Hallå,

Köpte för ett tag sedan en bostadsrätt för 650000:-. Det är en hörnlägenhet på 67 kvadrat. Kort efteråt såldes två likadana lägenheter precis intill min för mer pengar:

- Grannen sålde sin kort efteråt för 700000:-. Spegelvänd och lite fräschare kök.
- Grannen i nästa huslänga sålde sin för 770000:-. Spegelvänd, hörnlägenhet och i något sämre skick än min (ej bytt golv och uppfräschade väggar).

Jag har inte hunnit göra något med min lägenhet renoveringsmässigt. Tror ni att en omvärdering av lägenheten skulle kunna få upp värdet på min så att lån kan konsollideras?

MVH
Patrik

Det beror väl på vad det är för lån du har.

Jag har svårt att se att det kan ske med en omvärdering med ett sådant kort tidsperiod. Banken eller en mäklare lär inte se att din lägenhet har gått upp något eftersom du precis köpte den och fick vad den var värd på marknaden. Återkom när du har renoverat det och fixat lite med den.

Sen med dina exempel, grannen som sålde sin för 50000 extra var för ett snyggare kök och bättre intryck = kök brukar sälja bra. Den andre du härleder till kanske ligger i en bättre förening än din? Det kan vara så att balkongen ligger i bättre väderstreck och så vidare?

I alla fall så tror jag du har väldigt svårt att få din lägenhet uppvärderad. Även om du nu får det av en mäklare tror jag banken har svårt att gå med på värderingen och jag tror de kommer ifrågasätta den en del.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.