Det är mycket snack nu om att svenska hantverkare inte har nån moral eller heder. De har dessutom ingen yrkesstolthet, sägs det.

Skitsnack. Det finns otroligt många otroligt duktiga svenska hantverkare. Och de har en yrkesstolthet som många av oss andra bara skulle kunna drömma om.
Tyvärr finns det lysande undantag från den regeln, som från alla andra regler.

Men dyra är de, de svenska hantverkarna. Tyvärr är klåparna lika dyra, vilket gör att många blir olyckliga och besvikna. De förtjänar all kritik...men inte alla hantverkare.

Tack för ordet.

Problemet är att hitta dom guldkorn som finns i öken...

Enligt min erfarenhet är det då inget som talar för någon yrkesstolthet för denna kår.

Exempel:

1) Killen som slipade vardagsrumsgolvet snackade skit om både mig och frun när min fru befann sig i hallen 5 meter därifrån. För att få ordning på hans skitjobb var vi tvungna att anlita en oberoende besiktningsman som ålade firman att göra om hela jobbet eller så skulle det blivit en anmärkning.

2) VVS Killen som bara skulle komma och koppla in en ny blandare i köket lyckades med konststycket att sätta varmt rör på kall kran och vise versa. Varför? Förklaringen vi fick var att rören inte räckte för att sätta på rätt sätt.... Vad ska man säga?!!!!!!

3) Snickaren som kom hem till oss för att fixa några småsaker brände en säkring och satte då in en metalltråd runt säkringen för att strömmen skulle funka igen. Jobbet han gjorde blev rätt OK men tror ni han berättade om säkringen? 3 veckor senare hittade jag fadäsen och ringde upp och blev själv anklagad(!)

Ska jag fortsätta?!  >:(

Det är få (om ens någon?) i min yrkesgrupp som behandlat mig på samma sätt som de hantverkare jag anlitat.

Mvh Stefan

Stefan -> Måste bara få fråga - var det här folk som någon rekommenderat dig??

Anledningen till att jag fråga är att jag personligen tror att det bästa sättet att hitta BRA hantverkare är via kontakter! Vi har fullt förtroende för de killar vi kommer att anlita vid vårt lösvirkesbygge. Snickaren är en bekant till familjen och världens mest reko kille. Grävaren likaså. VVS- och elektriker har vi blivit tipsade om av vänner.

Anlitar man någon man inte har en aning om vem det är så är ju risken större att man råkar ut för ett rötägg. OCH rötägg finns det i ALLA branscher....

Jag håller med Karl Dussin att det finns både bra och dåliga hantverkare, precis som i alla andra brancher.

Det är tyvärr så att det är en klar brist på duktiga hantverkare och det leder till att rötäggen kan vara kvar i branchen år efter år eftersom dom får jobb ändå.

Man tycker att branchen själv borde utforma ett sätt att premiera dom duktiga och som man sedan kan få ta del av. Vi har alltid möjligheten att klaga och kontrollera hantverkaren hos ARN

Jag säger bara en sak: Referenser.

Halloj igen!

Jag var nog allt på lite dåligt humör när jag svarade igår ;D

marge Golvsliparfirman fick jag rekommenderad av en nära bekant. Men de andra två är tagna på rekommendation av ett stort byggvaruhus i Arninge/Stockholm. Tyvärr är det väl så att om någon rekommenderar en firma så behöver det inte betyda att man får samma kille/tjej som gjort jobbet åt den som rekommenderar. Så var också fallet med vårt slipade golv (alltså inte samma kille som gjort ett bra jobb tidigare).

Ja, nu ska man ju inte dra alla över en kant. Visst finns det duktiga och mindre duktiga hantverkare men det är väl som med allt annat att det är rötäggen man hör talas om mest *suck*

Lite konkurrens sitter dock inte fel!

Mvh Stefan (något gladare idag!)

Alf,

Hantverkare från utlandet behöver inte jobba svart....
Håller med om att konkurrens är bra och det är även detta forum. Häng gärna ut de som missköter sig så andra slipper råka ut för dem - det kommer i alla fall jag göra både med rötäggen och guldkornen.

Måste även göra ett inlägg.
Det som är mest förvånande tycker jag är vissa hantverkares attityd - speciellt då man ifrågasätter eller påpekar felaktigheter. Inte behöver de bli otrevliga för det, men det är väl en försvarsmekanism, även om jag inte riktigt brukar bete mig så mot mina kunder om vi gjort fel... (borde i och för sig inte vara annorlunda bara för tt det är en annan branch)

//Anna

Jag tror att man måste ha lite tur när det gäller hantverkare.
Vi blev rekommenderade den grundentreprenör vi använder just nu.
Jag måste säga att han gör jobb som vi inte förväntade oss.
Han är så otroligt nogrant att om han är tveksam på något, ringer han och ber oss att komma till tomten.

Han håller på och planerar hela tomten med terraser. När vi åkte förbi igår blev överaskade av det jobb han gör.
Långt över förväntningar!

Där han packar bergstenarna för grundunderlaget ser ut som om han har redan gjutit där. Det är helt otroligt! ;D ;D ;D

Det jag vill säga egentligen med det här är att man kan inte generalisera. En person är faktiskt en "person" alla är individer som agerar och fungerar på olika sätt.
Vi har mycket bra hantverkare i detta land. Samtidigt har vi såna som man ska akta sig för. Detta är normalt för ett samhälle. Guldkorn är svåra att hitta ;)

Många dilemma man hamnar i med hantverkare kan man förutse. Jag tror de flesta av oss också förutser dem men vi hoppas och hoppas att de inte skall hända, och när de sedan händer är det inte bara en fråga om att man håller på att få ett dåligt hantverk, man måste vara en buse som tar upp saken också, för med ett dåligt hantverk följer nämligen en annan sak slag i slag. Nämligen att den som utför det dåliga hantverket oftast inte är medveten om det, och anser sig kunna mer om sitt hantverk än vad du kan.

Lösningen är förstås att ta upp saken innan den kan hända och framförallt innan man gett hantverkaren uppdraget. "Jag vet att du är en duktig kille men jag ställer de här frågorna till alla. Vad händer om det inte blir bra? Vad händer om du inte kan slutföra? Vad händer om du plötsligt måste göra andra arbeten samtidigt och inte kan jobba här fulltid? Vem är det som skall städa?" Ungefär. Kör Columbo-stilen "Excuse me, excuse me, but..." så kränker du inte. Att ha att göra med hantverkare är inte som en spännande date, här är det ju bra att man får reda på vad som kommer att hända från början.

Att ta upp en vadgörviomdettahänder-lista i början kan kännas lite motigt, men jag kan lova att det är motigare när det har hänt.

Om vi vill göra några ändringar som inte står med i kontraktet är det skriftligt som gäller annars blir det inget gjort.Vilket jag tycker är självklart.

Ringde mattläggaren för några dagar sedan (en som tidigare är bekant med min mors bror och syster.

hantis:-Nja, jag har inte tid, jag har tagit på mig för mycket jobb. Men om du istället ringer de här killen så löser det sig kanske.
"Men är den här andra lika bra då?"
hantis: -Hörre du, han är bättre, han har lärt upp mig!

så de riktigt trevliga finns faktiskt.. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.