Klipparen stannar och visar felkod: vänster hjul. Vid omstart så går den en liten stund, stannar och visar omstart om 60 sek, startar, går en stund, stannar, visar felkod omstart om 60 sek och fortsätter så här.
Kollade hjulaxlarna så att det inte satt skräp, hjulen känns helt ok när man roterar för hand. Maskinen går rakt, möjligtvis lite långsammare än vanligt.
Ringde serviceverkstad, dom sa att kolen i motorn troligen behöver rengöras/bytas. Jag tvivlar lite på detta.
Är det någon som har haft samma problem eller kan säga vad det är ?

Tacksam för svar. Pelle

Jag har haft samma problem, det var kolen. De var inte helt slut så då kan det hjälpa att ta ut dem och kanske dra av kontaktytan med lite sandpapper eller något. Då funkade mina en stund till. Men till slut så var det nya kol som behövdes.

• Gilla
pelleprognos
  • Laddar…
Har precis plockat isär och rengjort/blåst rent. Det var inte mycket kvar av kolen men ska nu återmontera o testa.
Återkommer

Det är till 99% kolen som bör bytas. Byt även tillden nya typen av fjädrar. Står om detta i en annan tråd.

• Gilla
pelleprognos
  • Laddar…
Ok. Har återmonterat o testat. Fortfarande samma problem. Åker in o köper nya kol o fjädrar nu

Monterat nya kol och nu går klipparen som den sak igen :) Ca hälften av kolet var nedslitet och då är det tydligen dax att byta. Den nya typen av fjädrar visste inte återförsäljaren något om, men meksnubben i serviceverkstan sa att om kolet slits ned helt, så blir spolen kass, vilket innebär byte av motor, därför kanske det är onödigt med kraftigare tryck i fjädern.
Detta bytet är det första efter tre säsongers körning och det tycker jag är ok, fyra st kol kostade 200 kr totalt, så ingen stor kostnad.

Knäppte förresten en bild. Trodde först jycken fastnat runt hjulaxeln :p Har tjatat på frugan att inte slänga pälstussar på gräset när hon borstat jycken. DSC_0595.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag rekommenderar dig ändå att byta till dom nya fjädrarna.. De är inte direkt starkare än de gamla utan av ett annat material vilket inte leder ström på samma vis. Dessutom bör man slipa upp/vidga spåret där fjädern löper. Finns ett servicemeddelande gällande detta.

Artikelnummer på den nya fjädern är 1126-1495-01. Kostar ca 20-25kr / st

Servicebulletinen heter 10-RB-014

• Gilla
pelleprognos
  • Laddar…
Är det lätt att själv byta/kolla kolen om man är bra händig? Om ja, hur?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.