Caesar skrev:
Fy fan ,er vill man inte ha i sin affär.Eller...man ska kanske lägga på en prutmån på priset...?
Självaste utgångspunkten är ju att du redan har prutmån på priset i din affär.

8)

OLHA skrev:
Har varit med i förhandlingar när alla har suttit tyst i över en halvtimma.... Det är LÅNG tid!!! ;-)
Coolt. 8)

Caesar skrev:
Fy fan ,er vill man inte ha i sin affär.Eller...man ska kanske lägga på en prutmån på priset...?
Är det inte det som kallas för marginal? Vill du inte hellre göra en affär med en kund som prutar 5%, än inte göra någon affär alls för kunden går någon annan stans? ???

Ja, att sitta tyst så länge, 8 personer i ett rum... Det är både svårt att hålla sig i skratt samtidigt som man måste vara skärpt... Många roliga gubbar blir det i papprena. Men det händer....

5% i rabatt? I vissa lägen hadejag slagit av handen på kunden direkt, om han föreslagit det. ;)

När det gäller affärer/butiker av sällanköpsvaror ligger marginalerna i snitt på 35-40%. (Ej lockvaror) Till det finns det ofta en bonus för företagaren om 1-4% som kan/skall användas för marknadsföring/annonser. Kanske ytterligare bonus att användas för utbildning av säljarna.

Om kunden då köper via leasing tillkommer kanske 10% marginal. (Beroende på ränta) Detta då handlaren erhåller räntemellanskillnaden mellan priserna diskonterade i tre år. Till det, vid restvärde 0, så kan ägandet av produkten övergå till säljaren istället för leasingbolaget. Då tillkommer friköpsmarginalen på cirka 10% av produktens pris.

Alltså en total marginal om närmare/drygt 60%.

En säljare får inte ta avsluten på den nivån. Det måste en beslutsfattare göra. Och en bra relation är då A&O. (Titta på amerikanska inköpare som nästan alltid möter Dig med ett jätteleende, välkomnande gester och i mening tre, drar en vits. Därefter bryr han sig om Din familj och hur ni två kan börja samarbeta!) ;-)

Frågan för handlaren är varför han vill ha Dig som kund.

Tjäna pengar
Prestige eller tävling
Volymbonus eller utbildning.
Referens el nätverk?
Kassaflöde eller lageromsättning.
Trevlig tjej/kille, gemensamma bekanta, etc.
eller.....?

Det är alltid ok att pruta med egenföretagare pruttips brukar vara att prata direkt med ägaren osv,medan det (för de flesta )är otänkbart att pruta i kassan på ICA.Vi som har egna företag har det tufft nog att finnas kvar i konkurrensen med alla byggvaruhuskedjor som breder ut sig.När det sedan står någon vid kassan och kräver sin självklara rabatt som han givetvis ska ha (mängdrabatt för att han köper två lampor tex),inte ens frågar,och ute på parkeringen står hans dyra bil som jag ska sponsra med mindre inkomst,nej,det känns inte kul.Den service och kunskap vi erbjuder är inte värd något ,vi ska ändå ge lägsta pris.Även om vi oftast har bra priser tror ändå alla att Bauhaus och Clas Olsson är billigare.Det gör inte min dag när någon prutar,och ska vi ha prutmån får de som inte prutar (trots allt de flesta)betala för det.Är det inga av er som har egna firmor,tycker ni om när folk prutar?

Marknadsekonomin, min vän.... Marknadsekonomi.

Alla produkter har en livscykel. Det har även företagen och jag hoppas Du har utvecklat verksamheten så väl att Du är förberedd på lägre marginaler OCH ge bättre service OCH snabbare leveranser OCH..... Utvecklingen går dithän oavsett man gillar det eller ej.

För 200 år sedan, när postordern exploderade skulle den slå ut alla townstores i USA. Så blev det inte. När internet kom, skulle det slå ut alla butiker. Så blev det inte. ICA:s tidigare närmare 4000 butiker är idag knappt 2000. Ponnyexpressen slogs ut av järnvägen, men den blev inte utslagen av flyget, vägar, etc. Ännu... Tror Du förstår vart jag vill komma. Utveckling kräver en anpassning.

Vad som hände var att marknaden ökade både i volym och area samt att fler försäljningssätt kom via nya distributionsmodeller. Idag är marknaden global och det sätter hårt åt alla småföretagare. Kulturer börjar blandas och vi svenskar börjar få lite mer anamma i oss att våga pruta. (Tidigare har vi väl varit kända som ett lössläppt folk där den enda drivkraft starkare än sexualdriften har varit jantelagen.) :-X

Men det beror på marknadsekonomi till följd av utveckling och kommer att pressa småföretagarna än mer i framtiden. Tyvärr. Du, jag och alla andra vill köpa till rätt pris. Så när Du skall köpa in något, så köper Du där det är rätt pris eller byter varor och tjänster om Du kan. Och prutar om Du har möljlighet. Så om någon gör så "mot" dig, då gnyr Du? Se över affärsmodellen istället.

Att kommentera sponsring av en kunds bil???? Hallå..... Varför skall kunderna sponsra Ditt boende och betala mer än andra bara för Du skall bo bra eller åka på semester? Så om vi köper tillräckligt mkt och dyrt av Dig, då kan Du sälja företaget för ett antal miljoner? Personligen tycker jag det är kul om Du lyckas men det kräver sin person. Ingen har lyckats genom att gnälla.

Tycker Du skall följa BMW:s uppmaning. "BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den." Så ta och anpassa Din affärsmodell och var kreativ så att Du kan LEDA utvecklingen inom Din nisch genom nytänkande och vilda idéer samt bra affärsmannaskap! Eller konstatera att det inte funkar och lägg ner verksamheten.

Lycka till!

OLHA skrev:
För 200 år sedan, när postordern exploderade

Tidigare har vi väl varit kända som ett lössläppt folk där den enda drivkraft starkare än sexualdriften har varit jantelagen.)

Nu är du väl ändå ute och cyklar OLHA, om än på en 18-växlad.

Men jag erkänner att argumentationen är underhållande,
om än förfärligt tunn.

//KoW

Nu är du väl ändå ute och cyklar OLHA, om än på en 18-växlad.

Men jag erkänner att argumentationen är underhållande,
om än förfärligt tunn.

//KoW
;D ;D ;D

Tror nog dom flesta förstod vad jag menade... ;D kanske är jag ute och cyklar, kanske inte men i sådana fall får Du argumentera mot mig i sak. 8)

Sen var det ett j-drans drag kring postordern då den lanserades i början av 1800-talet. Ett jättehot ansågs det vara mot alla handlare. Och idag är lanthandlarna mer eller mindre borta.

Sen så ärligt talat, Jantelagen är f-n i mig den största driften... Tyvärr. DET kan vi däremot diskutera om. Det andra är skönlitterär fakta! ;D

Kan bara instämma med OHLA.

Marknadsekonomi - marknadsekonomi

Rätt pris är när båda parter är lagom missnöjda!

Instämmer med OLHA...men det finns en sak som kan påverka kraftigt. Det är förutsättningarna som landet ger för mindre företag. Där är det inte säkert att det är lätt eller rätt i alla lägen.

Sen har du möjlighet liksom andra att hitta ny marknad för billigare inköp & nya produkter som bara Du kan erbjuda...

Gäller o hitta sin kund bara & sverige har bäst registrering på befolkningen så man kan rikta sin reklam grymt väl :)

En entreprenör är inte nödvändigtvis en bra säljare...tänk på det.

Tack för alla kloka ord,OHLA,det är sant,man ska inte gnälla,bara kämpa vidare.Kanske för jag också semester någon gång :D
Men jag tycker det är tråkigt med likriktningen,var man är kommer i Sverige (eller Europa)ska man känna igen sig,samma affärer överallt.Men det är ett annat ämne...

Oj, tack Ni som håller med!

Caesar, Att vara egen är världens roligaste, svåraste/jobbigast och utvecklande jobb! Gnälla måste man göra ibland men vad som är viktigt är att: TÄNK TILL!!! Stanna upp och andas. Världen stannar inte bara för att man tar det lugnt några dagar...

Oftast är det dom mest kontroversiella eller enkla grejorna som gör att man dominerar i någon form och lyckas! Helt enkelt gör på ett sätt ingen har förväntat sig!

Fundera också på om Du inte kan köpa volym, storlek, etc. Många mindre företag är trötta idag och vill gå ihop med någon annan. Och varför inte med Dig?

Lycka till!

Life is short! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.