Robotgräsklippare
cribbe8: Med en kall i handen... Det är väll det som är vitsen, mer öltid.
Jensa1: [citat] Gick fuktskadan på garantin, vilket kretskort var det du bytte på klipparn?
Shad: Hej har en miimo 300 hemma och den har fungerat perfekt fram till för ett par veckor sen, jag gjorde om i trädgården bland annat runt stationen , så jag var tvungen att dra om slingan på vissa ställe, Problemet som uppstår är när den ska docka så försöker alltid docka 20 cm åt höger från kontakten, Jag har dubbelkollat att slingan är ordentligt dragen under plattan Nån som har
Peter2400: [citat] På mina föräldrars 305:a så var kabeln mellan laddaren och laddstationen nästan av. Den stod i laddaren och gav ca 20mA, när jag kopplade laddaren direkt i stationen så funkade det.
snuttjulle: Kort återkoppling. Efter byte av kraft agg till en av skärmarna som va det ingen skillnad eller efter byte till andra faser. Men då jag tyckte att han inte behövde klippa fullt så mycke som shemaläggningen så efter nedkortning av klipptider så stannar han inte spontant. Och JA schemaläggningen va med dessa max klipptider och även om man va max där borde den ju larmat för detta.
grymmeoffe: Ingen som använder hans nya supoman så man kan få veta hur det funkar
Troberg: [citat] Detta då om man förutsätter att den är helt slumpmässig, vilket den inte är. Klipparna innehåller en hel del logik för att göra slumpen lite smartare, tex (som du föreslagit) kantföljningslogik och logik som viktar slumpen på ett sådant sätt att man maximerar täckningen, tex att variera sannolikheten dynamiskt för vilken vinkel den ska åka ut från kanten beroende på
Robban70: Karossen på min Indego har lossnat i framdelen. Jag har letat i reservdelslistan men hittar inte den lilla bussningen (med metallskruv upp i karossen och en "ynklig plastskruv" ner i chassit). Är det någon som har råkat ut för samma sak och funnit en lösning? //Robban70
MBygga: Jag har olika erferenhetr beroende på modell. Min 1.0 (795E) fungerar bra, reagerar på en normal regnskur, min 2.0 (794E) från 2014 fungerar dåligt, reagerar ibland på rejält regn men oftast inte ens då. Min nyaste 790E från i år fungerar bättre än 794E, regerar ungefär som jag förväntar mig dock inte lika tidigt och säkert som min 1.0.
Suhagg: [citat] Ah se där. Ska göra en exakt mätning utan rabatter och buskar inräknade så det blir mera exakt. Spelar ju ganska stor roll.
chrsal: quick och legion: Tack för era kloka inlägg. Jag har själv funderat på om det kan ha med elen att göra och varit i kontakt med både elektriker och en elingengör. De säger att det är högst osannolikt och snarast skrockfullt att tro att det kan vara något med elen. Ingen annan apparatur, då syftar jag till de datorer, telefoner, läsplattor som finns i huset har aldrig uppvisat några
Hans Thoor: Hej! Någon som har köpt nytt batteri till denna modell? Går det att uppgradera till Li-jon batteri? Uppdatering av mjukvara? Med vänlig hälsning, Hasse
lazy rick: Får gratulera till en bra klippare, fin matta och.. jäkla fin utsikt :) har också en Worx och är nöjd sedan 3 år tillbaka :thumbup:
Abki: Vissa trivs inte så bra ihop. Kolla på respektive märkestråd så tror jag att du kan hitta några. Att öka på avståndet ch ha en bit till som klipps manuellt är också en lösning. Bosch vet jag tt man kan välja olika frekvenser för kanttråden.
Abki: [citat] Min robomow piper/tutar då den är färdigladdad och ska åka iväg. Då får man hålla sig undan.
Abki: Kolla att det är balans på kniven sen den är slipad. Kan slita lite hårt på axlar annars.
quick: Med tanke på gräsmattans storlek hade jag valt en 310. Då får man ner gångtiden och har mer möjlighet att välja när på dygnet gräsklipparen ska vara ute och arbeta eller ej. Sen känns 310 lite mer rejäl och klara mer ojämnheter med sina fyra hjul.
Foffe77: Detta kanske är till hjälp: http://phk.freebsd.dk/time/20150509.html
mgorgis: Det blev mycket bättre trots att det är inte exakt som manualen visar, men det funkar! :)
Stingray468: Krammlar max 80-100 cm och sätter extra/anpassar i svackor. Tar en månad sen är det övervuxet. Efter ett år hittar man inte tråden längre. Inget bra med klammrar om man vertikalskär/mossriver, men bra när man planerar om rabatter och enkelt kan flytta tråden (man hittar den efter ett tag). //Lasse
Larra Englund: Ok jättebra då vet jag tack för all hjälp (för denna gång) :)
Hawkai: Mm,ja på dagarna är det ju inte tal om att få leka utan det har fått bli på nattpassen 😀 Jag tror jag är hyfsat nöjd med hårdvaran nu. Ska göra om koden så jag läser vid varje toggling (alltså när klipparen lämnar eller går in i laddstationen) istället. Däremellan tänkte jag sätta arduinon i sleepmode. Ev kanske man kan få till det att den kan gå på batteri då. Det
Thordh: Hittade denna sida: http://www.manualslib.com/manual/74287/Husqvarna-B1100028.html?page=3
Patteras: Tack för all hjälp...det var kretskortet i laddaren:)
andrejz: har nu kört min clipper 1200 i 3 dagar. visa modifieringar på slingan är utförda det som jag är imponerad av är att gran frun har en Huskvarna och det är inga problem. vet inte om det är dom 60 cm höjd skillnad det beror på runt en liten berg har jag dragit slingan med 5 mm avstånd för att den skulle passera slingan det blev inte bra för när han ska till ladd station så snurrar han
quick: Kan ju vara slingsensor som sagt upp sig och ger märkliga värden. Det ligger en verkstadsmanualen här på forumet som kan vara värt att titta i om man vill försöka fixa den själv.
quick: Mäklaren har varit och skrivit i supoman tråden innan så kan vara en sån det rör sig om. Men han verkar i själv vara inne på lösningen. Låter ju helt klart som den inte känner att den här kört på något.