Hej! Vi har en inkomst på cirka 47' brutto och tänker ta ett lån på cirka 1,6 milj med liten kontantinsats. Kalkylen från banken hamnar på cirka 12.000 per månad (boendekostnad inkl drift) eller 9.500 med skattereduktion.

Vi tar ett lån på 2.2milj och skall enligt bankens alla beräkningar hamna på runt 10500:-/mån...

Hmm...

anna_jonkoping skrev:
Har precis börjat kolla lite på att bygga hus. Tänkte höra med Er som har tagit lån. Är det möjligt att ta ett lån på 2 milj. och få en boendekostnad inkl. driftskostnader på runt 10000/mån?
Jag och min sambo har en inkomst på ca. 44000 innan skatt och tänkte inte lägga särskilt mycket i kontantinsats. Hoppas någon vill ge mig en kommentar.
Hej!

Ett lån på 2 mille. Ränta på säg, 7% (högt räknat!)= 140000/år, delat på 12 månader.... 11666:- brutto, men med skattereduktion 8160:- + 1500 driftkostnad= 9666:- + 1500 amortering = 11166:-........ så här visade vår bank oss att man räknar, Handelsbanken.

Så alltså 11166:- per månad! :).

Gabriella.

Med 2 mkr i lån varav 25% i topplån och en amortering på endast 1.500:- så skulle det betyda en amorteringstid på 27 år.

Skulle man vara riktigt tuff i sin kalkyl och räkna ett topplån på 0,5 mkr på 10 år så blir amorteringen drygt 4.000 kr/månad.

Man kanske även kan ta med i beräkningen/fundera på om man tror att vi skall med i EMU eller inte. Tittar man på ränteläget i Europa och jämför så kan man se att nivån ligger c:a 1% enhet under våra nivåer.
OM det blir EMU omröstning nästa år och OM vi säger ja, ja då kanske det narturliga är att vi närmar oss EU nivån och inte tvärtom.
Tar man även med USA i beräkningen som ligger 2-3% enheter lägre....

Jag själv har inte med detta i beräkningen, tycker att man skall räkna på läget just nu, men det kan vara en aspekt att ha i bakhuvudet. Det kan ju faktiskt innebära x antal tusen mindre räntekost och det skadar väl inte.

Nybyggare skrev:
Med 2 mkr i lån varav 25% i topplån och en amortering på endast 1.500:- så skulle det betyda en amorteringstid på 27 år.

Skulle man vara riktigt tuff i sin kalkyl och räkna ett topplån på 0,5 mkr på 10 år så blir amorteringen drygt 4.000 kr/månad.
Självklart har du rätt.
Jag utgick visserligen från att man förhoppningsvis kan lägga något i kontantinsats, att man gör lite eget arbete och att värderingen hamnar på samma som produktionskostnaden eller till och med högre :D.

Sedan så är det ju så att om man är en familj och alla har sina konton (och besparingar) på en och samma bank, man visar att man sköter sin ekonomi och är en pålitlig kund.... ja då er man ju sk "helkund" på sin bank och en helkund har alltid ett mycket bra förhandlingsläge när det gäller låneupplägget.... tex 15/85 % istället för 25/75%... topplån kontra bottenlån.

Eller... vad tror ni?

Gabriella.

Edvin,

Visst vore det trevligt med en räntesäkning om man går med i EMU - men håller med dig om att man inte skall räkna med det!

//Anna

Nä, de eventuella kosingarna får man väl lägga på hög för den dagen man skall börja betala den
f ö r b a n n a d e fastighetsskatten.

Precis - det är bara att börja spara....  

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.