4 346 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Lärlingslön och restid?
Jag gissade...
Men vi kan ju försöka på oss en liten beräkning under förutsättning om normal arbetstid. (Jag vet att det är många F-skattare som jobbar mycket mer men det är väl inte relevant).
Vi förutsätter 150 fakturerbara timmar på månad, resten går åt till tex sysselsättningsbrist, karensdagar, firmapul, utbildning etc (som en jämförelse; de hyllade IT-konsulterna kom upp i ca 70 fakturerbara timmar per månad)
Vänligen notera att detta är uppskattningar
Fakturerat 150x265= +39750:-
Fasta kostnader typ lokaler, bilar, kläder, verktyg, revisorer, avtalspensioner och framförallt försäkringar
Avgår -15000:- => 24750:-
På lönen ska läggas ca 13% semesterersättning, ca 33% arbetsgivaravgift samt sjukersättning i tre veckor som åligger arbetsgivaren (kanske kan man teckna en försäkring mot detta? vi antar det varför det anses ingå i de fasta kostnaderna)
Således 24750/1.13/1.33=16468:- i månadslön.
Så, visst anpassade jag siffrorna så att det skulle passa min gissning men jag anser att det ligger nära den den vita idealiserade sanningen som förutsätter att alla jobbar vitt och bara 40 timmar i veckan.
Men vi kan ju försöka på oss en liten beräkning under förutsättning om normal arbetstid. (Jag vet att det är många F-skattare som jobbar mycket mer men det är väl inte relevant).
Vi förutsätter 150 fakturerbara timmar på månad, resten går åt till tex sysselsättningsbrist, karensdagar, firmapul, utbildning etc (som en jämförelse; de hyllade IT-konsulterna kom upp i ca 70 fakturerbara timmar per månad)
Vänligen notera att detta är uppskattningar
Fakturerat 150x265= +39750:-
Fasta kostnader typ lokaler, bilar, kläder, verktyg, revisorer, avtalspensioner och framförallt försäkringar
Avgår -15000:- => 24750:-
På lönen ska läggas ca 13% semesterersättning, ca 33% arbetsgivaravgift samt sjukersättning i tre veckor som åligger arbetsgivaren (kanske kan man teckna en försäkring mot detta? vi antar det varför det anses ingå i de fasta kostnaderna)
Således 24750/1.13/1.33=16468:- i månadslön.
Så, visst anpassade jag siffrorna så att det skulle passa min gissning men jag anser att det ligger nära den den vita idealiserade sanningen som förutsätter att alla jobbar vitt och bara 40 timmar i veckan.
Klicka här för att svara