Jag köpte en Gardena R160 i somras (samma klippare som AM 220AC men med annat skal och bättre hjul). Den har funkat jättebra fram tills för några veckor sedan, då jag började hitta den sorgsen på gräsmattan på mornarna och intrycket var att han inte hunnit klippa mycket innan ledsamheten inträffat.
Efter spioneri märker jag följande scenario:
* Jag hjälper klipparen in i laddstationen (jag pekar åt rätt riktning och ställer den 5-10 meter ifrån).
* Den tar sig in och börjar ladda.
* Laddar i 5-10 minuter.
* Lämnar laddstationen och börjar klippa. Kollade batteridata strax efteråt och den visade 21.2V, 2188mAh, -96 mA och 46C.
* Klipper i ca 5 minuter. På displayen visas korrekt info (hur många minuter den klippt och motstånd)
* Dör sedan plötsligt, nu är batteriet så gott som tomt. Displayen flashar till och den startar om sig och indikerar att den varit utanför slingan i displayen (det stämmer inte).
* Där står den tills jag förbarmar mig över den och trycker bort felmeddelandet. Kollade batteridata: 20.4V, 2073mAh, -136 mA och 47C. Nu övergår den till läget "söker" vilket i sig är korrekt eftersom batteriet är så gott som tomt. Men istället för att säga Klipptid: 5 minuter och Söktid: 0 minuter som den borde, så säger den Klipptid: 59 minuter och Söktid: 16 minuter (eller något liknande). [Det här ledde in mig på fel spår tills jag inledde spioneriet].
* Om det ska söka sig hem själv klarar den sig bara någon minut (och hinner inte fram) innan spänningen blir såpass låg att den dör och startar om sig själv (detta händer i princip alltid i kombination med en kollision).
* Hela sekvensen upprepas.
Klipparen är så gott som ny, den har bara gått 4 månader, halva dygn ca 3-4 ggr i veckan. Står under tak, allmänt skött som den ska. Slingan är hel.
Jag ska kontakta Gardena på måndag men jag kan naturligtvis inte låta bli att fråga forumet om något varit med om ett liknande problem på sin R160 eller 220AC?