Robotgräsklippare
pingflood: < 2 år gammal, man blir så trött.... :confused: Kom hem idag till felmeddelande att "right wheel drive" inte funkar. Kände lite på hjulet och det var väldigt löst. Plockade bort plastpluppen och skruvade bort hjulet. Hela axeln var väldigt lös. Såg att det fanns en lös skruv som syntes under navet, så fick ta en M8 bult och dra åt för att få loss själva navet (det sexkantiga).
mg765: Utfärdar en varning dock för passagen. Jag har själv en passage som också är cirka 75 cm bred och 5 meter lång. Problemet är att när worxen studsar för många gånger på kort tid kommer den flippa ur, backa en rejäl bit och sedan göra en helomvänding. För mig resulterade det i att den backade in och gjorde spaghetti av min nyplanterade häck ibland. I youtube-filmen som hänvisas
twallsten: Tack för er input. Som jag ser det så är det ju för tex robomow samma modell för 400, 800 eller 1200. Bara att de mindre är spärrade genom mjukvaran mot större yta och mindre tillbehörspaket. Så då kan man lika gärna köpa 1200. Det blir nog bra det.
quick: Att du behövde göra en ny slingsignal efter kortet bytet är ju inget konstigt. Frågan är vad som hänt sen. Enklast är ju om man har möjlighet att testa klipparen på en annan installation för att se om den känner av någon signal där. Då vet man ju vart man ska gå vidare. Konstigt sammanträffande oavsett efter som det kom i samband med en fast körning.
Robothäxan: Har en Stiga 523 som fungerar bra. Men med några veckors mellanrum kan man hitta den stående med meddelandet "ingen signal". Den har då stått på någon omkretstråd och ej varit utanför området. Vad kan det bero på?
sonny baldersson: kod 897 verkar fungera oavsett siffra inom parantes.
quick: Ja det är nog det som gäller då. Du kanske till och med har garanti kvar. Har du förvarat laddstationen inomhus undervintern?
quick: Man ska helst ha några meter rak kabel åt varje håll samt 3 meter fritt framför om Husqvarna ska kunna garantera att det fungerar som det är tänkt. Huset står ju bara över plattan och stör inte klipparen. Finns till och med inställning i klipparen för om man har hus till. Då undviker den att köra över laddplattan när den är ute och klipper. Placering av laddstation blir ofta en
bol46: Tar endast ström från ett batteri men båda visar fullt vid laddning. Testad hos återförsäljare som inte fann något fel, någon som har förslag.
depalma: Ställa zoner via begränsningskabeln går på Landroiden också, inte riktigt vad jag är ute efter. Tyvärr... Jag får avvakta lite och köpa något nytt nästa säsong istället.
quick: En 430x med två guider är väl det enda klockrena valet till den tomten. Om man inte vill överdriva med en 450x då förstås.
Snurrespratt: Låter rimligt det du säger med överlappande magnetfält. Tyvärr får jag då sprinklervatten över laddstationen eller rättare sagt hundkojan där laddstationen är placerad i. Men det får jag väl lösa.
Patrick Ericsson: [citat] Hej! Tack igen! Någon sådan pryl har jag inte och om jag hade det hade jag inte vetat hur man gjorde... ;) Det blir att ringa "supporten" på måndag... Att gå iväg till den tunga, i allt genomkompetenta och hjälpsamma trädgårdsbutiken, Ica Maxi, är nog ingen idé... :confused:
DrSitch: Hej alla på forumet, Jag har äntligen beställt en robot och valet föll på en Husqvarna 420. Jag är ganska grön på området och önskar därför lite tips på hur man ska göra detta bra. (bifogad bild på hur min tomt ser ut, ungefär) [bild] Det är häck runtom hela tomten. Väst är till vänster sida på bilden Altanen på baksidan (dvs Norr) är ca 1m upp och där kan man troligen
pacman42: Min erfarenhet av "fulbatterier" är att de inte är lika bra. Har inte testat dessa, men erfarenheter från mobiltelefoner och annan elektronisk utrustning säger mig att de oftast åldras mycket snabbare...
Husqvarna220Ac: Hej Fick samma fel när jag lyft av karossen och rengjorde den förra vintern, då hade microswitchen fastnad, kom inte riktigt ihåg hur det såg ut, lyft så ser du vart den sitter...
Lennart Olausson: Tack för svar! Ja... det lutar nog åt en 430 till att börja med eller ev 330 då det tycks vara samma maskin fast med installationskit inkluderat i priset.
quick: Mjukvaran behöver uppdateras i samband med installationen av connect. Så det är bara att lämna in till åf.
JFrisk: Jag har nyligen flyttat till hus och börjar se att gräset växer. Just för stunden saknas gräsklippare men står en gammal handjagare hemma hos mina föräldrar jag blivit erbjuden att ta över. Men tanken på en robotgräsklippare lockar. Har en tomt på runt 800kvm där jag uppskattar att kanske 400kvm är gräs. Tomten är störst på baksidan med en relativt smal passage till framsidan
-Sudden-: Bra maskin. Dock är den remdriven, dom går av ibland,lätta att byta Kolla här för mer info: http://www.supomannen.se/410301570
vilind: Hej! Vi är några studenter från KTH som arbetar med ett projekt där vi ska förbättra och utveckla en robotgräsklippare. Som en del av processen undersöker vi vad folk tycker om gräsklippare och hur de använder dessa. En del av undersökningsarbetet är denna enkät: http://goo.gl/forms/BxHHOuyjD0 Om ni har möjlighet så är vi jättetacksamma för svar på denna, det hjälper oss
Markus W: Hej! Vi är några studenter från KTH som arbetar med ett projekt där vi ska förbättra och utveckla en robotgräsklippare. Som en del av processen undersöker vi vad folk tycker om gräsklippare och hur de använder dessa. En del av undersökningsarbetet är denna enkät: http://goo.gl/forms/BxHHOuyjD0 Om ni har möjlighet så är vi jättetacksamma för svar på denna, det hjälper oss
legion: Jag vet inte exakt för denna modellen men det brukar hamna på 15-20 cm gräs som lämnas utmed kanter. Kolla på HQ:s hemsida, http://www.husqvarna.com/se/support/download-manuals/ Där kan du ladda ner manualen för AM105. Det brukar finnas bra illustrationer i den om hur mycket som lämnas oklippt vid olika förhållanden, ex. väggar, rabatter, och stengångar.
mortimer: Ingen som har erfarenhet och koll på en installation av R160 ? Om vi börjar med programversion, vad har ni andra för version och när är de köpta/uppdaterade ?
Bolian: Tänk på att lägga ned kabeln en bit fler i alla fall inte ytligt vid skarven mellan gräs och sten. Detta för att gräskanten inte blir perfekt utan den trycks utåt av hjulen och du kanske vill skära gräskanten någon gång under sommarn. Och då vill man såklart inte ha kabeln för nära. Så länge inte karossen kan stöta emot något så bör det räcka med 15cm... men är det inte
mortimer: Hämtade klipparen idag. Lagringen av knivdisken blev bytt. HQ tog det på garantin.