Glöm startpunkter och kör med Gps:en aktiverad istället. Men man kan sätta startpunkter genom att ställa in under yttäckning hur långt och ofta den ska följa guide 1 eller 2, eller följa yttertråden åt höger eller vänster. Men då måste man först avaktivera gps funktionen och det vill du inte. Låt klippa sköta det själv istället.

Där emot rekommenderar jag ändå att du lägger ut guidekabel till området. Dels så den hittar hem lättare men den följer den även ut när gps funktionen är aktiverad.
 
Q quick skrev:
Glöm startpunkter och kör med Gps:en aktiverad istället. Men man kan sätta startpunkter genom att ställa in under yttäckning hur långt och ofta den ska följa guide 1 eller 2, eller följa yttertråden åt höger eller vänster. Men då måste man först avaktivera gps funktionen och det vill du inte. Låt klippa sköta det själv istället.

Där emot rekommenderar jag ändå att du lägger ut guidekabel till området. Dels så den hittar hem lättare men den följer den även ut när gps funktionen är aktiverad.
Jaså såna startpunkter, det har jag tänkt använda. GPS har jag haft igång en vecka nu men tycker inte det funkar... Inte ens den stora ytan nere vid vattnet går den ner till regelbundet. Enbart slumpen och ibland åker den ut lika snabbt som den kom in där. Det känns med andra ord helt slumpmässigt och inte planerat utifrån GPS. Det går inte att se en karta som funktionen "Yttäckning med GPS" arbetar efter gissar jag? Jag har ju connect och tekniskt sett borde det vara möjligt.
 
  • Gilla
Simon Lundqvist
  • Laddar…
Vet inte om det går att få fram kartan i Connect men vet att det går med Autocheck. Diagnos och service programmet till Automower. Men det är ju endast verkstan som har tillgång till. Att använda startpunkter blir och väldigt slumpartat. Man vet ju vad den börjar att klippa men den kan gå direkt iväg till nästa yta om slumpen vill.
 
Det fina med slumpen är att den är just slumpartad. Börjar klipparen på den bortersta ytan ett par gånger per dag blir den nog tillräckligt bra klippt.
 
Nu har klipparen gått några veckor, helt fantastisk är den! Jag har gjort avsmalningar vid ingångarna till de smala passagerna och lagt en guide till respektive avlägsen yta. Klipparen kommer med lätthet fram till alla ytor, klarar sluttningarna och hela trädgården ser ut som en golfgreen. 1 000m kabel har jag lagt, men det har det varit värt. Stort tack för hjälpen allihopa, det har blivit långt över förväntan! :D
 
  • Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
Z Zachtionman skrev:
Nu har klipparen gått några veckor, helt fantastisk är den! Jag har gjort avsmalningar vid ingångarna till de smala passagerna och lagt en guide till respektive avlägsen yta. Klipparen kommer med lätthet fram till alla ytor, klarar sluttningarna och hela trädgården ser ut som en golfgreen. 1 000m kabel har jag lagt, men det har det varit värt. Stort tack för hjälpen allihopa, det har blivit långt över förväntan! :D
Vad kul att det funkar så bra!

Själv är jag sen drygt 2 veckor ägare av en AM 310 och jag är också otroligt nöjd. Gräsmattan har aldrig varit såhär fin!
 
Riktigt kul att höra att det fungerar bra! :)
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det där kommer funka utan problem. Jag har en 60 cm bred passage som är 14 meter lång. Det går som en dans.
Hur styr du klipparen där? Följs guide ut eller GPS?

Hur nära har du lagt guide och begränsningskabel i relation till varandra?
 
Redigerat:
P pappaM skrev:
Hur styr du klipparen där? Följs guide ut eller GPS?

Hur nära har du lagt guide och begränsningskabel i relation till varandra?
Undrar detsamma !
 
P pappaM skrev:
Hur styr du klipparen där? Följs guide ut eller GPS?

Hur nära har du lagt guide och begränsningskabel i relation till varandra?
E erik832995 skrev:
Undrar detsamma !
Jag (trådstartaren) svarar utifrån mina erfarenheter, även om det inte var just mig ni frågade :)

Jag kör min enbart på att manuellt följa guide. Det funkar jättebra medans jag upplevde GPS-funktionen som meningslös, men kanske väntade jag inte tillräckligt länge så den fick lära sig. Men som sagt så funkar den manuella styrningen väldigt, väldigt bra.

Har ni en Husqvarna så kan ni ställa in "korridorbredd". Det styr hur tätt inpå guidekabeln som klipparen går när den följer guiden. Min långa passage som ni ser i kartan är ca 80cm överlag, men som smalast nedåt 50cm. Jag har satt korridorbredden på det lägsta och då tar den sig igenom utan problem. Jag har gjort öppningarna till den långa passagen väldigt, väldigt små just för att klipparen inte ska ta sig in där av misstag, då irrar den runt där i oändligheten. Guidekabeln lägger ni mitt emellan begränsningskabeln, i mitt fall så lite som 25cm emellan dem. Testa er sedan fram med korridorrbredden och se vad som funkar.

Nackdelen med en "liten" korridorbredd är att det kan bli hjulränder i gräsmattan utmed guiden, men de försvinner snabbare än det är dags att följa guiden igen enligt min uppfattning.
 
Nu ca 1 år efter jag först startade min robot på min komplexa tomt så kan jag sammanfatta att det fortfarande fungerar ypperligt. De långa kablarna (totalt ca 1km, max längd enligt Husqvarna är 800m) fungerar fortfarande som de ska trots ca 20 skarvar överlag. Ångrar att jag inte grävde ner allt från början med kantskärare då jag lagt lika mycket tid på sökning efter kabelbrott som nedgrävning hade tagit. Men men, nu är allt nedgrävet eller övervuxet så framöver ska jag nog klara mig utan avbrott.

Otroligt nöjd med klipparen och vår fantastiskt fina gräsmatta :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Z Zachtionman skrev:
Jag (trådstartaren) svarar utifrån mina erfarenheter, även om det inte var just mig ni frågade :)

Jag kör min enbart på att manuellt följa guide. Det funkar jättebra medans jag upplevde GPS-funktionen som meningslös, men kanske väntade jag inte tillräckligt länge så den fick lära sig. Men som sagt så funkar den manuella styrningen väldigt, väldigt bra.

Har ni en Husqvarna så kan ni ställa in "korridorbredd". Det styr hur tätt inpå guidekabeln som klipparen går när den följer guiden. Min långa passage som ni ser i kartan är ca 80cm överlag, men som smalast nedåt 50cm. Jag har satt korridorbredden på det lägsta och då tar den sig igenom utan problem. Jag har gjort öppningarna till den långa passagen väldigt, väldigt små just för att klipparen inte ska ta sig in där av misstag, då irrar den runt där i oändligheten. Guidekabeln lägger ni mitt emellan begränsningskabeln, i mitt fall så lite som 25cm emellan dem. Testa er sedan fram med korridorrbredden och se vad som funkar.

Nackdelen med en "liten" korridorbredd är att det kan bli hjulränder i gräsmattan utmed guiden, men de försvinner snabbare än det är dags att följa guiden igen enligt min uppfattning.
Men fungerar inte automatisk passagehantering? Då centrerar klipparen själv över guiden när det smalnar av mellan slingorna, så slipper man hjulspår på resten av guiden.
Fungerar utmärkt på min men passagen är inte så lång.
 
Z Zachtionman skrev:
Vad innebär en "startpunkt"? Ytan som är "bortanför" den längsta korridoren har jag faktiskt lyft klipparen till nu då jag inte orkat lägga den långa guiden ännu.

Ja mycket höjdskillnader är det! Både avsatser och sluttningar. Sluttningarna klarar den faktiskt galant, även om det är ca 35° lutning på de allra värsta platserna, dock bara enstaka meter. Gräsmattan blir oerhört fin och vi kunde inte vara nöjdare :) Det enda jag stör mig på är att den dragit av begränsningskabeln många gånger... Tror jag är uppe i 7-8 avkörningar nu. Har gått med morakniven och grävt ner slingan i efterhand på säkert halva sträckan nu, men nu börjar den mer eller mindre gå problemfritt.
Hur lyckas du köra av slingan är för mig en gåta, fler mälor så inte linan hänger i luften! Sen växer slingan in i gräset efter en sommar..

Husqvarna är grymma! Finns ingen missnöjd! Ska göra en special installation snart åt en vän, med att kapa in slingor på hårda ytor mm.
 
legion legion skrev:
Men fungerar inte automatisk passagehantering? Då centrerar klipparen själv över guiden när det smalnar av mellan slingorna, så slipper man hjulspår på resten av guiden.
Fungerar utmärkt på min men passagen är inte så lång.
Automatisk passagehantering känner jag faktiskt inte till, har aldrig sett det i inställningsmenyn. Googlade nu och ser att klipparen ska ha det, precis som du säger. Ska kolla efter det så kan jag minimera hjulspåren. Tack! :)

H Husqvarna220Ac skrev:
Hur lyckas du köra av slingan är för mig en gåta, fler mälor så inte linan hänger i luften! Sen växer slingan in i gräset efter en sommar..

Husqvarna är grymma! Finns ingen missnöjd! Ska göra en special installation snart åt en vän, med att kapa in slingor på hårda ytor mm.
Dels har vi sjötomt så marken längst ned i trädgården kan vara väldigt vattenmättad i början av säsongen, så ibland kan märlorna nästan krypa upp av sig själva. Sen har vi även en bjässe till hund på 35-40kg som härjar fritt i trädgården, springer kapplöpning med den mindre hunden och då dras kablarna ibland upp en bit. Men i år har det vuxit över så pass bra att det klarat sig hittils.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.