Ponera att jag köpt en tomt där jag ska bygga ett hus.
Låt oss säga att jag börjar bygga i januari 2011 och att jag flyttar in under januari 2012, ett halvår senare i juli 2012 så anser jag bygget helt färdigt.
Jag har totalt sett lagt ner 4 miljoner kronor på hus, arbete och tomt (allt) när sista fakturan är betald i juli 2012.

När sätts mitt taxeringsvärde och vad baseras det på?

apa skrev:
Det baseras på många faktorer, läge, standard, storlek mm. Vad det har kostat dig har ingen betydelse.

Du kan själv beräkna taxeringsvärdet på ditt hus här:
[länk]

Men skillnad görs väl vid nybygge antar jag?

sevilla skrev:
Men skillnad görs väl vid nybygge antar jag?
Skillnad mot vadå?

Standarden blir oftast i de högre klasserna om inte högsta möjliga. Om du får bidra själv skulle jag rekommendera att välja schablonen istället för poängsystemet, det kan aldrig gynna nybyggda hus om du frågar mig.

sevilla skrev:
Ponera att jag köpt en tomt där jag ska bygga ett hus.
Låt oss säga att jag börjar bygga i januari 2011 och att jag flyttar in under januari 2012, ett halvår senare i juli 2012 så anser jag bygget helt färdigt.
Jag har totalt sett lagt ner 4 miljoner kronor på hus, arbete och tomt (allt) när sista fakturan är betald i juli 2012.

När sätts mitt taxeringsvärde och vad baseras det på?
När du anser att bygget är "färdigt" - och då räknar inte skatteverket om det finns ett par lister kvar eller ngt - utan om det är beboeligt - då lämnar man in en deklaration.
I den (som många har länkat till) tar man upp vart och hur det är byggt osv osv

Sen efter ett par veckor (månader) så får man ut sitt taxerignsvärde.

Och som sagt det har ingen betydelse om du har byggt huset för 400tkr eller 4mkr.

Jag fick mitt taxeringsvärde för 2 år sen, men är grymt missnöjd, fick en taxering på nästan det dubbla mot vad jag byggde det för. Och som sagt det spelar ju ur skatteverkets vinkel ingen roll, men försäljningsvärdena på andra hus i området indikerar att jag ligger på ett axeringsvärde på ca 125-150% av marknadsvärdet - och det är jag mindre glad över även om jag har skattefrihet i 5år :(

/K

klaskarlsson skrev:
När du anser att bygget är "färdigt" - och då räknar inte skatteverket om det finns ett par lister kvar eller ngt - utan om det är beboeligt - då lämnar man in en deklaration.
I den (som många har länkat till) tar man upp vart och hur det är byggt osv osv

Sen efter ett par veckor (månader) så får man ut sitt taxerignsvärde.

Och som sagt det har ingen betydelse om du har byggt huset för 400tkr eller 4mkr.

Jag fick mitt taxeringsvärde för 2 år sen, men är grymt missnöjd, fick en taxering på nästan det dubbla mot vad jag byggde det för. Och som sagt det spelar ju ur skatteverkets vinkel ingen roll, men försäljningsvärdena på andra hus i området indikerar att jag ligger på ett axeringsvärde på ca 125-150% av marknadsvärdet - och det är jag mindre glad över även om jag har skattefrihet i 5år :(

/K
Du får böna och be att Alliansen får sitta kvar både nu och om 4 år så behöver du kanske inte oroa dig för fastighetsskatten sen....

Avgiften betalas väl också om det finns en fastighet med ett byggnadsvärde på 50.000, annars är det den gamla vanliga fastighetsskatten på tomtens värde. Så om markvärdet är högt kan det vara idee att snabbt taxera huset.

pbengtsson skrev:
Avgiften betalas väl också om det finns en fastighet med ett byggnadsvärde på 50.000, annars är det den gamla vanliga fastighetsskatten på tomtens värde. Så om markvärdet är högt kan det vara idee att snabbt taxera huset.
Där förstod jag inte riktigt vad du menade?

Om man äger en tomt så betalar man fastighetsskatt efter de "gamla" reglerna, har tomten ett värde på ex 1 miljon är det 10.000 man skall skatta för, först då man har en fastighet så blir det en avgift istället enligt de nya reglerna.
http://www.skatteverket.se/privat/s...95.html?posid=2&sv.search.query.allwords=tomt

Jag såg att detta var en fråga under politikerutfrågningen där detta konstiga regelverk ifrågasattes.
ex http://www.byggahus.se/forum/politik/152747-alla-statlig-fastighetskatt-pa-nybyggen-varfoer.html

Fastigheten är plätten av mark, det som står på kallas byggnad. Bra att hålla isär, annars blir det förvirrat.

-MH- skrev:
Fastigheten är plätten av mark, det som står på kallas byggnad. Bra att hålla isär, annars blir det förvirrat.
Helt rätt, det är många begrepp att hålla reda på och jag slavrade lite.
Tomtvärde och byggnadsvärde är det som är intressant vid fastighetstaxering. Tomtvärdet är inget man kan påverka, byggnaden kan man alltid hävda har jordstampat golv, summan av de två ger taxeringsvärdet.

-MH- skrev:
Ja, och för att klämma in lite extra förtydligande så ska vi säga att fastighetens taxeringsvärde (om fastigheten är bebyggd) består av ett markvärde och ett byggnadsvärde.

Om byggnadsvärdet understiger 50 000kr som nämndes, så betraktas alltså tomten taxeringsmässigt som obebyggd (?)

Ett förtydligande:
http://www.dn.se/blogg/bostadsfragan/2009/06/10/hur-beskattas-nybygge-3792

Redigerat:
-MH- skrev:
Inte helt rätt skulle jag säga.

Som det står i Wikipedia:

"En fastighet är ett markområde som är fast egendom med tillhörande fastighetstillbehör (till exempel byggnader, andra anläggningar och växtlighet), som utgör en rättslig enhet."

Så byggnaderna är en del av fastigheten. Om du säljer en fastighet är det inte bara markbiten som byter ägare. Den nya ägaren tar även över byggnaderna som ingår i fastigheten.

Besserwissrarnas årsmöte? :D

Skönt att ni redde ut det där.

Nyfniken skrev:
Besserwissrarnas årsmöte? :D

Skönt att ni redde ut det där.
Ja, jag hoppas att ingen tog illa upp. :)

Men jag tycker att när man letar efter den juridiska definitionen på ett så viktigt begrepp finns det inga skäl att gå halvvägs. Det är ju trots allt ganska ofta som skillnaden i värde mellan "markplätten" och fastigheten är mycket stort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.