Har sedan några månader hållt på med ett garagebygge. Jag och min bror har tröttnat på att hyra lokaler och sedan sprida ut alla sina delar o bilar överallt. Nu bygger vi ett garage till bara oss själva. Vet att ni inbitna byggherrar kommer ha lite åsikter osv.
Det började någon dag i Oktober som ett skämt och idag lyfte vi på takstolarna.
Vår far har ett kallgarage på 9x8m, en gammal ladugård som är omgjord. Den valde vi att förlänga 13m. Så när pappa släppt till marken så började vi gräva och bygga. Har inte alla bilder på denna datorn nu, men det kommer mer senare.
Det började någon dag i Oktober som ett skämt och idag lyfte vi på takstolarna.
Vår far har ett kallgarage på 9x8m, en gammal ladugård som är omgjord. Den valde vi att förlänga 13m. Så när pappa släppt till marken så började vi gräva och bygga. Har inte alla bilder på denna datorn nu, men det kommer mer senare.
Som sagt lite ströbilder. Här va plattan gjuten 15kubik betong 13x8m platta. Vi håller på att riva utsprånget på den gamla byggnaden för att hänga första takstolen mot väggen. Hela den gamla byggnaden är lite sned så taknocken sitter offcenter. Men vi har beställt lika "fel" takstolar till det nya. 12st totalt. 8st Ramverk och 4st Saxstolar. Detta är för att vi ska ha loft över större delen av garaget, medans vi ska ha fullhöjd vid en port för att kunna ha billyft där.
Här dök vi på ett problem som är mindre roligt. Har beställt takstolarna från Nässjö Takstolsfabrik. Vi lämnade mått på nockhöjd, och båda sidorna för att de skulle ta fram vinklarna åt oss. Sedan fick de fria händer att konstruera takstolarna så de passade. Våra ny vägghöjder va inte så viktiga. Problemet va bara att takstolsfabriken tog våra mått och satte på undersidan av takstolen, detta gav ett vinkelfel på 2.5grader på varje sida som syns här. Efter mycke stridigheter så har jag fått kilar tillverkade för 1400:- pga att dom inte tar på sig felet. Detta iom att jag godkänt ritningen. Det har dom rätt i iof, men hur skulle jag vetat vinklarna tycker jag?
Är grymt besviken på deras sätt, men kan inte göra så mycket åt det nu...
Är grymt besviken på deras sätt, men kan inte göra så mycket åt det nu...
Som jag tolkar dem så ska de på senare.
Om du tittar på bilden där en takstol står mot det gamla taket så ser du att det är olika vinklar på takstolarna. Lägger man då en kil med den smala änden nedåt så kommer vinkeln att bli den samma
Om du tittar på bilden där en takstol står mot det gamla taket så ser du att det är olika vinklar på takstolarna. Lägger man då en kil med den smala änden nedåt så kommer vinkeln att bli den samma
Kilarna orkade vi inte vänta på. De är klara nu, ska hämta dem på måndag tror jag.
Idag har vi lyft alla de sista stolarna. Efter att vi på två man, observera TVÅ man slitit upp 5st ramverk så insåg vi vår begränsning och fick erbjudandet att låna en hjullastare. Sagt o gjort, på en timme va de tre sista ramverken på plats igår eftermiddag. Idag började vi med att spika ihop Saxstolarna som vi fått i två delar. Sedan va de att lyfta med hjullastaren. Problemet idag va ju dock att fästa stolarna o lossa stroppen längst upp i nock när vi nu inte hade något "golv" att stå på som på ramverket. En skylift fick hjälpa oss med de. Mor tog ett spionfoto igår när vi stod o reste ramverken för hand. Svårt att se, men de är taget från köksfönstret.
Idag har vi lyft alla de sista stolarna. Efter att vi på två man, observera TVÅ man slitit upp 5st ramverk så insåg vi vår begränsning och fick erbjudandet att låna en hjullastare. Sagt o gjort, på en timme va de tre sista ramverken på plats igår eftermiddag. Idag började vi med att spika ihop Saxstolarna som vi fått i två delar. Sedan va de att lyfta med hjullastaren. Problemet idag va ju dock att fästa stolarna o lossa stroppen längst upp i nock när vi nu inte hade något "golv" att stå på som på ramverket. En skylift fick hjälpa oss med de. Mor tog ett spionfoto igår när vi stod o reste ramverken för hand. Svårt att se, men de är taget från köksfönstret.
Ja gillar inte höjder, och absolut inte en skylift, men ska man ha garage så får man kämpa emot. Man vande sig till slut...
Har tyvärr ingen bild idag på hela bygget. Men kan säga att att ha 4st saxstolar längst ut va de bästa jag gjort. Kommer blir så grymt bra när innertaket är på plats och de är gott om plats att lyfta bil med tvåpelarlyften!!
Nu ska vi lägga på nocken på alla ramverk och fästa med duktigt många ankarspik. Sen är de dags för takreglar och 150kvm plåt!
Har tyvärr ingen bild idag på hela bygget. Men kan säga att att ha 4st saxstolar längst ut va de bästa jag gjort. Kommer blir så grymt bra när innertaket är på plats och de är gott om plats att lyfta bil med tvåpelarlyften!!
Nu ska vi lägga på nocken på alla ramverk och fästa med duktigt många ankarspik. Sen är de dags för takreglar och 150kvm plåt!
Produkter som diskuteras: "ankarspik"

Ankarspik
Ankarspik är speciellt designade för infästning av beslag, vilket gör dem till ett utmärkt verktyg för att säkra och förstärka byggkonstruktioner.
Läs mer
Hittade en liten till, mycke bilder blir det!
Det roligaste va när vi satte sista stolen, i har mätt C-C-mått hela vägen, men sista skulle vi vattra upp så den väggen verkligen blev helt rak. Vi hade lyckats ganska bra. harhaft C-C 120 hela vägen och sista blev 119.7... 3mm kan vi bjuda på på 13meter ;D
Det roligaste va när vi satte sista stolen, i har mätt C-C-mått hela vägen, men sista skulle vi vattra upp så den väggen verkligen blev helt rak. Vi hade lyckats ganska bra. harhaft C-C 120 hela vägen och sista blev 119.7... 3mm kan vi bjuda på på 13meter ;D