Socialt & Projekt
Krilleman: [citat] Jodå, tätskikt har jag i hela duschhörnan. Den blivande dräneringen (om ett eller två år) kommer bli någon typ av "opdridrain-typ" som andas så man inte stänger in ev fukt mellan platon/fuktspärr. Dräneringen är i skrivande stund obefintligt, kallasfalt direkt på betongen sen -71. Dock är huset snustorrt, (står på sandås) alltså naturens egen dränering. Jag har haft
badtastex: Tackar, var inte alltför blygsam - jag tycker det ser riktigt bra ut! ;) Vårt hus (boningshus) är ganska likt ert hur med mansardtak och hög källare och jag skissar därför på att bygga en lekstuga med samma typ av tak. Kanske rentav med enkupigt tegel. Kommer nog att få bygga med takstolar snarare än den variant som byggbeskrivningen visar men annars blir det nog samma koncept.
Drosen: Jamen det kan jag väl göra som följt bloggen. Grattis till slutbeviset.
hama65: Rören är inte på plats än å det är gott om utrymme på vinden. Hoppas på att få de på plats i helgen.
patriklarsson: Någon som kan svara på vilka dimensioner av reglar man bör använda för olika bredder av innergolv/tak vad det nu heter? Dvs 45x45, 45x70.. osv upp till 45x220, gärna både CC 60 & 120. Har för mig jag läst att man bör använda 220 för 4m spann t.ex? Någon som har en tabell på detta? Vore bra att ha!! Mvh
JKrister: En del annat kom emellan men nu är hörnet med högskåp tillsnyggat. [bild] Det sista pulet går alltid så fort så man undrar varför man drar ut på det så förbannat. [bild]
Malten: Vet inte om det här räknas som reklam då jag jobbar på samma firma? Men Ring Kalle på stålpålning Mälardalen ab, och kolla om han kan lösa det. 072-1893954
RMV: Tack Det var ett jäkla slit att riva det gamla och sala rakt. Det var snett och knarrande innan. Nu är det rakt och stumt. 21 mm plyfa med 16 mm spikad ekstav på. Osmo hårdvaxolja på det. Helt klart värt det. Känns gediget.
Fritzell: Frun har gjort gällande under några års tid att hon väldigt gärna skulle vilja ha ett badkar, eller åtminstone kunna bada varmt och skönt, pga problem med kronisk stress m.m. och vår 8-månaders grabb kommer väl också så småningom vilja bada. Detta har dock varit omöjligt då WC/dusch rummet i vårt hus på landet är extremt litet och kan aldrig rymma något badkar och dessutom har
nimhed: Haha, parkslide. :D Och vi blir aldrig bjudna igen. Jag tänkte ett ögonblick på ett snyggt gatunummet att sätta på fasaden, men min sambo berättade att detta var för svårt då smaken är så olik.
jnssonandreas: Då var det dags att ta sin "byggahus forums" oskuld :D Först tar jag lite tråkig historik så att du som läsare (om nu någon intresserar sig) hänger med. Jag och min sambo bor i en bostadsrätt på 3rum och 72kvm och allt började förra hösten när vi kontaktade några badrumsrenoveringsfirmor. Vilka det var utesluter jag i respekt för dessa företag. Det gick lite segt med att få
mmmmagnus: I Falun finns något i den vägen, Tersen. De som bor där är vuxna utan hemmavarande barn. Kolla upp för inspiration! Det är dock ett lägenhetshus med en hel del gemensamma utrymmen, inte flera stugor på landet som du tänker.
simpa81: [citat] Tack :) Ska ta ett redigt tag i helgen och försöka göra klart köket! Blir fönstersmygar och lite annat plock. Kvar är också att justera alla lådor så att de sitter "rakt".
Seth89: Segt med nya saker i år. Planerat o sparat för mc resa i Skottland men en sak blev det iaf att införskaffa till den rensade uteplatsen. Ps skulle kommit med en bild på en paviljong men det går inte att lägga upp bilder från mobilen för tillfället
pelpet: Smart bygge. Får man fråga hur kalkylen ser ut?
pandalus: Tror att det man i 1a hand sparar in på är att göra så mycket som möjligt själv
Jonas Modig: Hej Är det någon här som ska bygga på Vikaholm I Växjö? Vi har reserverat en tomt på området Balken.
palun: [citat] Lådan för rören är försänkt i väggen, mellan två reglar, och byggt av plyfa-bitar. Isoleringen, som i övrigt är 145 + 45, blir då förstås tunnare där, men det verkar inte vara några problem med frysning p g a det. Botten av rörlådan lutar utåt för att ev läckande vatten ska rinna ut på badrumsgolvet. Alla fogar och genomföringar i lådan är tätade med
Sjörre: Ja vi köpte en galen tapet men har inte kommit längre. Vi har bestämt oss för att totalrenovera hela stället på en gång istället. Letar efter duktiga hantverkare för tillfället! Förhoppningsvis kommer det bli en tredje tråd här som innehåller en totalrenovering av en skånegård i höst.
Norrlandskusten: [citat] Jag tror jag läste meningen fem ggr innan jag fattade... Allt är relativt. I min värld var ju målet horisontell belastning... :thumbup:
vastkustkillen: [citat] Japp, det blev lite hastigt gjort, får se om det blir något till semestern :)
creepah: Tack trojlee, dessvärre kan jag inte ta åt mig äran för den.. Den e helt svärfars verk.. Förutom lite fogskum o lite eldragningar �� [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Pris minns jag inte.. Ev att han sa runt 70k me platta men de ska jag inte svära på. Väggen ska målas en vända till och foder ska väl upp lite här o där.. Jag e osäker om jag ska ha ett
Leena2: [citat] ...det blev hur bra som helst, men det är så länge sedan vi byggde om och nu är det så mycket annat i bloggen att jag bestämde mig (idag faktiskt) för att det är tid att bara dela med mig till närmast sörjande.
L-G: Ny pool byggd, bilder finns på http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8668.0 Nu ska inglasad altan byggas, glaspartierna står i garaget och väntar. Bilder kommer under bygget. //L-G
Mikael_Swe: Var på besök på Hornbach. Fick en massa tips och råd så det har löst sig. Har som avsikt att enbart måla själv och lägga ut resten på externt företag. Blir nog bäst så :)
Linapinap: Undrar om någon som läser detta har byggt med Smålandsvillan och valt någon av deras våtrumsmattor till badrummet? I så fall, vilken våtrumsmatta (färg) valde ni, och är ni nöjda? Inte är det möjligen någon som valt den antracit grå? Funderar på den men är rädd att den blir för mörk...:eek: Mvh Lina
anthill: Snälla förstör inte den fina fasaden med träinlägg! Karaktären på ert hus är underskattad och om några år kommer denna stil att romantiseras precis som vi idag romantiserar nationalromantiken. Om taket är svart så kör på plåtdetaljer i aluzink för såväl takplåtar som rännor och fönsterbleck. Kör matchande alu-färg på belysningsarmaturer och trappräcke. Om ni vill renovera