Klipparen stannar och visar felkod: vänster hjul. Vid omstart så går den en liten stund, stannar och visar omstart om 60 sek, startar, går en stund, stannar, visar felkod omstart om 60 sek och fortsätter så här.
Kollade hjulaxlarna så att det inte satt skräp, hjulen känns helt ok när man roterar för hand. Maskinen går rakt, möjligtvis lite långsammare än vanligt.
Ringde serviceverkstad, dom sa att kolen i motorn troligen behöver rengöras/bytas. Jag tvivlar lite på detta.
Är det någon som har haft samma problem eller kan säga vad det är ?
Tacksam för svar. Pelle
Kollade hjulaxlarna så att det inte satt skräp, hjulen känns helt ok när man roterar för hand. Maskinen går rakt, möjligtvis lite långsammare än vanligt.
Ringde serviceverkstad, dom sa att kolen i motorn troligen behöver rengöras/bytas. Jag tvivlar lite på detta.
Är det någon som har haft samma problem eller kan säga vad det är ?
Tacksam för svar. Pelle
Jag har haft samma problem, det var kolen. De var inte helt slut så då kan det hjälpa att ta ut dem och kanske dra av kontaktytan med lite sandpapper eller något. Då funkade mina en stund till. Men till slut så var det nya kol som behövdes.
Har precis plockat isär och rengjort/blåst rent. Det var inte mycket kvar av kolen men ska nu återmontera o testa.
Återkommer
Återkommer
Ok. Har återmonterat o testat. Fortfarande samma problem. Åker in o köper nya kol o fjädrar nu
Monterat nya kol och nu går klipparen som den sak igen
Ca hälften av kolet var nedslitet och då är det tydligen dax att byta. Den nya typen av fjädrar visste inte återförsäljaren något om, men meksnubben i serviceverkstan sa att om kolet slits ned helt, så blir spolen kass, vilket innebär byte av motor, därför kanske det är onödigt med kraftigare tryck i fjädern.
Detta bytet är det första efter tre säsongers körning och det tycker jag är ok, fyra st kol kostade 200 kr totalt, så ingen stor kostnad.
Detta bytet är det första efter tre säsongers körning och det tycker jag är ok, fyra st kol kostade 200 kr totalt, så ingen stor kostnad.
Jag rekommenderar dig ändå att byta till dom nya fjädrarna.. De är inte direkt starkare än de gamla utan av ett annat material vilket inte leder ström på samma vis. Dessutom bör man slipa upp/vidga spåret där fjädern löper. Finns ett servicemeddelande gällande detta.
Klicka här för att svara