Jag funderar på att skaffa en robotgräsklippare då min vanliga gräsklippare (MTB Yardman) har blivit nästan omöjlig att starta, 12 år och ett sparsamt underhåll kan vara en bidragande orsak :). Dom klippare jag överväger är Viking MI632P, Husqvarna 330X. Det finns ganska gott om tester av dessa och folk verkar i allmänhet rätt nöjda med dom. Nu har av olika anledningar även Wiper R XK och R XH dykt upp som ett alternativ, priset verkar förhandlingsbart och utrustning för att fräsa ner kabeln går att låna kostnadsfritt.

Kruxet är att jag inte hittar så mycket tester och åsikter om Wiper klipparna. Om jag förstått det rätt så svarar dom mot Ambrogio L200 Deluxe och Elite, men jag hittar inte så mycket info om dessa heller. Jag hittar ingen Stiga modell som verkar passa mot dessa, men jag kanske har letat dåligt?

Är det nån som har efarenhet av Wiper klipparna eller nån annan klon som svarat mot dessa? Fördelar/nackdelar jämfört med Husquarna/Viking?
 
Stiga 524s är motsvarigheten till ambrogio l200 elite tex
 
Nej. Elite och 524s motsvarar varandra. Deluxe har inte borstlösa motorer. Dessutom går 524s att utrusta med ett extra batteri för att få kapaciteten 3500 kvm. Ambrogio har valt att ha två batterier i från börjar medans stiga valt att ha samma maskin i två utförande. 2800/3500kvm
Se spec här (iofs ; gammal men ändå)http://www.ambrogio.se/System/FileArchive/253/File_22985.pdf

om vi säger så här, jag har själv haft både ambrogio l200 basic och stiga 525s (företrädare till 527s och sedan då 524s) och en kollega hade en l200 elite... Så jag känner till de modellerna "hyffsat"..
 
Redigerat:
Tillägg = deluxe motsvarar snarare de modeller som först hette 523, sedan 525 och sedan 527. Utan S. Alltså inte borstlösa. Stiga har i år inga maskiner som inte är borstlösa.
 
Tack för informationen, verkar vara det extra batteriet som står för skillnaden i klipptid, vikt mm då.
 
boltis skrev:
Tillägg = deluxe motsvarar snarare de modeller som först hette 523, sedan 525 och sedan 527. Utan S. Alltså inte borstlösa. Stiga har i år inga maskiner som inte är borstlösa.
Det blev för många negationer för att jag skulle hänga med. Har Stiga borstar eller inte?
 
Sen är det inte säkert att det enbart är av godo med lång klipptid.

Åtminstone inte om programmeringen av klippzoner ser ut ungefär som den gjorde för några år sedan. Klipparen väljer zon att starta i varje gång den går ut ut laddaren, har man då en klippare som går 6h i stöten så betyder det 1 start per dag, dvs en zon per dag. Har man då en liten zon så går det lång tid mellan besöken, men väl där så härjar den i 6h vilket kan bli väl mycket om zonen är liten.

Har man däremot jämnstora zoner där 4-6h i stöten är lagom så är det förstås suveränt.
 
Redigerat:
mattiasp skrev:
Det blev för många negationer för att jag skulle hänga med. Har Stiga borstar eller inte?
Haha, om jag säger så här då. Alla maskiner av 2015års modell som det står Stiga på är borstlösa.
 
Gimbal skrev:
Sen är det inte säkert att det enbart är av godo med lång klipptid.

Åtminstone inte om programmeringen av klippzoner ser ut ungefär som den gjorde för några år sedan. Klipparen väljer zon att starta i varje gång den går ut ut laddaren, har man då en klippare som går 6h i stöten så betyder det 1 start per dag, dvs en zon per dag. Har man då en liten zon så går det lång tid mellan besöken, men väl där så härjar den i 6h vilket kan bli väl mycket om zonen är liten.

Har man däremot jämnstora zoner där 4-6h i stöten är lagom så är det förstås suveränt.
Håller till viss del med dig här Gimbal. Så kan det bli. Men det är samtidigt där som den automatiska programmeringen kommer in i bilden. Då känner maskinen om det är någon mening med att klippa 6h eller bara 1h. Har man då bara ett långt arbetspass inprogrammerat på dygnet så att roboten sköter in och utfart själv så kör den kanske in efter en timme, för att snabbare ladda fullt igen och sedan köra till en annan yta och klipper då fullt pass etc. Den här ju även koll på procentuellt hur många ggr den kört till de olika områdena de senaste 5 dagarna.
De gånger de blir lite vajsing är ju om roboten har stora tendenser att hitta mellan olika områden under arbetspassen. Då kan beräkningen bli fel. Hänger du med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.