär men jag skulle råda till lite varsamhet. Alltså undvik att göra omfattande ingrepp i konstruktionen som att ta bort takbjälkar eller riva väggar. I princip är alla timrade väggar i ett timmerhus bärande/viktiga för konstruktionen. Men planlösningen är också viktig för husets känsla. Klart man kan ändra saker men tänk till en del först. Det finns så många sönderrenoverade hus som är omgjorda till oigenkännlighet.

Tänk på vad du gillar med huset och vad du vill fixa till. Ta vara på kvaliteterna. Kolla på bilder av renoveringar här och på nätet i stort. Finns mycket snyggt men också mycket konstigt. Inte säkert att idéer som först låter bra blir så lyckade när de väl är klara, men då är det ju för sent. T.ex. öppna upp till nock med fristående murstock tycker jag bara ser jättemärkligt ut i gammalt hus med en klassisk murstock.

Om du vill känna lite på byggnadsvården skulle jag också rekommendera att du läser lite i någon bok om det. Tex "Så renoveras torp och gårdar".

Spara bilderna exempelvis i storleken 1024 x 768 punkter, och i jpeg-format och krymp dem till någonstans i regionen 100 - 300 kB så blir det rätt ok. Sedan är det bara som nämnts att klicka på infoga bild-knappen och välja filen. Jag använder Picasa och kan ändra dessa egenskaper hos mina bilder när jag exporterar dem.

Du kan spara dem i större format om det är behövligt för bilden, liksom i mindre om det räcker. Du bör dock inte göra dem nämnvärt större än 300 kB för då blir det tungladdat, särskilt om det är många bilder.

Hoppas du har ett gäng "före"-bilder, både invändigt och utvändigt, för sådant faller väldigt fort i glömska...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.