mortimer skrev:
Fördelen om man har basstationen där man har störst gräsyta och där då även klipparen befinner sig största delen av tiden är att man överlag får väldigt korta söktider; iaf när det gäller Gardena/HQ.
Satt o studerade min R160 idag till o från. Vid flertalet tillfällen så var roboten bara någon meter från basstationen när den skulle in o ladda. Hade det istället inträffat i andra delen av min trädgård så hade söktiden blivit minst 4min (maxtiden den har för att söka efter basstationen innan den börjar söka efter guidekabeln under 7min) och sedan skulle den gått ca 40m på guidekabeln till basstationen också.
Sätt ner tiden till noll då så att den söker efter guiden direkt, eller kan man inte det på den modellen? Så länge guiden finns i närheten kommer söktiderna att vara fullt acceptabla.

MartinP666 skrev:
Sätt ner tiden till noll då så att den söker efter guiden direkt, eller kan man inte det på den modellen? Så länge guiden finns i närheten kommer söktiderna att vara fullt acceptabla.
Precis. På den uppritade mattan så kommer roboten att hitta slingan på ett litet kick. Finns inga återvändsgränder att köra fast sig i eller dylikt så den kommer att hitta guidekabeln omgående och köra tillbaka till laddstationen omedelbums.

För just min modell fungerar det att sätta söktiden till noll men skulle göra det sämre för min tomt.

Ni får läsa i manualen på gardena.se om vad det finns för värden att ställa på 305/308; kan dessvärre inte hur det ser ut.

mortimer skrev:
För just min modell fungerar det att sätta söktiden till noll men skulle göra det sämre för min tomt.

Ni får läsa i manualen på gardena.se om vad det finns för värden att ställa på 305/308; kan dessvärre inte hur det ser ut.
Hej, på AM 305/308 så går det inte att ställa in söktider, då den enbart använder guideslingan när den ska ladda.

Hej,

Nu har jag äntligen fått hem min robot, blev en 308:a istället.

Har läst igenom manualen och det är ganska långt ifrån att bara släppa iväg den lilla gynnaren på äventyr.

Tänkte mig att jag sätter roboten i det högra hörnet och sätter två fjärrstart, en sällan (20%) till den lilla ytan längst ner och en ofta (80%) till den stora ytan.
Men tillsammans blir detta 100%, kommer roboten inte klippa annat än de två ytorna då?

Någon som vet hur bred en korridor måste vara för att man ska sätta in guidebredden till den bred? (bredaste inställningen)

Sätt mindre än 100% så startar klipparen direkt vid laddstationen ibland. Sen vet man ju aldrig vart den tar vägen då den rör sig helt slumpmässigt.

Alternativen för fjärrstart är:
Aldrig 0%
Sällan 20%
Medel 50%
Ofta 80%
Alltid 100%

Alternativen jag har är att fjärrstarta roboten på den stora ytan 50% så att startytan blir klippt ibland eller så låter jag det vara på 20-80% och hoppas att den klipper startytan också.

Då ställer du lämpligen Sällan(20%) till det vänstra området och Medel (50%) på det stora området. Resultatet blir att roboten klipper 30% nere i högra delen vid basstationen vilket kommer bli helt perfekt.

Tack för svar.

Jag provar dessa inställningar.

Vad gäller bredden så går det kanske att googla, men om du får den ställd för bred så märker du det för klipparen "kommer inte igenom" hålet utan stannar och börjar klippa där istället. Så ser du det så ställ den smalare.

Roboten är igång och kör för fullt, dygnet runt nu den första tiden för att komma ikapp det höga gräset.

Såhär har jag lagt signalkabeln och lagt de två fjärrstarterna:
Signalkabel_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Än så länge har det fungerat med standard breddinställningen.

Ser mycket bra ut. Normalt sett ska man klippa gräset med vanlig motorgräsklippare precis innan man lägger ner kabeln så man får den så nära marken som möjligt. Låter du roboten klippa ner för högt gräs så skulle jag rekommendera att köra på en hög inställning och sedan varannan dag så sänker du 1 hack. Dock inte köra för lågt innan gräset "ätit" upp kabeln så knivarna skär av kabeln.
Ser att du läst på om hur guidekabeln ska dras också.

Tänkte köra 1 vecka med högsta inställningen för att undvika att klippa av någon kabel.

Slog ner många extra märlor så att kabeln inte sticker upp någonstans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.