7 169 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Återledning av begränsningskabeln från avgränsad yta - hur noggrant?
Håller på och installerar en Rob R600. I mångt och mycket är instruktionen den samma som HK så ni som installerat dessa kan säkert också besvara min fråga...
Enligt instruktion kan man vid avgränsningsyta ("ö") leda tillbaka begränsningskabeln i samma spår. I nästa mening varnas för att man inte får korsa in- och utgående kabel viket för mig känns svårt att säkerställa om man använder samma spår. Se bifogad bild. Tilläggas bör att jag gräver ned kabeln istället för att använda märlorna...
Min fråga är kort o gott hur känsligt detta är och hur noggrann man måste vara vid skapandet av "öar" i klippområdet?
Enligt instruktion kan man vid avgränsningsyta ("ö") leda tillbaka begränsningskabeln i samma spår. I nästa mening varnas för att man inte får korsa in- och utgående kabel viket för mig känns svårt att säkerställa om man använder samma spår. Se bifogad bild. Tilläggas bör att jag gräver ned kabeln istället för att använda märlorna...
Min fråga är kort o gott hur känsligt detta är och hur noggrann man måste vara vid skapandet av "öar" i klippområdet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går bra att korsa i samma spår, så länge du korsar lika många gånger åt vardera håll, så att säga. Det är bara situationen i sista bilden som inte får förekomma, dvs att ledningen ligger åt motsatt håll, eller hur man nu ska säga, runt ön.
Ligger kablarna i samma spår så tar fälten i vardera ledare ut varandra, även om de korsats 2, 4 eller 72 gånger.
Ligger kablarna i samma spår så tar fälten i vardera ledare ut varandra, även om de korsats 2, 4 eller 72 gånger.
Ok! Men det är ju minst sagt oklart hur gånger de korsar varandra när jag pressar ner dem i samma spår... Jag använder kantskärare och det blir ju bara en tunn skåra dvs finns ju inget utrymme för någon precis kabelförläggning...PNO skrev:
Det går bra att korsa i samma spår, så länge du korsar lika många gånger åt vardera håll, så att säga. Det är bara situationen i sista bilden som inte får förekomma, dvs att ledningen ligger åt motsatt håll, eller hur man nu ska säga, runt ön.
- Någon som precis som jag bara 'pulat' ned kablarna utan någon större eftertanke och fått det att fungera konsekvent?
Trodde att det var magnetfältet som skapas runt kabeln som klipparen styr efter. Då borde ju två ledare som ligger parallellt men med strömmen i motsatt riktning skapa magnetfält som tar ut varandra oavsett om de korsar varandra 0,1,2 eller flera gånger... Nyckeln är att de ligger tätt ihop tänker jag.
- är det inte magnetfältet runt avgränsningskabeln som styr klipparen eller har jag missförstått något annat?
Ja det är magnetfältet. Optimalt är att tvinna dem. Att de korsar varandra när de ligger tätt är inget problem. Det man behöver ha koll på är vilket håll man går runt ön på.
Aha! Så det viktiga är att lägga ö-avgränsningsslingan tvärt emot begränsningsslingan? Dvs löper betalningsslingan moturs runt klippytan så ska avgränsningen runt ön löpa medurs?D Daniel 109 skrev:
Edit: antar att det är så klipparen skiljer på yttre begränsning och inre/ö-begränsningar?
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Visst är det magnetfältet som styr klipparen. Där kablarna ligger dikt an i diket mot ön tar magnetfälten ut varandra som det har skrivits ovan, bara dom verkligen ligger dikt an.
Det är bara att hålla rätt släng kring ön. Börja med att lägga kabeln på marken och från ytterkanten mot ön. Lägg kabeln då med 30 cm avstånd utan korsningar, runt ön och tillbaka.
Har du lyckats med det kan du sammanföra kablarna och sänka dom i ett gemensamt dike. Där får dom ligga huller om buller, bara dikt an.
Det är bara att hålla rätt släng kring ön. Börja med att lägga kabeln på marken och från ytterkanten mot ön. Lägg kabeln då med 30 cm avstånd utan korsningar, runt ön och tillbaka.
Har du lyckats med det kan du sammanföra kablarna och sänka dom i ett gemensamt dike. Där får dom ligga huller om buller, bara dikt an.
Se din bild i inlägg 1. Så ska du lägga slingan.A aekeberg skrev:
Finns inte så mycket att göra fel på annat än att lägga tråden för nära hinder.
Tips. Lägg tid på att avgränsa dina träd även om klipparen och träden kan hantera att klipparen stöter emot. Det blir mindre påfrestning på maskinen och du slipper dom irriterande motkörningsljuden.
Tips. Lägg tid på att avgränsa dina träd även om klipparen och träden kan hantera att klipparen stöter emot. Det blir mindre påfrestning på maskinen och du slipper dom irriterande motkörningsljuden.
Nja, det blir ju snarare samma håll. Klipparen ser ingen skillnad på ö och kant efter som ledningen går i samma riktning när den kommer mot den.A aekeberg skrev:
Klicka här för att svara