Hej!
Vi fick våra 315X installerad av en firma som fräste ner kabeln. Dock har vi märkt att 90% av fallen när den lämnar laddstationen(röd rektangel) så åker den enligt gul pil längs guideslingan(blå). Samma när den vill till laddstationen så följer den ofta guiden hela vägen bakom garage innan den vänder. Gör ju ganska fula spår i gräsmattan. Se bild och illustrationen.

Kan man göra nån inställning som gör att den kan variera åt vilket håll på guideslingan den åker ut på? Skulle ju önska mycket mer klipptid vid gult kryss exempelvis.

• Satellitbild av en trädgård med ritade linjer som illustrerar en robotgräsklippares väg från laddstationen längs en guidekabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med spår efter robotgräsklippares väg till laddstationen, tydliga mönster i gräset.
    Skapa konto
Nu kanske jag har helt fel, men 315x har väl bara möjlighet till en guide?

OM det nu är så att den har två guider och dessa fungerar, så kan du antingen välja att den skall gå på GPS och då eventuellt "tvinga" den att lägga till ytan bakom huset i sin interna karta genom att helt enkelt bära dit klipparen och starta den där. Eller så kör du på avslagen GPS och ställer in i appen hur den skall välja att starta genom att sätta startpunkter på guidekabeln. Allt detta står i manualen (har du bara en liten, så hittar du den stora versionen på husqvarnas webb).

Spårbildningen som blir när den skall ladda skall du egentligen inte få. Du kan i appen ställa in hur brett klipparen skall "slingra" sig fram bredvid guiden när den åker just för att inte skapa sådana spår. Men om du har en väldigt smal passage någonstans kommer klipparen dessvärre att ge spårbildning ändå. Det kan gå att göra detta bättre genom att flytta på guide/begränsningskabel lite där det är som smalast för att ge klipparen så mycket behövligt utrymme som möjligt. Men en sådan sak tycker jag installatören borde haft koll på och diskuterat med er om inte annat.

Jag tolkar det som att det egentligen inte alls är två guider, utan en som gör en loop bakom garaget. Så att guiden egentligen går enligt grön linje nedan. Och då kan man ju förstå om det blir tight och att klipparen därmed kör i samma spår.

Jag skulle nog överväga att ta bort loopen bakom garaget i så fall.

För att få klipparen att starta längst bort ställer du in att den ska följa guiden exempelvis 200 meter varannan start eller så. Om den nu går på guide, och inte gps.
Satellitbild av en tomt med markering av robotgräsklippares föreslagna slinga runt ett garage.
Skapa konto

Hej!
Tackar för svar! Har dröjt lite eftersom jag ville kolla om det är som "Nötegårdsgubben" säger. Jag har inte fått nåt svar från firman men jag börjar bli övertygad om att så är fallet, slingan går som du ritat i grönt.
Men om jag nu tar bort slingan bakom garaget, kommer klipparen hitta dit och klippa?
Använder inte klipparen en kombo av GPS och guidekabel? Den använder väl guiden när den ska hem/ut och GPS som grovnavigering för att klippa olika områden?

Har den gps borde den hitta dit, i alla fall efter ett tag. Klipparen kan annars också följa begränsningskabeln ut, så ställer du den exempelvis på att följa vänster begränsningskabel 30 m (eller vad det nu är) så kan du få den att starta bakom garaget på det viset. Hem lär den hitta ändå.

• Gilla
tensiden
  • Laddar…
Ok, tackar för svar! Låter då som att jag behåller GPS på och kortar av begränsningskabeln så den inte går in bakom garaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.