Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Hej!
Har en 315 med 1 område att följa guideslinga till en punkt där den klipper 20%.
Har fungerat felfritt.
Nu följer den inte guiden till området och när jag testat lägga in ett till och väljer Testa så går klippare ut från laddstationen och börjar klippa åt vänster, men den räknar metrarna om jag öppnar luckan.
Verkar ha tappat guiden.
Det jag kommer på att jag ändrat är att flyttat laddstationen ca 10cm åt vänster och ökat avståndet passera begränsningsslingan till 38cm.
Lyser grönt i laddstationen. Tips på vad jag ska göra?
Har en 315 med 1 område att följa guideslinga till en punkt där den klipper 20%.
Har fungerat felfritt.
Nu följer den inte guiden till området och när jag testat lägga in ett till och väljer Testa så går klippare ut från laddstationen och börjar klippa åt vänster, men den räknar metrarna om jag öppnar luckan.
Verkar ha tappat guiden.
Det jag kommer på att jag ändrat är att flyttat laddstationen ca 10cm åt vänster och ökat avståndet passera begränsningsslingan till 38cm.
Lyser grönt i laddstationen. Tips på vad jag ska göra?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Blir tokig på det eftersom det har fungerat felfritt men nu på sistone har jag märkt att den inte klippt och jag måste ha gjort något tokigt när jag flyttade stationen lr ändrade någon setup
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Hm låter otroligt, hur det ska ha gått till men tanken har slagit mig. Allt är installerat för knappt ca 1 månad sedan.
Är det bara att dra upp och kolla guiden om jag inte har ett sökverktyg?
Är det bara att dra upp och kolla guiden om jag inte har ett sökverktyg?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Koppla guiden till ena anslutningen för begränsningskabeln, lyser det grönt så är guiden troligen hel.
Min 230 ville heller inte följa guiden, på något vis har det ändrats i en meny, inte jag.
protte
Min 230 ville heller inte följa guiden, på något vis har det ändrats i en meny, inte jag.
protte
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Okej det ska jag testa.
Det som talar för att guiden är ok är att om jag flyttar klippare till området manuellt så hittar den laddstationen och det borde den inte göra utan guide.
Är det bara dra loss kontakterna?
Det som talar för att guiden är ok är att om jag flyttar klippare till området manuellt så hittar den laddstationen och det borde den inte göra utan guide.
Är det bara dra loss kontakterna?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Det blinkar blått när jag satte guiden på ena begränsningakontakten
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Nu ser jag i meddelanden, 29 juni guide 1 hittas ej.
Så någonting har hänt där. Får väl införskaffa mig ett mätinstrument
Så någonting har hänt där. Får väl införskaffa mig ett mätinstrument
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Vilket instrument behöva för att kolla guiden?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Multimeter. Biltemas för 99 spänn duger.
Protte
Protte
Produkter som diskuteras: "Multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag föredrar multimeter och AM-radio. Sådant man i regel ändå har hemma.
Multimeter för att mäta motstånder över slingorna = då ser du om det är helt eller delvis brott på någon slinga.
Sedan AM-radio vid behov för att söka fram var brottet är.
Funkar klockrent.
Multimeter för att mäta motstånder över slingorna = då ser du om det är helt eller delvis brott på någon slinga.
Sedan AM-radio vid behov för att söka fram var brottet är.
Funkar klockrent.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Okej en multimeter har jag men med den får jag bara reda på om det är ett brott men inte vart? Vart mäter jag med den, mellan guiden och begränsningens kontakter?
Exakt. Du kopplar loss slingan den laddstationen och mäter på de kablar du vill testa. AL-AR, AL-G1, G1-AR osv beroende på hur många guider du har. Då pinpointar du var på slingan du ska söka. Under 20 Ohm brukar man väl säga, men helst under 10.holmberg87 skrev:
Har du sedan en AM-radio kan du koppla in och söka längs slingan som multimetern säger är kass och höra var brottet är. Multimetern har då hjälpt till med att avgränsa sökområdet till åtminstone hälften.