Jag har stor komplex tomt och är inne på min andra Husqvarna robotklippare.

Till den första 230 ACX från 2005 köpte jag till en signalförstärkare men såg inte någon effekt av den (laddstationen blinkade för svag signal men allt funkade bra). Utökade förra säsongen klippområdet och köpte då en 430X efter det att den första hade slirat sönder hjuldrivningarna (10 års hårt slit, i och för sig med en del service och reparationer får väl ändå anses OK)

Den nya installationen varnar också för svag signal (blått fast sken) men allt fungerar klanderfritt. Jag bävar för den dag då slingkabeln degraderat och den svaga signalen går från svag till för svag och klipparen inte fungerar. Det blir då en svår felsökning (avbrottssökning är svårt nog).

Så till min fråga: Funkar min signalförstärkare (köpt typ 2010) också till 430X? Och var kopplas den optimalt in? Mitten på slingan? Spelar läget av guidekablarna roll?

Jag har ingen koll på signalförstärkare men får man nyfiket fråga hur många timmar din 230acx hade efter 10 års slit?

Faktum är att jag har kvar trotjänaren 230 ACX, och har låtit reparera den, för att använda vid de plågsamma tillfällen man får längre avbrott på den nya installationen (med 430X, har dock inte hänt än).
Körtidstimern på den gamla klipparen står på 6 811 timmar, men då vet jag inte om den kanske återställts vid något av de servicetillfällen jag haft.

Ja det har nog återställts nån gång. För det låter lite för en 10år gammal klippare på en komplex tomt. Jag har sett en 5 år gammal 230 acx med 14000 timmar på räknaren. Men då var det dax för en ny klippmotor och lager till framhjulen. En Husqvarna är inte så dyr som många påstår. Det gäller bara att se helheten.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
quick skrev:
[länk]

Är det en sådan du har så verkar den bara funka till Generation 2 klippare.
Ju just sådan, men frågan är om GPL lade till info om begränsningen till gen 2 när denna kom och sedan inte uppdaterat sin text. På Husqvarnas Automower site finns signalförstärkaren som tillbehör, men där nämns inga begränsningar?

marmit skrev:
Ju just sådan, men frågan är om GPL lade till info om begränsningen till gen 2 när denna kom och sedan inte uppdaterat sin text. På Husqvarnas Automower site finns signalförstärkaren som tillbehör, men där nämns inga begränsningar?
Mmm det är ju inte helt omöjligt. Går ju maila och fråga dom.

Många turer har det varit under åren. Köpte den nya klipparen från GPL-shop och jag hittade i en emaildiskussion, från 2013, inför det köpet att Signalförstärkaren INTE fungerar med de nya modellerna (3XX och uppåt). Verifierade detta också i min installation då jag får LED som blinkar blått (avbrott) när jag kopplar in signalförstärkaren. GPL nämnde då att ny förstärkare var på gång, men det verkar inte ha hänt.

Din slinga "degraderar" INTE, Koppar är koppar så fortsätt att låta det blinka och skaffa förstärkare den dag laddstation/klippare degraderat.

Släppte ut min på grönbete idag, klockan gick fel med 7 minuter annars bara slipa knivarna.
Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.