2 144 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Stigande räntor, sjunkande priser?
"USA:s budget- och handelsunderskott kan komma att leda till en kris där en fallande dollar orsakar en skarp ränteuppgång, vilket skulle kunna kväva landets ekonomi. Det skriver tidningen Wall Street Journal i en analys.
USA är sårbart för ett "plötsligt stopp" där kapitalinflödet sinar, enligt Barry Eichengreen, ekonomisk historiker vid Berkeley-universitetet i Kalifornien. Dollarn har försvagats 16 procent mot en korg av USA:s handelspartners valutor de senaste tre åren, och storleken på obalanserna är utan motstycke, vilket indikerar att en kris inte kan uteslutas. Nouriel Roubini, ekonom vid New York University, sade till tidningen att USA:s beroende av kortsiktiga lån från utländska investerare håller på att bli "allt farligare. "
"Farliga" kortfristiga lån" kan få bubblan spricka när som helst. Eller hålla i många år. Ingen vet.
Om bubblan spricker kommer ÁLLA "s k ansvariga" i Sverige säga: Men alla andra förståsigpåare var ju övertygade om samma sak, och sedan skylla på alla andra. (Statliga konjunkturin(s)titutet har predikat om sin kommande konjunkturuppgång och sysselsättningsökning för Sverige i över fyra år nu. Fort(s)ätter i samma (s)pår).
Så var det i svenska krisen 1990. Så blir det i nästa kris också. Jag jobbade nära en av Sveriges mest kända (privatanställda) prognosmakare 1989. Hade tillgång till kvalificerat hemligt prognosmaterial. Han har säkert förträngt sin prognos för 1990. Då sprack Sverige. Och visst kommer en ny kris. Lika säkert som jordbävningar i Asien.
Men NÄR denna kris kommer vet åtminstone inte jag.
5 månader senare...Strixx skrev:Mitt råd, eller min funderingar är dessa:
Ränta kommer ligga stilla HELA 2005, kanske en eventuell första liten höjning kommer sista kvartalet, men jag tror mer på samma nivå. Det finns även en lite chans att man sänker repo-ränta lite till under en kort period under 2005.
.....
Om ett år får vi se vem som hade bästa kristallkulan...![]()
Det känns underbart att kunna ge bra råd ;D
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Personligen så tror jag att i den mån Sverige inte blir helt överkört av intenationella faktorer så kommer räntan att ligga fast eller sjunka fram till nästa val. En räntekrasch är inte vad regeringen behöver om dom skall ha en chans att klara nästa val. Sedan får riksbanken tro sig vara hur självständig den vill.
Klicka här för att svara